Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


Citroen specialist Fokker

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 V6 drama 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 jan 2014 00:35
Berichten: 36
Auto: C5 Break
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100386
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht V6 drama
Dames en heren V6 rijders,
Hierbij wil ik jullie even een nare ervaring meegeven. Sinds februari 2014 ben ik in het gelukkige bezit van een dame met 6 cilinders. Om het beetje betaalbaar te houden heb ik haar verwend met een LPG installatie. Desondanks kost ze toch een leuk centje aan onderhoud. Maar goed, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Echter afgelopen maart werd ik geconfronteerd met zo'n akelig piepje bij het starten en de melding controleer olie niveau. In de afgelopen jaren heb ik er ruim 150000 km mee gereden en dit had ik al een keer eerder meegemaakt. Toen was er niets aan de hand. Maar toch even mijn flesje (nood) olie gepakt en wat bijgevuld. Ik werk in de buurt van de dealer, dus met de gedachte straks maar even laten kijken op weg gegaan. Erg ver ben ik niet gekomen, na een paar km met wat horten en stoten bij laag toerental, wilde ik de snelweg opdraaien toen ik verrast werd door een vreselijk gekraak, motorolie melding, noodloop en over was de pret. Auto de kant in laten lopen, wat best nog een toer is met een automaat. Motorkap open en in eerste instantie niets te zien. Maar er liep een oliespoor naar mijn auto dus even goed kijken.
Tot mijn verbazing zag ik een gat in het distributiedeksel aan de bovenkant! Dat is nooit goed nieuws. Rijkswaterstaat had me op de camera gespot en de sleepdienst werd gebeld. Auto naar de garage laten brengen en na wat verbazing kwamen ze tot de ontdekking dat er een afsluitdop van de nokkenas was losgekomen en tussen mijn distributieriem was gekomen. Wat de gevolgen hiervan zijn moge een ieder duidelijk zijn. Nieuwe motoren zijn niet meer te leveren en even hebben we gedacht aan een andere motor. Maar die zijn schaars. Na wat overleg besloten om de koppen te laten reviseren.
Tegelijk maar van een zitting laten voorzien die beter met LPG om kan gaan. Na de montage kregen ze een foutmelding betreffende de nokkenas verstelling. Eerst maar eens de aansluitingen nagelopen, een andere sensor geprobeerd en uiteindelijk een andere nokkenas geplaatst, waarmee het probleem gelijk was opgelost. Men kon niets vreemds ontdekken aan de oude maar ja. Ze loopt weer als een zonnetje.
Het heeft me (te)veel geld gekost, maar als ik dan weer even een ritje van een paar honderd kilometer achter de rug heb ben ik toch nog wel een blij met haar.
Ik snap dat dit niet echt iets is wat je dagelijks kan controleren, mijn dealer had het ook nog nooit meegemaakt. Maar ik wilde dit toch even delen. Hopelijk mag ik nu weer een poosje probleemloos rijden.


19 jun 2018 20:43
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15721
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: V6 drama
Da's een bizar verhaal :shock:

Van de ES9A zijn er een paar olieproblemen bekend.
In de eerste plaats die veroorzaakt worden door de groene monsters.
Verder ook door lekkage van de nokkenasverstellers in de inlaatdistri-wielen, zie ook dat draadje.
En soms door lekkage van de afdichtingen van de kleppendeksels, maar dat gaat niet zo hard

En dan is er nog het risico op breuk van de D-riem, als gevolg van ouderdom. Maar da's een ander verhaal.

Dat zoiets als jij wat nu beschrijft zou kunnen gebeuren is nieuw voor me.
Vraag daarom: heb je er plaatje van gemaakt? Waar zit dat precies?
Ik ben heel benieuwd......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 jun 2018 21:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 jan 2014 00:35
Berichten: 36
Auto: C5 Break
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100386
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: V6 drama
Jw, nee sorry geen plaatje gemaakt. Ik was er zo door van slag, dat beeld op het display en gekraak zal ik niet snel meer vergeten. Misschien dat de dealer er nog wat van heeft gemaakt. Ik heb het alleen gezien toen ze me er op wezen. Het dopje zat nog tussen een wiel en de riem. De riem was heel en zat er pas een paar maanden op.
Ik zal het nog wel vragen.


21 jun 2018 21:28
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15721
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: V6 drama
Was het afdichtdop #17
Bijlage:
Nokkenas ES9A.jpg
die op het centrale gedeelte van de inlaatnokkenas tandwielen zit die losgekomen is?

Daarachter zit oliedruk:
Bijlage:
IMG_2060.jpg
als die dop losdraait heb je een olielekkage. En als 'ie helemaal loskomt, tsja, dan kan hij zomaar ergens tussenkomen :(

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 jun 2018 23:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 274
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: V6 drama
Vermoedelijk is dan ook wel dat er met de distributie wissel de oorzaak geweest kan zijn.


22 jun 2018 17:24
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15721
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: V6 drama
Bij de D-wissel wordt die afdichtdop niet losgemaakt, normaliter.
Maar als dat om een of andere, onduidelijke reden toch wél gedaan is, en hij is niet goed terug vastgezet, tsja...….

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jun 2018 17:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: