Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

V6 drama
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20124
Pagina 1 van 2

Auteur:  Px67 [ 19 jun 2018 20:43 ]
Berichttitel:  V6 drama

Dames en heren V6 rijders,
Hierbij wil ik jullie even een nare ervaring meegeven. Sinds februari 2014 ben ik in het gelukkige bezit van een dame met 6 cilinders. Om het beetje betaalbaar te houden heb ik haar verwend met een LPG installatie. Desondanks kost ze toch een leuk centje aan onderhoud. Maar goed, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Echter afgelopen maart werd ik geconfronteerd met zo'n akelig piepje bij het starten en de melding controleer olie niveau. In de afgelopen jaren heb ik er ruim 150000 km mee gereden en dit had ik al een keer eerder meegemaakt. Toen was er niets aan de hand. Maar toch even mijn flesje (nood) olie gepakt en wat bijgevuld. Ik werk in de buurt van de dealer, dus met de gedachte straks maar even laten kijken op weg gegaan. Erg ver ben ik niet gekomen, na een paar km met wat horten en stoten bij laag toerental, wilde ik de snelweg opdraaien toen ik verrast werd door een vreselijk gekraak, motorolie melding, noodloop en over was de pret. Auto de kant in laten lopen, wat best nog een toer is met een automaat. Motorkap open en in eerste instantie niets te zien. Maar er liep een oliespoor naar mijn auto dus even goed kijken.
Tot mijn verbazing zag ik een gat in het distributiedeksel aan de bovenkant! Dat is nooit goed nieuws. Rijkswaterstaat had me op de camera gespot en de sleepdienst werd gebeld. Auto naar de garage laten brengen en na wat verbazing kwamen ze tot de ontdekking dat er een afsluitdop van de nokkenas was losgekomen en tussen mijn distributieriem was gekomen. Wat de gevolgen hiervan zijn moge een ieder duidelijk zijn. Nieuwe motoren zijn niet meer te leveren en even hebben we gedacht aan een andere motor. Maar die zijn schaars. Na wat overleg besloten om de koppen te laten reviseren.
Tegelijk maar van een zitting laten voorzien die beter met LPG om kan gaan. Na de montage kregen ze een foutmelding betreffende de nokkenas verstelling. Eerst maar eens de aansluitingen nagelopen, een andere sensor geprobeerd en uiteindelijk een andere nokkenas geplaatst, waarmee het probleem gelijk was opgelost. Men kon niets vreemds ontdekken aan de oude maar ja. Ze loopt weer als een zonnetje.
Het heeft me (te)veel geld gekost, maar als ik dan weer even een ritje van een paar honderd kilometer achter de rug heb ben ik toch nog wel een blij met haar.
Ik snap dat dit niet echt iets is wat je dagelijks kan controleren, mijn dealer had het ook nog nooit meegemaakt. Maar ik wilde dit toch even delen. Hopelijk mag ik nu weer een poosje probleemloos rijden.

Auteur:  JW-C5 [ 19 jun 2018 21:04 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Da's een bizar verhaal :shock:

Van de ES9A zijn er een paar olieproblemen bekend.
In de eerste plaats die veroorzaakt worden door de groene monsters.
Verder ook door lekkage van de nokkenasverstellers in de inlaatdistri-wielen, zie ook dat draadje.
En soms door lekkage van de afdichtingen van de kleppendeksels, maar dat gaat niet zo hard

En dan is er nog het risico op breuk van de D-riem, als gevolg van ouderdom. Maar da's een ander verhaal.

Dat zoiets als jij wat nu beschrijft zou kunnen gebeuren is nieuw voor me.
Vraag daarom: heb je er plaatje van gemaakt? Waar zit dat precies?
Ik ben heel benieuwd......

Groet,
JW

Auteur:  Px67 [ 21 jun 2018 21:28 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Jw, nee sorry geen plaatje gemaakt. Ik was er zo door van slag, dat beeld op het display en gekraak zal ik niet snel meer vergeten. Misschien dat de dealer er nog wat van heeft gemaakt. Ik heb het alleen gezien toen ze me er op wezen. Het dopje zat nog tussen een wiel en de riem. De riem was heel en zat er pas een paar maanden op.
Ik zal het nog wel vragen.

Auteur:  JW-C5 [ 21 jun 2018 23:13 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Was het afdichtdop #17
Bijlage:
Nokkenas ES9A.jpg
die op het centrale gedeelte van de inlaatnokkenas tandwielen zit die losgekomen is?

