Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Sic heeft het k-k-k-k-k-koud
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20370
Pagina 1 van 2

Auteur:  R1200C [ 26 sep 2018 07:25 ]
Berichttitel:  Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Gisterenochtend duurde het erg lang voordat Sic overschakelde op gas en vandaag was het weer ruim 10km. Gisteren middag ben ik even bij de LPG inbouwer langs geweest en die denkt dat het met de temperatuur te maken heeft. Ik heb daarom vanochtend de koelvloeistof temperatuur op de telefoon gezet en daar bleek dat hij rond de 85, 86 graden schommelt. Toen hij op LPG sprong was dat 87 en zodra ik op de snelweg op benzine reed ging dat richting de 90, op LPG zakte dat weer richting de 85 en begon het inhouden weer.

Is het mogelijk om de temperatuur een paar graden op te krikken (van de motor dan he, buitentemperatuur hoeft niet wat mij betreft ;-))? Buitentemperatuur was 6 graden en ik wil niet de hele winter op 98 moeten rijden...

Auteur:  boes [ 26 sep 2018 07:33 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Thermostaat waarschijnlijk kaduuk.
Simpele fix

Auteur:  boes [ 26 sep 2018 07:35 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Oh ja, .je hebt een v6.....
Dan is het vervangen wat lastiger

Auteur:  R1200C [ 26 sep 2018 07:42 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Dat iets "simpel" is is bij mijn auto's meestal een illusie ;-)

Maar ik had zoiets al bedacht/verwacht. Vanmiddag nog maar een keertje terug naar de heren. Had ze voor gisteren al weken niet meer gezien dus ik even de schade inhalen...

Auteur:  toeter20 [ 26 sep 2018 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

De meeste lpg systemen die ik heb gehad, schakelden rond de 60 graden in.
Rond de 85 graden met rij wind, lijkt mij helemaal geen gekke temperatuur
voor deze auto.

Auteur:  H_H [ 26 sep 2018 10:37 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Zoiets dacht ik ook al.
En aangezien je de auto nog niet zolang hebt en nog geen koud seizoen hebt gehad met deze is de situatie dus nieuw en onbekend. Het is afgelopen nacht ook voor het eerst weer echt koud geweest he, vorst aan de grond hier en daar.

Auteur:  R1200C [ 26 sep 2018 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Er is natuurlijk geen "norm" gezet op basis van eerdere "winters" dus alles kan. Of 60, 70 of 90 graden optimaal is om de V6 lekker te laten lopen op gas is dus ook onbekend.

Komende week gaat hij wat langer naar Reprofair zodat ze kunnen kijken naar de invloed van de LPG temperatuur op het motorgedrag. Als blijkt dat Sic gewoon van wat meer warmte houdt om lekker vooruit te komen dan gaat dat zeker boven water komen. Wat ik wil voorkomen is dat ik in eenzelfde traject kom als met de C8. Die had het overal zo moeilijk mee dat hij uiteindelijk op de sloop is beland. Sic moet toch nog wel een paar ton mee als het aan mij ligt...

Auteur:  exroosje [ 26 sep 2018 11:13 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

De thermostaat van de V6 gaat wel vaker kaduuk. Ofwel dat ie de zaak niet lekker warm maakt. Echt kaduuk is dat niet, maar net voldoende om de zaak niet lekker te laten werken.
Ik merkte dat ook aan het feit dat de kachel niet lekker wilde stoken en de kats waarschuwingen gingen geven.

Vervangen is niet zo moeilijk , dacht incl alles bij de dealer 130 euro.
Daarna waren deze problemen weg.
Dat van die kats was een prettige bijvangst.

Auteur:  R1200C [ 26 sep 2018 11:16 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Tot nu toe de kachel nog niet echt vol aan hoeven hebben maar heb niet het idee dat die niet warm wordt. Zal dat vanmiddag eens testen (jas uit voor ik instap ;-)).

