Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Klepjes AL4 solonoids 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jul 2016 16:27
Berichten: 217
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Klepjes AL4 solonoids
Ben me wat aan het inleren, om in de toekomst de klepjes in het brein te vervangen (Break 20.16v Ph2 2005 met geflushte bak)
Nu heb ik al veel gevonden, op Youtube en op dit geweldige forum.
Alleen kom ik er niet achter om het oliepeil te peilen na de reparatie (olieverlies) waar en hoeveel, en hoe moet je bijvullen?
Dat is eigenlijk nog het enige wat ik niet (duidelijk tegen kom)
Heeft iemand meer info?

_________________
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte


04 aug 2018 14:38
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepjes AL4 solonoids
Daarvoor heb je eigenlijk een Lexia nodig. Je warmt je bak op tot 70 graden (te meten met de Lexia) en dan ga je van bovenaf bijvullen tot er van onderaf olie uit komt lopen.(*) En daarvoor moet je eerst de dubbele moer los draaien onderaan je schakelbak. Dit doe je pas als de temperatuur bereikt is! Wel goeie handschoenen aan want vloeistof van 70 graden op je handen is pijnlijk en schadelijk!!

(*)Onder aan de bak zitten dus twee moeren op dezelfde plek, een kleine en een grote. Beide los is de bak leeg laten lopen. Alleen de kleine los is feitelijk een soort peilstok. Als je deze los hebt en je vult olie bij dan heb je het juiste vulniveau bereikt zodra er olie uit komt lopen.

Zorg dat de wagen helemaal waterpas staat als je dit klusje gaat doen. En; als je geen Lexia hebt kun je een kerntemperatuurmeter gebruiken, te koop bij IKEA. Deze hang je dan van boven, in de vulopening in de bak en eens de digitale display 70 graden aangeeft kun je gaan vullen. Niet de schoonheidsprijs deze oplossing maar zo heb ik het bij mijn Xantia met AL4 bak ook gedaan en die rijdt nu alweer twee jaar probleemloos rond.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


05 aug 2018 01:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepjes AL4 solonoids
Dat niveau meten moet met draaiende motor gebeuren.
In die situatie is het niet handig er dan van bovenaf een voeler in te steken ;)

De juiste procedure is:
--- eerst een halve liter bijvullen, van bovenaf. Daarvoor moet wel het eea weggehaald worden, dat moet weer terug gemonteerd worden voordat je de motor start
--- motor starten, een paar minuten laten lopen en de niveauplug losdraaien. Die is bij de PH2 AL4 anders uitgevoerd dan bij de PH1, zoals H_H dat beschreef.
--- als daar olie uitkomt, dit weg laten lopen totdat het begint te druppen. Dan niveauplug weer monteren
--- als er nog geen olie uitkomt, procedure herhalen.
Dat alles dus bij een temperatuur van 60 +8/-2 graden, 58-68 graden dus.

In de procedure B2CI15P0 Aftappen - vullen - niveau : Auto-actieve versnellingsbak (type AL4) is dat beschreven, verluchtigd met plaatjes.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 aug 2018 09:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.