Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20757
Pagina 1 van 2

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 17:39 ]
Berichttitel:  Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Voorgloeirelais 1.6 hdi defect ?!

Afbeelding

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 17:53 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

En zou je de EGR in Lexia naar dicht kunnen telecoderen? (univ. code 03114 werkt)

Auteur:  JW-C5 [ 11 feb 2019 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

EGR uitschakelen betekent dat er meer NOx de lucht in gaat.
Dat is niet toegestaan, daarom willen we niet faciliteren dat daar op dit forum aanwijzingen voor/over gegeven worden.

Groet,
JW

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 20:44 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Stukke turbo's, C5's geheel naar sloperij, geleegde roetfilters of regeneratie elke 200 km met extra diesel dan dus. Milieu lijdt sowiso.

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

"Euro 6-dieselpersonenauto’s emitteren in praktijk nog steeds wel veel NOx en zijn daarmee volgens TNO niet veel beter dan Euro 4- en 5-diesels"

"Echter zijn er omstandigheden waarbij het veranderen van het EGR of roetfilter verdedigbaar is. Het is in sommige gevallen de enige oplossing. Zelfs vanuit milieu-perspectief.
We zien regelmatig structurele problemen rond roetfilters. Vrijwel iedereen in de autobranche is hier weleens tegenaan gelopen. Soms wordt de consument hierdoor enorm gedupeerd, ook financieel.
De eigenaar die telkens tegen roetfilter-storingen blijft aanlopen, moet ook de optie hebben om voor verwijderen te kunnen en mogen kiezen."

En milligrammen vergeleken met:
"17 november 2017 - In heel Duitsland zijn er 43 werkende bruinkoolcentrales. Plus nog eens 64 steenkoolcentrales. 40% van alle opgewekte Duitse stroom komt van kolen" (Daar laad je dan je Tesla van op.)

Ben zelf ook een voorstander van EGR vernieuwen/cleanen elk jaar (en heb een nieuwe EGR voor me liggen) of oorzaak verstopt roetfilter wegnemen. Maar heb zo'n haperende probleem-1.6 HDI met dashboard-melding NU en moet dus naar 1 van de 20 chip-bedrijven om er compleet met korting wat aan te laten doen. Tijdelijk EGR uit met Lexia (waarvan ik denk dat het niet kan zelfs) lijkt beter.

Auteur:  c5jan [ 11 feb 2019 22:28 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Dit is geen euro 6
Vanaf de zijlijn zou ik denken dat je meer bereikt door het probleem te zoeken en op te lossen.
Hoe komt het roetfilter verstopt?
Is er iets kapot waardoor de motor teveel roet produceert, of wordt de regeneratie niet goed afgerond door de defecte gloeiers bijvoorbeeld?
Dan kan je wel een egr gaan snoeien, maar dat levert je dan niet zoveel op lijkt mij?

Auteur:  boes [ 11 feb 2019 22:29 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Sorry hoor,..wat een ongenuanceerde nonsens.
Ik ben ook geen fan van een EGR. Maar een roetfilter geeft nauwelijks problemen bij PSA. En als het as percentage te hoog wordt vallen de kosten van het vervangen afgezet tegen het gereden kilometers erg mee.

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

-> JW, weet jij (als iemand die "Lexia jaaaaren gebruikt heb met 3.45 software.
Dat werkte zonder problemen, mijn PH2 was er goed mee uit te lezen") of en hoe ik met Lexia gloeistaven uitlees/test of hier met een defect relais onder de BSM van doen heb ?

Zag in Lexia regeneratie elke 300 km staan, wat wat vaak lijkt. Motor gaat steeds rauwer lopen en haperen met roetfilter-melding op dash. Binnenkort maar weer 0W30 C3 olie vernieuwen om turbo-asje te behouden.

Info of wat kennis/hulp/tips aub. ipv. off-topic debat.

Het roetfilter blokkeert vanuit zo'n 5 mogelijke oorzaken en je moet al een halve wetenschapper zijn om er zelf wat aan te doen. Dit is een duur roetfilter van 40.000km geleden. Wil de injectoren en gloeistaven ook wel meten, maar hoe? De 1.6 hdi loopt 1 op 25 op tripmeter, maar 1 op 15 bij tankstation. Zeer specifieke simpele vraag 1 dus: Is deze Lexia gloei-relais melding een defect gloei-relais of defecte gloeistaven?

Auteur:  JW-C5 [ 11 feb 2019 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Forumleden zijn best bereid om te proberen je via dit forum te helpen met het oplossen van problemen.
Maar NIET door je illegale methodes aan de hand te doen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 22:52 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

On-topic: Is het voorgloei-relais of zijn de gloeistaven van deze 1.6 hdi defect?

("Info gebaseerd op basis van Kamerstukken en rechtstreeks contact met onze contactpersoon bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu: Er zijn voertuigen waarbij roetfilters (over)gevoelig zijn voor storingen. Het is volgens de nieuwe APK regels vanaf 20 mei 2018 nog steeds toegestaan het roetfilter te verwijderen bij personenauto’s tot bouwjaar 2011.")

En EGR; het kan wsl. niet in Lexia/niemand weet het. Afsluitplaatje en/of nieuwe EGR zetten dus.

Auteur:  JW-C5 [ 11 feb 2019 22:55 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Wat merk je bij het starten?
En komt er dan al iets tevoorschijn op je display, of zie je dit alleen bij het uitlezen?

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 11 feb 2019 23:07 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Volgens mij kan je niet zien met diagbox of je relais of je stiften niet werken.
Problemen met de voeding moet je meten op de stiften en/of relais.
Succes!

Auteur:  willy4 [ 11 feb 2019 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

de gloeistaven van deze 1.6 hdi gaan wel is stuk , daar deze nog voor een andere doelen gaan werken.

Auteur:  boes [ 11 feb 2019 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Ik heb ze ooit eruit getrokken bij een focus. Wat een eng dunne dingetjes zijn het. Kwamen ook slecht los.
Maar gelukkig wel heel eruit.

Auteur:  Mike44a [ 11 feb 2019 23:21 ]
Berichttitel:  Re: Lexia toont: Voorgloeirelais defect ?!

Starten gaat prima. Daar geen meldingen. Roetfilter vol-melding soms midden op dash. DPF-cleaner toegevoegd en snelwegen >2500/3000 tpm gereden al. Inhouden soms. Lexia geeft gloei-probleem melding. Deze Lexia melding moet toch door iemand te duiden zijn?!

Gloeistaafjes heel eruit halen, is wel een klusje zeg maar.

Eolys pompje kan ook op 3 manieren aangestuurd volgens Lexia (analoog/CAN/BSI). Ben er vanaf gebleven, maar dit kan ook een methode zijn.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/