Daarachter zit oliedruk:
Bijlage:
IMG_2060.jpg
als die dop losdraait heb je een olielekkage. En als 'ie helemaal loskomt, tsja, dan kan hij zomaar ergens tussenkomen :(

Groet,
JW

Auteur:  Zeevijver [ 22 jun 2018 17:24 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Vermoedelijk is dan ook wel dat er met de distributie wissel de oorzaak geweest kan zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jun 2018 17:28 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Bij de D-wissel wordt die afdichtdop niet losgemaakt, normaliter.
Maar als dat om een of andere, onduidelijke reden toch wél gedaan is, en hij is niet goed terug vastgezet, tsja...….

Groet,
JW

Auteur:  407v6 [ 01 mei 2019 09:04 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Bij mijn V6, geen V6 maar 407, lijkt er olie te lekken bij deze tandwielen..
Moeten dan beide tandwielen vervangen worden, of alleen de keerring ?

Auteur:  JW-C5 [ 01 mei 2019 11:41 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Citaat:
Bij mijn V6, geen V6 maar 407
Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat je geen C5 hebt maar een 407 ;)

Dat zo zijnde, welke V6 ligt daar in?
Er bestaan 3 versies, vanaf het ontstaan van deze motor.
--Als eerste de ES9J4, zoals gemonteerd in de Xantia en de 406
--Daarna kwam de ES9J4S, met verstelbare inlaat nokkenassen.
--Als laatste kwam de ES9A met vol-variabele inlaatnokkenassen. Die heeft de "groene monsters" en de afdichtingen op de inlaatnokkenas tandwielen die je hierboven ziet.
En van die motor kunnen ook de afdichtingen gaan lekken, zoals beschreven in dat andere draadje.

De vraag is dus: welke motor ligt in jouw 407, is dat de ES9A of nog de ES9J4S?

Groet,
JW

Auteur:  407v6 [ 01 mei 2019 16:45 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Het is de ES9A, inclusief groene monsters :)

En ik bedoel uiteraard geen C5 :oops:

Auteur:  JW-C5 [ 01 mei 2019 18:41 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Duidelijk ;)

Hoe heb je die olielekkage geconstateerd bij de inlaatnokkenas tandwielen?
Was dat tijdens het vervangen van de D-riem, of zag je het aan de buitenkant, op de naad van de afdekkappen?

Groet,
JW

Auteur:  407v6 [ 01 mei 2019 22:02 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Heb de auto een maand, 2000 km gereden, in het begin een paar drupjes lekkage,
vorige week beduidend meer..
Groene monsters lekken niet, achterste kleppendekselpakking is vervangen, was ook beetje lek,
lekkage bleef..
Toen kap van distributie losgehaald, waarbij er duidelijk olie in de 2 poelie's ligt..

Even proberen foto's toe te voegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Riem staat ook erg slapjes..

Afbeelding

Auteur:  JW-C5 [ 01 mei 2019 23:32 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Is te zien of er olie zit op de afdichting tussen het deksel en het binnenwerk van de nokkenasversteller?
En doen ze het allebei?

Voorts de vraag: wanneer is de D-riem vervangen?

Als de riem niet recent vervangen is, en de lekkage zit inderdaad op die afdichting, is mijn advies om niet te wachten en dat te laten repareren en de D-riem te vervangen.

Groet,
JW

Auteur:  407v6 [ 01 mei 2019 23:42 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Distributie riem is waarschijnlijk vervangen rond 165000 km, nu 224000.
Wil de riem/waterpomp/spanrollen wel vervangen, maar als die tandwielen ook vervangen moeten worden, is het einde verhaal.
Deze auto is sowieso tijdelijk, voor een jaar, in die tijd een XM kettingmonster flink aanpakken :D

Verbruik van deze auto valt me trouwens wel tegen, zuipt bijna harder dan de XM (1 op 7 met niet echt trappen)

Olie lijkt echt achter de tandwielen vandaan te komen, hoor morgen de prijs voor db vervangen + keerringen.

Auteur:  JW-C5 [ 01 mei 2019 23:50 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

Eerder in dit draadje heb ik gelinkt naar het topic waarin beschreven is dat de afdichtingen in de tandwielen vervangen kunnen worden. Daarvoor hoeven ze er niet uitgehaald te worden.
Als de olie van de nokkenaskeerringen komt. moeten ze er uiteraard wel uit.

Maar als de olie ook over de D-riem verspreid is, zou ik die zeker ook vervangen.

Mbt het verbruik: ik heb dezelfde motor, in een auto die nog wat zwaarder en groter is dan jouw 407.
Het gemiddelde verbruik daarvan is 1:9,5, zie de link onderaan.

Groet,
JW

Auteur:  407v6 [ 01 mei 2019 23:59 ]
Berichttitel:  Re: V6 drama

In dat hart van het tandwiel zit dus die pakking die vervangen moet worden..
Zijn die los te koop, of moet dat bij GJO gebeuren ?

Wil er niet meer mee rijden, riem staat echt slap..

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/