Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 ECU flash en adaptieve waardes 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht ECU flash en adaptieve waardes
Weet iemand of het leeggooien van de flash van de ECU en het er opnieuw in zetten van firmware tegelijk de adaptieve waardes wist?

Ik heb sinds deze gebeurtenis 2 observaties:
1. het regent emissiestoringen, P0420 (katalysator) en ook P0597 (thermostaat), voorheen jaarlijks 1 x een P0420 en nog nooit een P0597 (terwijl de setting is dat er een bediende thermostaat in zit).
2. het ding loopt koud zo mooi rond en soepel, als nieuw, nog nooit zo fijn gelopen (en hij liep best goed).

In welke richting (van instellingen of adaptieve waardes) zou ik moeten zoeken, of is dit gewoon het leerproces?


18 jan 2019 11:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
De adaptiewaarden zijn inderdaad gewist.
Die moet je oniddelijk na het flashen opnieuw inleren door de motor koud zonder verbruikers te laten warmdraaien, en vervolgens een proefrit uit te voeren.
Heb je dat niet gedaan, dan moet je eerst de adaptiewaarden resetten en dit alsnog doen.
Verder zorgt de nieuwe software voor een betere controle van de kat, waardoor de P0420 nu sneller terug komt.

De foutcode mbt thermostaat kan komen omdat de elektrische thermostaat een probleem heeft, of omdat deze is vervangen door een normale, en de stekker dus los hangt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 12:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Dat laatste klopt inderdaad. Volgens mij is dat al heel lang zo, ik heb alleen nog nooit de foutmelding gehad.
Voor de rest: dat heeft goed uitgepakt, dat warmdraaien en die proefrit is ongeveer zo uitgepakt.
Ik verwachtte eerlijk gezegd dat er nu oudere software op zou staan, Lexia 7.57, maar als ik je goed begrijp is dat dus waarschijnlijk niet zo, gegeven de dagelijkse herinnering aan een oude katalysator.

Brengt me op de vraag: doet een katalysator veel als je op LPG rijdt? Ik heb ergens tussen mijn oren zitten dat dat weinig uitmaakt namelijk. Ik vraag me af of dat terecht is...


18 jan 2019 17:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
De katalysator doet op lpg hetzelfde als opbenzine.

De motor draait rijk en stoot HC en CO uit. Die wordt gebruikt om NOx te elimineren (die bij arm draaien is ontstaan). Vervolgens gaat de motor arm draaien de zuurstof die overblijft wordt gebruikt om de HC en CO te elimineren. En opnieuw. Dat is op LPG en benzine eender.

De katalysator heeft op LPG echter wat meer te lijden door de hogere temperaturen en meer misfires doordat LPG wat lastiger ontsteekt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 18:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Ah, ok, thx; om mijn schuldgevoel te sussen dus een andere kat fixen, niet alleen de code resetten.


18 jan 2019 20:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Overigens vandaag geen p0420 bij vergelijkbaar kilometrage. Inleren / adaptie zal het niet zijn. Of zou een te arm lopende motor eerder een flatline tussen lambda's produceren?

Op lpg rijdende loopt het ding natuurlijk verhoudingsgewijs rijker, dat inleerproces moet natuurlijk ook opnieuw worden afgelegd.
Op benzine rijden moet natuurlijk wel goed blijven gaan, zo goed als nu bijvoorbeeld...
Hoe kan ik op elegante wijze die adaptiewaarden resetten?


18 jan 2019 21:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
mm een flatline is niet de juiste interpretatie. Er gebeurt feitelijk iets anders. Maar zie het even aan. Ik denk dat hij wel terug komt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 22:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Ik had al zo'n idee dat je dat zou gaan zeggen...vandaar "tussen de twee", alhoewel dat misschien wat overdreven is, en er iets tijdverschil tussen zal zitten.


18 jan 2019 22:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
In werkelijkheid is de amplitude van de achterste sonde de reden van P0420.
Normaal is deze minimaal omdat de kat alle zuurstof tijdens arm draaien opgebruikt om HC en CO te verbranden, en er sowieso al geen zuusrtyof over is bij rijk draaien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 22:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Ok, dus een te rijk uitlaatgasmengsel op de tweede sonde ttiggert de p0420, kan ik het zo verwoorden?
In lambda termen: er zit nog zuurstof in...


18 jan 2019 22:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ECU flash en adaptieve waardes
Nee precies andersom.

Rijk mengsel :
geen zuurstof, hoge spanning Voor en dus ook na kat

Arm mengsel :
zuurstof voor de kat, lage spanning.
Kat verbruikt zuurstof op, dus na kat geen zuurstof hoge spanning.

De motor pendelt tussen rijk en arm om de kat te laten werken.
Na de kat is altijd de zuurstof op (als het goed is) hoge spanning en pendelt niet.

De zuurstof verschil na de kat is een norm voor de werking.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2019 22:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.