Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

p0170 p1336
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20306
Pagina 1 van 2

Auteur:  Droopy_1975 [ 21 aug 2018 18:20 ]
Berichttitel:  p0170 p1336

Vorige week deed zich het volgende probleem voor:
Tijdens de koude start was er voor een seconde een rauw geluid net een diesel, na +/- 20km kreeg ik een storing melding emissiestoring en asr/esp storing en de motor in noodloop. Eerst knipperde het MM lampje na een tijdje stilstaan bleef het lampje continue branden en leek het vermogen weer normaal. Wel sloeg hij makkelijk af bij weg rijden en ook bij uitrollen.
Afspraak gemaakt bij de garage en kon afgelopen maandag langs komen. De auto heeft een week stil gestaan en bij het starten was het rauwe geluid er weer maar er waren geen meldingen meer, tijdens de rit naar de garage viel de motor af en toe wel af bij uitrollen. Ook heb ik gevoel dat hij niet zo mooi meer rond draait als voorheen. Dit zo doorgegeven bij de garage, na twee uur de melding dat de lambdasonde vervangen moet worden en dat de mm software geupdate moet worden.
Vandaag de auto opgehaald en direct na starten voelde het eigenlijk al niet beter, dus dit ook weer gemeld, de auto opnieuw uitgelezen maar geen meldingen. Mogelijk moest hij opnieuw ingeleerd worden. Tijdens de rit naar huis +/- 40km bleven de problemen.

De storingen die erin stonden ware p0170 en p1336 het betreft een c5 2.0i 16v ew10a op benzine die ongeveer 158000km heeft gelopen.
heeft iemand een idee wat het nog meer kan zijn?

Auteur:  willy4 [ 21 aug 2018 18:38 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

klepstoters?

Auteur:  BJG [ 21 aug 2018 19:02 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Misfire

Dit kan diverse oorzaken hebben.
Check in ieder geval de ontsteking

Auteur:  Droopy_1975 [ 21 aug 2018 19:24 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

De ontsteking was eigenlijk ook mijn eerste gedachte, zou die emissiestoring niet blijven als de lambdasonde defect is?

Ik zal de bougies controleren, hebben ze in de garage niet gedaan, want hij vroeg of ik wist hoelang die erin zaten. Ik weet dat niet ik heb de auto vanaf februari en 20.000 km gereden. Hij moet over ongeveer 5000km onderhoudsbeurt.

Zij er nog specifieke kernmerken waar ik die klepstoters aan zou kunnen herkenen?

Alvast dank voor het meedenken, Niels

Auteur:  jantje1948 [ 21 aug 2018 21:14 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Klepstoters hoor je dan meestal tikken de eerste halve minuut na een koude start.
Als dat niet het geval is kun je ie in ieder geval uitsluiten.

Auteur:  Droopy_1975 [ 21 aug 2018 21:29 ]
Berichttitel:  p0170 p1336

Na de koude start is er iets van een seconde een soort diesel geluid, lijkt dus iets anders.

Auteur:  BJG [ 21 aug 2018 22:46 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

De emissie storing kan verband hebben met de misfire.
Klepstoter staat zijn bij dit type motor niet vaak het probleem.

Dit is wel iets waar echt serieus diagnose op gesteld moet worden.
De ontsteking kan dit probleem veroorzaken, maar met een 4 gasmeting en het bekijken van de fuelttim is dit met de juiste kennis goed vast te stellen.

Auteur:  Droopy_1975 [ 23 aug 2018 07:05 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Gisteren problemen nu p1160
Afbeelding

Auteur:  rene hoekstra [ 23 aug 2018 11:08 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Droopy_1975 schreef:
Ik weet dat niet ik heb de auto vanaf februari en 20.000 km gereden. Hij moet over ongeveer 5000km onderhoudsbeurt.
Alvast dank voor het meedenken, Niels


Heb je garantie op de auto, anders even teruggaan naar de garage (of is dit de garage waar je hem hebt gekocht?).

Auteur:  BJG [ 23 aug 2018 11:48 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Ok dat geeft nog een ander gezichtspunt:
Is de distributieriem onlangs vervangen?

Auteur:  Droopy_1975 [ 23 aug 2018 15:07 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

De distributie plus waterpomp is volgens het onderhouds boekje bij 105k vervangen.

Auteur:  BJG [ 23 aug 2018 15:56 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Een probleem met de nokkenasverstelling of tandwielen veroorzaakt ook een inlaatdrukstoring (1160)
Er moet even goed diagnose gesteld worden. En geen lulverhaal over inleren of zoiets, er is echt een mechanisch probleem zo lijkt het.
Als eerste zou ik nu de distributie , nokkenasverstelling en oliedruk checken.

Auteur:  Droopy_1975 [ 24 aug 2018 08:29 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

Tijdens de diagnose schijnt de motor te warm te worden en de ventilator in nooddoop te gaan. Toen ze de druk eraf wilden halen is het ventiel van de thermostaat gebroken. Vervangen kost €200,-. Ik heb gezegd dat ze niet meer door hoeven te gaan. Eerst is de lambdasonde vervangen voor €450 en dan nog 200€ en ik weet nog niets. Het geeft mij te weinig vertrouwen om door te gaan, zonde heb een half jaar genoten van het comfort.

Auteur:  rene hoekstra [ 24 aug 2018 08:34 ]
Berichttitel:  Re: p0170 p1336

450 euro voor een lambdasonde is erg veel geld, maar heb je geen garantie dan meer?
Vind het erg vervelend voor je dat de garage jou laat opdraaien vooriets wat zou stuk maken terwijl ze een diagnose van jouw wagen maken, beetje vreemd vind ik dat.

Auteur:  Droopy_1975 [ 24 aug 2018 09:30 ]
Berichttitel:  p0170 p1336

De auto is gekocht bij een occasion bedrijf met 3 maanden garantie dus dat heb ik niet meer. Nu weer 200 uitgeven en dan moet er daarna nog het probleem gezocht worden vond ik te ver gaan. En het vertrouwen was ook weg in de garage (Citroen dealer in Haarlem). Het vervangen van de lambda is mijn inziens niet nodig geweest, is op basis van de p0170 gedaan. Dit was net als de p1336 een niet permanente storing, had tijdens de rit naar de garage ook geen meldingen meer. Ik denk dat er iets fout gaat met de nokkenas verstelling. Zou het kunnen dat doordat de auto bij de vorige eigenaren niet veel kilometers maakte en nu wat meer en dan ritten van min. 40km dat er oude aanslag los is gekomen wat nu kanaaltjes verstopt ?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/