Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

koppakking of EGR koeler
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20121
Pagina 1 van 4

Auteur:  Jokke [ 18 jun 2018 23:57 ]
Berichttitel:  koppakking of EGR koeler

Om alles even overzichtelijk te houden, hier een nieuw draadje na het debacle hier:
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20098

De dame krijgt het erg.
Wat er dus gebeurt is dat ik belletjes uit het slangetje zie komen, dat van het thermostaathuis naar het kvs expantievat loopt bij stationair draaien. Dan kookt ze echter niet over. Maar na een goeie rit is er koelvloeistof weg, en dat is duidelijk langs het koelvloeistofvaatje.

Ik heb dan maar weeral het gereedschap bovengehaald op een camping en de thermostaat gedemonteerd. Deze gaat wel degelijk mooi open in een pot kokend water, daar ligt het dus niet aan. De thermostaat is dus in orde, en de kvs temperatuursensor is een jaar of 2 oud. Er zit 50% glycol kvs in tot -35. Ook altijd daar mee bijgevuld (40% a 50%, niet altijd simpel te vinden in de zuiderse landen :).

Na enkele uren het forum doorspit te hebben, kwam ik op draadjes van André en LA.

André zag belletjes binnenkomen in het expansievatje van de kvs, via het slangetje dat bovenop het thermostaathuis zit : dat zie ik ook.

LA had een lekke EGR warmtewisselaar bij een 2.2 (ph2). Ik heb een 2.2 ph1, en ook een EGR warmtewisselaar.

Weer enkele vraagjes:
Als ik de EGR koeler overbrug met een stuk buis, kan dit kwaad voor de motor?

Ik zie geen smurrie in de olie, heb geen witte rook mag ik er dan redelijkerwijs van uitgaan dat de koppakking nog heel is?

Ik heb al eens een busje BAR's lekstop in de KVS slang achter de thermostaat gekapt. Daarop zag ik wel smurrie in het expantievatje van de KVS komen, maar de BAR's classic is blijkbaar op basis van olie, dus ik gok dat het daarvan komt...



alvast dank!

Auteur:  willy4 [ 19 jun 2018 09:13 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Citaat:
Als ik de EGR koeler overbrug met een stuk buis, kan dit kwaad voor de motor?


je kunt dit is doen voor een test en dan weet je waar de oorzaak zit.

Auteur:  Jokke [ 19 jun 2018 12:10 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Heb me er juist eens aangezet, maar de slangen van de egr koeler krijg ik niet los, ik kan geen kracht zetten op die klemmen,zonder heel de inlaat te verwijderen. Daar zit ik niet op te wachten...zit momenteel wel iets inde bewoonde wereld (gibraltar), maar ze rijdt en dat wil ik zo houden.
Ik had de egr retour buis even afgedopt aan de luchtinlaat, en de electroklep van de egr uitgetrokken om zo al eens te kijken. Wat opviel is dat de egr retourbuis wel warm werd. Kk meende dat de egrklep bij stationair draaien altijd dicht is (en zeker afgekoppeld). Ik vermoed dus dat ook de klep vasthangt...

Wat ook opviel is dat er bij het ontluchten van het kvs systeem,er helemaal niet veel,zo niet geen lucht uit de nippels kwam...

De olietemp meter blijft tijdens het rijden zltijd netjes in het midden,behalve bij beklimmi'gen,dan durft hij tot op 3/4 stijgen, om bij de affaling weer in het midden te komen.

Als de olie dus koelblijft,mag ik er dan van uitgaan dat de motor voldoende gekoeld wordt?

Zoja vul ik gewoon kvs bij en ontlucht ik na elke rit van +-300km

Auteur:  willy4 [ 19 jun 2018 12:16 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

je kunt ook is de dop van het KVS is een beetje los laten staan zodat de druk weg kan.

Auteur:  Jokke [ 19 jun 2018 21:58 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Goeie tip Willy, eens kijken of dat soelaas brengt.
Ik heb er nu nog een bus lekdichter ingemikt... hopelijk doet het iets :?

Auteur:  Jokke [ 21 jun 2018 21:29 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Wat is eigenlijk de functie van Dat kleine slangetje bovenop de thermostaat, is dat ontluchting? Dat gaat over in een slangetje de dikte van een vacuumleiding en komt uit in het expansievat van de kvs.

Auteur:  willy4 [ 21 jun 2018 21:53 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

dat is de ontluchting en komt altijd bovenaan het ex vat.