130 euro is niet waar ik op zit te wachten maar dat is het me wel waard om Sic het weer naar zijn zin te laten hebben. Want auto blij = baasje blij ;-)

Auteur:  Kapitein Rob [ 26 sep 2018 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Ik weet niet wat jij voor lpg-installatie hebt maar ik vermoed met injectie (anders is het geen G3) van dampvormig lpg. Vialle LPi is de enige installatie (voor zover ik weet) die vloeibaar lpg inspuit. Ik heb beide gehad (Vialle en AG).
Jouw systeem start in ieder geval op benzine (doen de meeste) en schakelt na enige tijd over op lpg. Dat overschakelen is meestal temperatuurgestuurd (van de koelvloeistof). Als het buiten kouder is duurt dat iets langer dan bij warm weer, maar 10 km is gewoon te lang. Bij mijn systemen ging de overschakeling in de zomer na 250m tot een kleine km, in de winter na zo'n 700m tot iets van 1,5 km. Dat was de afstand die de motor nodig had om op voldoende temperatuur te komen. Als je 10 km nodig hebt komt de motor gewoon niet (snel genoeg) op temperatuur en dat ligt meestal aan een niet (goed) werkende thermostaat.
Verder is minder dan 90° een lagere bedrijfstemperatuur voor de motor. Je kunt een 'warmere' thermostaat (laten) plaatsen, die opent bij een wat hogere temperatuur.
Ook is het normaal dat bij rijden op lpg de koelvloeistoftemperatuur wat daalt (zeker direct na overschakelen). Lpg moet verdampen voordat het geinjecteerd wordt. Dat gebeurt in de verdamper die in het kleine koelcircuit is opgenomen (motor-verwarming/airco-verdamper), dus buiten de radiator om. In dat circuit zit ook je temperatuursensor. Die verdamper vraagt warmte/onttrekt dat aan de koelvloeistof, daardoor daalt de temperatuur enkele graden. Na een langere rit is dat meestal gecompenseerd, dan is de motor op normale bedrijfstemperatuur. Succes met het (laten) uitzoeken.

Auteur:  R1200C [ 26 sep 2018 14:42 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Maandag de 8e krijgen ze hem voor zolang als ze nodig hebben om het op te lossen. Ik heb alle vertrouwen in deze heren dus dat gaat goed komen.

Ik heb in ieder geval nog een week om te experimenteren met de app en de gegevens die ik uit de auto krijg. Jammer dat de LPG computer niet via die weg uit te lezen is. Maar ja, ik ben IT-er en geen monteur, dus ieder zijn vak ;-)

Auteur:  c5jan [ 26 sep 2018 20:49 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Hm, zelfde geintje hier. Veel langer dan normaal op benzine gereden. De temperatuur meters blijven de laatste tijd wel erg lang in de onderhoek hangen. En dat met een 105 graden motor...

Auteur:  exroosje [ 28 sep 2018 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Toch vind ik 130 euro nog wel meevallen voor een reparatie waar je een onderdeel vervangt, tegen
een uurtje werk hebt en er ook nog vloeistoffen bij vernieuwd worden.

Autorijden kost geld - en bij een V6 nog meer. In dit geval nauwelijks extra. Bij een ander model is dat uurtje werk ietsje minder omdat je er beter bij kunt.

Auteur:  R1200C [ 28 sep 2018 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Gaat mij er meer om dat ik het fijn zou vinden als ik een auto had waar ik voorlopig even geen kosten aan zou hebben. Als mijn garage zegt dat het x euro kost dan betaal ik dat omdat ik weet dat ze kwaliteit leveren. Zonder dat vertrouwen zou ik mijn gezin niet in hun handen leggen want de veiligheid van mijn gezin (en dat houdt ook in "niet langs de weg op de wegenwacht hoeven te wachten") gaat mij boven alles.

En als ik in de tussentijd op LPG ipv 98 kan rijden hou ik nog geld over om af en toe leuke dingen te doen...

Auteur:  harald65 [ 28 sep 2018 17:28 ]
Berichttitel:  Re: Sic heeft het k-k-k-k-k-koud

Bij mij was de mapsensorslang van de interface naar de mapsensor kapot.
Hard en een miniem scheurtje erin.
Hierdoor vacuümlekkage waardoor het overschakelen naar gas langer duurde.
Wijsheid niet van mijzelf maar van de lpg specialist.
Kosten inclusief gasfilter was 13,95 euro.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/