Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Soms startproblemen bij warme motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20256
Pagina 2 van 3

Auteur:  BJG [ 08 aug 2018 19:50 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

:smt023 :smt023 :smt023

Auteur:  Uzet1797 [ 08 aug 2018 22:14 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Heb iets dergelijks gehad met mijn toenmalige BX. Bleek een massaprobleem te zijn. Ik weet niet of dat met een C5 veel anders is maar ik zocht het destijds eerst aan de pluskant omdat mij dat het meest logische leek.

Mtvrgr, Uzet1797.

Auteur:  JW-C5 [ 08 aug 2018 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Dat is zeker iets waar ik zonodig naar ga kijken.

Als dat testlampje blijft branden terwijl ik de motor vergeefs probeer te starten, moet het bij/in de startmotor zitten. Dat probleem kan dan aan de pluskant zitten, maar ook aan de massakant.

Als het testlampje niet aan gaat bij de startpoging, hoef ik niet bij de startmotor te kijken. Dan zit het in de BSM of daarvóór.

Groet,
JW

Auteur:  jantje1948 [ 08 aug 2018 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Misschien doet hij het nu juist vanwege dat lampje? Electronica bewandelt soms onnavolgbare wegen....

Auteur:  JW-C5 [ 09 aug 2018 02:22 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Het is een punt ná een relaiscontact, rechtstreeks aan de spanning gekoppeld, zie het schema.
Dat is dus een "harde spanning", niet eentje die door elektronica gefabriekt wordt.

Oftewel, het lampje kan hier die rol niet spelen.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 09 aug 2018 12:46 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Bij mijn BX, CX, Peugeot alle drie hetzelfde probleem met de startmotor gehad; Altijd de massa aansluiting op de startmotor zelf (BX, CX) of ergens eerder in het circuit {Peugeot}
Bij mijn XM 2 keer het startrelais wat kapot ging; vanwege slechte stekkerverbinding doorgebrand.

Blijkbaar een typisch Citroendingetje…

Maar is de startmotor bij d PhII V6 dan ergens anders geplaatst? Bij mijn Ph 1 was het een klusje van niets om hem te vervangen.

Auteur:  JW-C5 [ 09 aug 2018 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Op zich is het losmaken van de startmotor geen moeilijke klus.
Maar het moet onderlangs, de onderplaat moet er onderuit, daarvoor moet 'ie op een brug.
En die heb ik hier niet, bij mijn huis ;)

Ik ga dus nog even door met m'n testjes, vandaag twee wat langere ritten gemaakt. Beide keren startte hij weer gewoon.
Vanavond staan er opnieuw een paar ritten op het programma. Ik ben benieuwd.

Groet,
JW

Auteur:  Uzet1797 [ 09 aug 2018 21:32 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Wij ook.

Auteur:  JW-C5 [ 10 aug 2018 00:54 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Vanmiddag en -avond twee keer gehad dat bij het starten de startmotor niet ging draaien, terwijl het lampje wél ging branden.
Daarmee is het duidelijk: het probleem zit gelukkig niet in de BSM of de aansturing daarvan, maar in/bij de startmotor.
Dat kan een slechte massaverbinding zijn, of een losse aansluiting. Maar het kan uiteraard ook in de startmotor zelf zitten.

En dus: de auto moet de brug op, nader onderzoek is nodig.

Wordt vervolgd, uiteraard ;)

Groet,
JW

Auteur:  Genem [ 10 aug 2018 08:12 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Inderdaad goed dat nu duidelijk is in welke hoek je moet zoeken. Kan me herinneren met een van mijn vorige auto's dat er een soortgelijk probleem was. Daar bleek na onderzoek van de ANWB dat het massa stekkertje op de startmotor geen kontakt maakte. Hij had toen het stekkertje iets aangeknepen schoongemaakt en voila ik heb er daarna nooit meer last van gehad.

Auteur:  c5maarten [ 10 aug 2018 10:26 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Massa komt inderdaad veel voor. Laatst ook nog bij de clio van een klant gehad. Maar je hebt het goed aangepakt JW :smt023 misschien heb je de mogelijkheid om de startmotor te meggeren?

Auteur:  goudfrank [ 10 aug 2018 10:40 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

@ c5maarten: Stel dat JW-C5 de beschikking heeft over een isolatieweerstandsmeter, welke waarde dient hij dan te meten om de conclusie goed of niet goed te kunnen trekken?

@JW-C5: Die + die het lampje laat branden komt die ook door naar de spoel in de starter of kunnen in dat circuit nog slechte verbindingen optreden?

Auteur:  JW-C5 [ 10 aug 2018 12:18 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Of die + ook doorkomt naar de spoel van het startrelais weet ik nog niet.
Dat moet als een van de zaken onderzocht worden, wanneer de auto op de brug staat en je bij de startmotor kunt komen.
De start-plus draad is op de startmotor aangesloten met een moerverbinding, niet (meer) met een stekker. Zó zie ik dat op het plaatje van de startmotor
Bijlage:
startmotor ES9A.jpg
Ook in de instructie D1BG06P0 Verwijderen - aanbrengen : Startmotor
INJECTIE ES9A
is dat beschreven.
De kans dat er daar dan iets niet goed zit is daarmee niet erg groot, maar wordt zeker bekeken.

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 10 aug 2018 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

goudfrank schreef:
@ c5maarten: Stel dat JW-C5 de beschikking heeft over een isolatieweerstandsmeter, welke waarde dient hij dan te meten om de conclusie goed of niet goed te kunnen trekken?


Deze kan je bij een revisiebedrijf navragen. Deze hebben de waardes. Meestal bij kortsluiting slaat hij door en krijg je en signaal of hele lage weerstand. En goede motor heeft een hele hoge weerstand, denk aan giga ohm bij grote motoren.

Auteur:  JW-C5 [ 10 aug 2018 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Soms startproblemen bij warme motor

Die sluiting zit in elk geval niet in het startrelais.
Bij activering trekt dat relais ca 6 Ampère heb ik gemeten, en de zekering die daar vóór zit blijft heel.

Het zou dan kunnen zijn dat er een sluiting zit in de startmotor zelf, maar ik veronderstel dat er dan wel een draad zou smelten bij het starten. Er wordt dan immers geen tegen EMK opgewekt waardoor de ankerstroom/aanloopstroom afneemt.
En tijdens het starten zie ik geen noemenswaardig spanningsverlies op de aansluitklemmen van de accu, ook niet als de startmotor niet wil gaan draaien.
Zie ook m'n eerste posting.

Groet,
JW

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/