Auteur:  Jokke [ 21 jun 2018 23:11 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Ok, dus het systeem ontlucht zichzelf deels,wat het risico op oververhitting door gasvorming dan gaat beperken.

Nog een bonusvraag: de warmtewisselaar voor het traject van de verwarmde inlaatlucht. Als die lek zou zijn, kan deze dezelfde symptomen geven? Maw komt er dan lucht, door de turbo geblazen in de kvs , of zou dat eerder kvs wegzuigen met andere symptomen tot gevolg?

Auteur:  willy4 [ 22 jun 2018 08:29 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Citaat:
Nog een bonusvraag: de warmtewisselaar voor het traject van de verwarmde inlaatlucht. Als die lek zou zijn, kan deze dezelfde symptomen geven? Maw komt er dan lucht, door de turbo geblazen in de kvs

klopt helemaal.

Auteur:  Jokke [ 22 jun 2018 09:47 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Ok, dan ga ik deze eerst overbruggen om te testen, das het simpelste, daar kan ik goed aan. Het is moeilijk te zeggen welke lekt. Aan de ene kant verdenk ik de egr korler,omdat de egr buis helemaal dichtgekoekt zat,en nu weer helemaal open is door de lange frequente ritten met caravan, anderzijds ruik ik geen uitlaatgas als ik het kvs reservoir openmaak. De luchtslang van de lucht wtw had ik al eens losgemaakt, maar die was droog (op beetje olie v turbo na).

Auteur:  Jokke [ 22 jun 2018 15:27 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Update: ik heb de lucht wtw overbrugd...geen succes,nog altijd belletjes. Dan ook de egr wtw overbrugd...nog altijd belletjes... :cry:

Misschien ontlucht ik fout ofzo... Ik zet een afgesneden bus op de opening van het kvs expansievat en giet die halfvol. Dan vijs ik de ontluchtingsnippel van de binnenverwarming eraf,tot er een straal kvs uitkomt en er terug op. Dan de nippel bovenop het thermostaathuis,tot er een straal uitkomt en er terug op, dan even die vd radiator. Dan laat ik, met de afgesnede bus er nog steeds halfvol op het expansievat de motor warm draaien tot de thermostaat opent. Dan nijp ik in de dikke darm achter de thermostaat, en vijs die ontluchtingsnippel er nog eens af..straal kvs en er terug op.

Dan die afgesnede bus eraf, zuig ik de kvs eruit tot aan de bovenst streep, dop erop en rijden maar.
Is dat een goede/correcte procedure?

Werom bedankt!

Auteur:  willy4 [ 22 jun 2018 15:31 ]
Berichttitel:  koppakking of EGR koeler

komt er veel druk op de darmen?
als hij een hele tijd stil heeft gestaan en je start hem dan komt er dan witte rook uit de uitlaat?

Auteur:  Jokke [ 22 jun 2018 17:08 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Ik heb te vroeg gepanikeerd denk ik. Ben een eindje gaan rijden zonder caravan. Na een kilometer of 15 nog eens gecheckt en geen belletjes meer!! Er zal toch wat minibelletjes zijn achtergebleven dan denk ik.

De druk op de darmen had ik ook ergens op het forum gelezen. Nu ik het verschil voel,zijn ze veel zachter. Ervoor waren ze echt niet in te knijpen, nu kan je ze zachtjes een beetje induwen, vooral te voelen aan de dikke van de thermostaat naar boven aande radiator.

Ik denk dat het voorlopig okis dan! Wederom bedznkt voor de hulp!

Auteur:  willy4 [ 22 jun 2018 19:55 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

dan zal de EGR koeler stuk zijn.

Auteur:  Jokke [ 24 jun 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: koppakking of EGR koeler

Vandaag weer een eind gereden zonder caravan, bergop bergaf etc... Kvs blijf rond de 80°, en olietemp meter staat mooi in het midden...
Echter zie ik terug belletjes door het slangetje komen, en is de darm achter thermostaat weer hard.

Ik heb geen andere symptomen van defecte koppakking: niks rook, geen witte,grijze of zwarte. De olie is mooi proper,geen mayo alsook de kvs is proper... Ook geen oververhitting meer deze keer

Kan dit ook komen door een luchtbel die nog vastzit(die dan heeel langzaam in kleine bellertes wordt meegevoerd naar de ontluchting) ? Of is het zeker koppakking ?

Bedankt!

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/