Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

ECU flash en adaptieve waardes
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20671
Pagina 1 van 1

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 12:27 ]
Berichttitel:  ECU flash en adaptieve waardes

Weet iemand of het leeggooien van de flash van de ECU en het er opnieuw in zetten van firmware tegelijk de adaptieve waardes wist?

Ik heb sinds deze gebeurtenis 2 observaties:
1. het regent emissiestoringen, P0420 (katalysator) en ook P0597 (thermostaat), voorheen jaarlijks 1 x een P0420 en nog nooit een P0597 (terwijl de setting is dat er een bediende thermostaat in zit).
2. het ding loopt koud zo mooi rond en soepel, als nieuw, nog nooit zo fijn gelopen (en hij liep best goed).

In welke richting (van instellingen of adaptieve waardes) zou ik moeten zoeken, of is dit gewoon het leerproces?

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 13:39 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

De adaptiewaarden zijn inderdaad gewist.
Die moet je oniddelijk na het flashen opnieuw inleren door de motor koud zonder verbruikers te laten warmdraaien, en vervolgens een proefrit uit te voeren.
Heb je dat niet gedaan, dan moet je eerst de adaptiewaarden resetten en dit alsnog doen.
Verder zorgt de nieuwe software voor een betere controle van de kat, waardoor de P0420 nu sneller terug komt.

De foutcode mbt thermostaat kan komen omdat de elektrische thermostaat een probleem heeft, of omdat deze is vervangen door een normale, en de stekker dus los hangt.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 18:45 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Dat laatste klopt inderdaad. Volgens mij is dat al heel lang zo, ik heb alleen nog nooit de foutmelding gehad.
Voor de rest: dat heeft goed uitgepakt, dat warmdraaien en die proefrit is ongeveer zo uitgepakt.
Ik verwachtte eerlijk gezegd dat er nu oudere software op zou staan, Lexia 7.57, maar als ik je goed begrijp is dat dus waarschijnlijk niet zo, gegeven de dagelijkse herinnering aan een oude katalysator.

Brengt me op de vraag: doet een katalysator veel als je op LPG rijdt? Ik heb ergens tussen mijn oren zitten dat dat weinig uitmaakt namelijk. Ik vraag me af of dat terecht is...

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 19:20 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

De katalysator doet op lpg hetzelfde als opbenzine.

De motor draait rijk en stoot HC en CO uit. Die wordt gebruikt om NOx te elimineren (die bij arm draaien is ontstaan). Vervolgens gaat de motor arm draaien de zuurstof die overblijft wordt gebruikt om de HC en CO te elimineren. En opnieuw. Dat is op LPG en benzine eender.

De katalysator heeft op LPG echter wat meer te lijden door de hogere temperaturen en meer misfires doordat LPG wat lastiger ontsteekt.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 21:20 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Ah, ok, thx; om mijn schuldgevoel te sussen dus een andere kat fixen, niet alleen de code resetten.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 22:47 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Overigens vandaag geen p0420 bij vergelijkbaar kilometrage. Inleren / adaptie zal het niet zijn. Of zou een te arm lopende motor eerder een flatline tussen lambda's produceren?

Op lpg rijdende loopt het ding natuurlijk verhoudingsgewijs rijker, dat inleerproces moet natuurlijk ook opnieuw worden afgelegd.
Op benzine rijden moet natuurlijk wel goed blijven gaan, zo goed als nu bijvoorbeeld...
Hoe kan ik op elegante wijze die adaptiewaarden resetten?

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 23:13 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

mm een flatline is niet de juiste interpretatie. Er gebeurt feitelijk iets anders. Maar zie het even aan. Ik denk dat hij wel terug komt.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 23:31 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Ik had al zo'n idee dat je dat zou gaan zeggen...vandaar "tussen de twee", alhoewel dat misschien wat overdreven is, en er iets tijdverschil tussen zal zitten.

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 23:43 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

In werkelijkheid is de amplitude van de achterste sonde de reden van P0420.
Normaal is deze minimaal omdat de kat alle zuurstof tijdens arm draaien opgebruikt om HC en CO te verbranden, en er sowieso al geen zuusrtyof over is bij rijk draaien.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 23:47 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Ok, dus een te rijk uitlaatgasmengsel op de tweede sonde ttiggert de p0420, kan ik het zo verwoorden?
In lambda termen: er zit nog zuurstof in...

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 23:52 ]
Berichttitel:  Re: ECU flash en adaptieve waardes

Nee precies andersom.

Rijk mengsel :
geen zuurstof, hoge spanning Voor en dus ook na kat

Arm mengsel :
zuurstof voor de kat, lage spanning.
Kat verbruikt zuurstof op, dus na kat geen zuurstof hoge spanning.

De motor pendelt tussen rijk en arm om de kat te laten werken.
Na de kat is altijd de zuurstof op (als het goed is) hoge spanning en pendelt niet.

De zuurstof verschil na de kat is een norm voor de werking.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/