Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Soms startproblemen bij warme motor 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Misschien vervuilde contacten in het relais boven op de startmotor? Dan krijg je geen spanningsval. Ik heb een keer kortsluiting gehad in een startmotor. Dan gaat de hele kerstboom in het dashboard uit vanwege de spanningsval.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


10 aug 2018 12:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
...maar bij kortsluiting in de startmotor zou ook de spanning op de accu fors moeten dalen. En dat deed 'ie bij mij niet.

De kerstboom viel wel uit na een paar seconden, alleen het motorstoringslampje bleef branden.
Maar dat zou ook kunnen komen omdat het terugkoppelsignaal vanaf de dynamo dan niet komt, via draad 1087, zie het schema bij mijn startpost.
Hoe dat signaal verwerkt wordt in de elektronica van de BSM kan ik daar niet zien.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 aug 2018 12:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
gewoon de starter demonteren en kijken , zeker de lager bussen nazien.


10 aug 2018 13:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Dat gaat zeker gebeuren ;)
Als geschreven, daarvoor moet 'ie op een brug. En daarvoor ben ik nu bezig een afspraak te maken.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 aug 2018 13:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Vandaag is de startmotor vervangen, dat bleek toch een behoorlijke klus te zijn, anders dan wat H_H dacht
H_H schreef:
…….Maar is de startmotor bij d PhII V6 dan ergens anders geplaatst? Bij mijn Ph 1 was het een klusje van niets om hem te vervangen.

Eerst de onderplaat er onderuit, dan zie je dat de voorste uitlaat/kat er voor zit, die moet weg om er bij te kunnen.
Daarvoor moet van bovenaf eerst het hitteschild los/weg, dat is al lastig met die moeilijk bereikbare boutjes. Vervolgens vanaf de bovenkant de drie moeren los van de uitlaatflens, en dan van de onderkant die uitlaat/kat weghalen, dan kun je bij de startmotor.

Aan de startmotor zelf was niks te zien, ook de aansluitingen waren oké.
Omdat de "nieuwe" startmotor een ruilexemplaar is, kon ik 'm niet meenemen om 'm open te maken. En dus zit er nu die ruilstarter onder, waarmee ik de motor weer kon starten, uiteraard :smt203

Overigens had de oude nog maar één keer geweigerd sind m'n vorige posting, dat was gisterenmiddag na een wat langere rit.

Ik ga er van uit dat alles nu weer gewoon werkt, zoals het hoort ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 aug 2018 16:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Inmiddels zijn we weer een maand verder, geen problemen meer gehad? Zonde dat je niet de kans had trouwens om die oude startmotor te meggeren.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


30 sep 2018 20:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Ruim 4000 km verder, en een boel hete weersomstandigheden meegemaakt hebbende :arrow: geen enkel startprobleem meer gehad na de wissel. :smt203
Oftewel, ik mag er gevoeglijk vanuit gaan dat de startmotor zelf de veroorzaker was van de problemen.

En inderdaad, jammer dat ik die oude startmotor niet kon openmaken en kijken of ik kon ontdekkken wat daar dan mee mis was.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 sep 2018 21:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Mooi dat het is opgelost.

In een dergelijk geval zijn het meestal de koolborstels.

Om dat te controleren kun je als hij niet start (via een verlengstuk oid) de startmotor een klap geven met de hamer. Start hij dan wel dan weet je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de koolborstels de oorzaak zijn.

De diagnosemethode die JW heeft gebruikt is ook prima overigens.

Meggeren van een startmotor heeft in mijn ogen niet heel veel zin. Feitelijk komt het neer op het meten van de doorslagspanning van de isolatie. Om de spanning van 12V te isoleren is niet een hele hoge isolatiewaarde nodig. Dat is gewoon meetbaar met een multimeter.

Ook voor het bepalen van de weerstand van de startmotor heb je geen megger nodig, de interne weerstand is bijna 0, ook dat kan je indien gewenst met een multimeter vaststellen.

Dat meggeren doen we dan weer wel bij HV componenten van hybriden en EV, bijvoorbeeld de elektrische compressor. Daar is dan ook goed zichtbaar bij welke spanning de isolatie doorslaat als er een probleem is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 okt 2018 08:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 17:39
Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Soms startproblemen bij warme motor
Startmotor is inderdaad maar een klein motortje, ik vond de megger methode altijd doeltreffend, koolborstels zijn inderdaad makkelijk visueel vast te stellen. Vaak blijven deze ook haken door vuiligheid. Nu moet ik ook erbij vermelden dat de elektromotoren van een heftruck of HV meer geschikt daar voor zijn om met een conventionele megger te meten. In de luchtvaart gebruiken we speciale meggers voor zeer kleine weerstanden te meten, dus ze zijn er wel. Dit is ook de reden waarom ik hiermee kwam.

Maar hieruit blijkt ook het verschil weer tussen luchtvaart en automotive :smt023

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


01 okt 2018 13:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.