Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 K&N luchtfilter 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 13 okt 2018 13:20
Berichten: 11
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 74.500
Kleur: donker blauw metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht K&N luchtfilter
Wie heeft er ervaring met een K&N luchtfilter in een 1.8 (90KW) benzine motor?

_________________
groet, Rien


23 nov 2018 15:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6729
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Het voegt weinig toe is mijn ervaring.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


24 nov 2018 15:44
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 1655
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Afgezien van de beloofde betere prestaties, waar ik niet in geloof, is het verkoopargument vaak dat het ook goedkoper is omdat je het filter niet meer hoeft te vervangen, alleen schoonmaken.
Ik heb een keer uitgerekend, dat aanschaf + vloeistoffen, net zoveel kost of zelfs meer kost dan een normaal (wegwerp) filter, gerekend over 100K.


24 nov 2018 18:04
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 13 okt 2018 13:20
Berichten: 11
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 74.500
Kleur: donker blauw metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Is er geen bewijs voor de claims die de fabrikant opeist, ik ben niet zo sterk in geloofszaken. Je zou verwachten in de tuning wereld bewijs te vinden. Wat rechtvaardigt anders die hoge prijs, die je met de huidige service intervallen nauwelijks terug verdient t.o.v. gewone filters. Wie?

_________________
groet, Rien


25 nov 2018 21:42
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 1655
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
In het tuningswereldje zijn ze gek op herrie en daar is een K&N luchtfilter perfect voor :D


25 nov 2018 22:08
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 13 okt 2018 13:20
Berichten: 11
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 74.500
Kleur: donker blauw metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Dank voor jouw opinie, C5HDI110. Zijn er forumleden met feitelijke ervaringen, met meetbare resultaten? Ik ben het met C5HDI110 eens dat het beslist duur is, zo'n filter.

_________________
groet, Rien


27 nov 2018 18:14
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3302
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 338000
Kleur: Sable Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Ik niet. Maar bedenk wel dat als je aan een systeem met terugkoppeling, zoals een motor met ecu, 1 component verandert zal er met de output weinig gebeuren. Als je meer verandert, zoals bijvoorbeeld een chip, dan zal je mogelijk enig resultaat merken. Ik vermoed voornamelijk: horen.


27 nov 2018 18:46
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 1655
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Inderdaad, zoiets probeerde ik afgelopen weekend aan iemand uit te leggen, hij denkt dat met het plaatsen van een intercooler, zijn C2 1.4HDI, er effe 20PK bij kan krijgen, zonder verder iets aan te passen.
Het aanpassen van de software in de ECU zal absoluut noodzakelijk zijn.


27 nov 2018 19:00
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jun 2018 13:42
Berichten: 25
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Lang geleden had ik een Saxo 1.6 VTS. Daarin had ik ook een K&N filter. Ja, de auto "bromde" wat meer. Nee, geen betere prestaties, maar wel een wat lager brandstofverbruik. De motor ademde dus duidelijk wel wat makkelijker.


27 nov 2018 19:44
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 okt 2017 11:04
Berichten: 108
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Opties: HA3+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09431
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 328000
Kleur: Vert Galant
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Daar zijn al verschillende mensen die zoiets met bijvoorbeeld een dyno getest hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q

https://www.youtube.com/watch?v=GS69owXpGdY

Als het al winst in vermogen oplevert is het marginaal en nauwelijks waar te nemen in het gebruik van de auto. Zoals eerder gezegd hebben dit soort dingen vaak alleen zin in combinatie met andere maatregelen.

_________________
Citroën AX 1.1i First Impression '95
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig


30 nov 2018 09:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2686
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 Break 2.0i 16v Ligne Prestige
Opties: Pack parking, pack look, navidrive RT3, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10529 CJ
Productienummer: 10294
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Gris Aluminium EZRC**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Bij een natuurlijk ademende motor (= zonder turbo of compressor) kun je de prestaties alleen verhogen als je er meer lucht met meer brandstof in doet. En eventueel de compressie verhogen.
Meer brandstof is te regelen met langer inspuiten of/en grotere sproeiers. Inspuitduur kun je in de ecu regelen (elektronisch), grotere sproeier is vervangen (mechanisch).
Meer lucht krijg je alleen door de toevoer te optimaliseren. Dat kan door het inlaattraject te optimaliseren: luchtfilter met minder weerstand, minder bochten in het traject en nog zo wat. Verder zal de motor meer lucht moeten toelaten en dat kan door langere openingstijden van de inlaatkleppen. Voor dat laatste zul je de nokkenas aan moeten passen: nok die de klep sneller opent en later dicht laat gaan (steilere nok) en ook wat hoger zodat de klep verder open komt te staan. En ook moet je er voor zorgen dat de verbrandingsgassen beter weg kunnen, dus klepopening langer en verder (nokkenas), uitlaatspruitstuk en uitlaat met minder weerstand. Allemaal mechanische aanpassingen.
Compressie verhogen doe je door de zuigers hoger boven in de cylinder te laten komen. Daarvoor heb je of een andere krukas of langere zuigerstangen nodig, dus ook weer mechanische aanpassingen.
Zoals al gezegd: met alleen een ander (K&N?) luchtfilter ben je er nog lang niet, misschien pas helemaal aan het begin van het traject. En met alleen de ecu aanpassen (meer brandstof) ben je er ook niet: er is niet voldoende lucht om die brandstof op te branden.

Nou heeft de fabriek niet alles tot in het oneindige optimaal afgeregeld, dus met wat sleutelen aan de ecu en met een ander/beter luchtfilter kun je misschien een paar procentjes winnen, maar dat ga je niet merken in de dagelijkse praktijk.

_________________
Dyane, 2CV, VW1300, Austin Allegro, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM2.0(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM2.0i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia2.0i16V(lpg) CX20Break, C5 2.0iBreakDiff, C5 2.0iBreakLP

Afbeelding

De meeste computerfouten ontstaan tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel


30 nov 2018 13:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 13 okt 2018 13:20
Berichten: 11
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 74.500
Kleur: donker blauw metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
Dank voor het meedenken. Ik wilde weten of een K&N filter een verstandige zet was: lange levensduur en een beter presterende motor. Als ik de behoefte aan veel meer vermogen en koppel zou hebben gehad, zou ik een C5 met een zwaardere motor gekozen hebben.
Voor mij is er maar een logische conclusie, die je ook vaak als sticker achter op vrachtwagens ziet: "bij twijfel niet inhalen". Ik rijd tevreden verder met een standaard filter van een tientje.

_________________
groet, Rien


01 dec 2018 13:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6729
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: K&N luchtfilter
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


02 dec 2018 11:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: