Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 koppakking of EGR koeler 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht koppakking of EGR koeler
Om alles even overzichtelijk te houden, hier een nieuw draadje na het debacle hier:
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20098

De dame krijgt het erg.
Wat er dus gebeurt is dat ik belletjes uit het slangetje zie komen, dat van het thermostaathuis naar het kvs expantievat loopt bij stationair draaien. Dan kookt ze echter niet over. Maar na een goeie rit is er koelvloeistof weg, en dat is duidelijk langs het koelvloeistofvaatje.

Ik heb dan maar weeral het gereedschap bovengehaald op een camping en de thermostaat gedemonteerd. Deze gaat wel degelijk mooi open in een pot kokend water, daar ligt het dus niet aan. De thermostaat is dus in orde, en de kvs temperatuursensor is een jaar of 2 oud. Er zit 50% glycol kvs in tot -35. Ook altijd daar mee bijgevuld (40% a 50%, niet altijd simpel te vinden in de zuiderse landen :).

Na enkele uren het forum doorspit te hebben, kwam ik op draadjes van André en LA.

André zag belletjes binnenkomen in het expansievatje van de kvs, via het slangetje dat bovenop het thermostaathuis zit : dat zie ik ook.

LA had een lekke EGR warmtewisselaar bij een 2.2 (ph2). Ik heb een 2.2 ph1, en ook een EGR warmtewisselaar.

Weer enkele vraagjes:
Als ik de EGR koeler overbrug met een stuk buis, kan dit kwaad voor de motor?

Ik zie geen smurrie in de olie, heb geen witte rook mag ik er dan redelijkerwijs van uitgaan dat de koppakking nog heel is?

Ik heb al eens een busje BAR's lekstop in de KVS slang achter de thermostaat gekapt. Daarop zag ik wel smurrie in het expantievatje van de KVS komen, maar de BAR's classic is blijkbaar op basis van olie, dus ik gok dat het daarvan komt...



alvast dank!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


18 jun 2018 23:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Citaat:
Als ik de EGR koeler overbrug met een stuk buis, kan dit kwaad voor de motor?


je kunt dit is doen voor een test en dan weet je waar de oorzaak zit.


19 jun 2018 09:13
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Heb me er juist eens aangezet, maar de slangen van de egr koeler krijg ik niet los, ik kan geen kracht zetten op die klemmen,zonder heel de inlaat te verwijderen. Daar zit ik niet op te wachten...zit momenteel wel iets inde bewoonde wereld (gibraltar), maar ze rijdt en dat wil ik zo houden.
Ik had de egr retour buis even afgedopt aan de luchtinlaat, en de electroklep van de egr uitgetrokken om zo al eens te kijken. Wat opviel is dat de egr retourbuis wel warm werd. Kk meende dat de egrklep bij stationair draaien altijd dicht is (en zeker afgekoppeld). Ik vermoed dus dat ook de klep vasthangt...

Wat ook opviel is dat er bij het ontluchten van het kvs systeem,er helemaal niet veel,zo niet geen lucht uit de nippels kwam...

De olietemp meter blijft tijdens het rijden zltijd netjes in het midden,behalve bij beklimmi'gen,dan durft hij tot op 3/4 stijgen, om bij de affaling weer in het midden te komen.

Als de olie dus koelblijft,mag ik er dan van uitgaan dat de motor voldoende gekoeld wordt?

Zoja vul ik gewoon kvs bij en ontlucht ik na elke rit van +-300km

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


19 jun 2018 12:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
je kunt ook is de dop van het KVS is een beetje los laten staan zodat de druk weg kan.


19 jun 2018 12:16
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Goeie tip Willy, eens kijken of dat soelaas brengt.
Ik heb er nu nog een bus lekdichter ingemikt... hopelijk doet het iets :?

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


19 jun 2018 21:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Wat is eigenlijk de functie van Dat kleine slangetje bovenop de thermostaat, is dat ontluchting? Dat gaat over in een slangetje de dikte van een vacuumleiding en komt uit in het expansievat van de kvs.

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


21 jun 2018 21:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
dat is de ontluchting en komt altijd bovenaan het ex vat.


21 jun 2018 21:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Ok, dus het systeem ontlucht zichzelf deels,wat het risico op oververhitting door gasvorming dan gaat beperken.

Nog een bonusvraag: de warmtewisselaar voor het traject van de verwarmde inlaatlucht. Als die lek zou zijn, kan deze dezelfde symptomen geven? Maw komt er dan lucht, door de turbo geblazen in de kvs , of zou dat eerder kvs wegzuigen met andere symptomen tot gevolg?

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


21 jun 2018 23:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Citaat:
Nog een bonusvraag: de warmtewisselaar voor het traject van de verwarmde inlaatlucht. Als die lek zou zijn, kan deze dezelfde symptomen geven? Maw komt er dan lucht, door de turbo geblazen in de kvs

klopt helemaal.


22 jun 2018 08:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Ok, dan ga ik deze eerst overbruggen om te testen, das het simpelste, daar kan ik goed aan. Het is moeilijk te zeggen welke lekt. Aan de ene kant verdenk ik de egr korler,omdat de egr buis helemaal dichtgekoekt zat,en nu weer helemaal open is door de lange frequente ritten met caravan, anderzijds ruik ik geen uitlaatgas als ik het kvs reservoir openmaak. De luchtslang van de lucht wtw had ik al eens losgemaakt, maar die was droog (op beetje olie v turbo na).

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


22 jun 2018 09:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Update: ik heb de lucht wtw overbrugd...geen succes,nog altijd belletjes. Dan ook de egr wtw overbrugd...nog altijd belletjes... :cry:

Misschien ontlucht ik fout ofzo... Ik zet een afgesneden bus op de opening van het kvs expansievat en giet die halfvol. Dan vijs ik de ontluchtingsnippel van de binnenverwarming eraf,tot er een straal kvs uitkomt en er terug op. Dan de nippel bovenop het thermostaathuis,tot er een straal uitkomt en er terug op, dan even die vd radiator. Dan laat ik, met de afgesnede bus er nog steeds halfvol op het expansievat de motor warm draaien tot de thermostaat opent. Dan nijp ik in de dikke darm achter de thermostaat, en vijs die ontluchtingsnippel er nog eens af..straal kvs en er terug op.

Dan die afgesnede bus eraf, zuig ik de kvs eruit tot aan de bovenst streep, dop erop en rijden maar.
Is dat een goede/correcte procedure?

Werom bedankt!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


22 jun 2018 15:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht koppakking of EGR koeler
komt er veel druk op de darmen?
als hij een hele tijd stil heeft gestaan en je start hem dan komt er dan witte rook uit de uitlaat?


22 jun 2018 15:31
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Ik heb te vroeg gepanikeerd denk ik. Ben een eindje gaan rijden zonder caravan. Na een kilometer of 15 nog eens gecheckt en geen belletjes meer!! Er zal toch wat minibelletjes zijn achtergebleven dan denk ik.

De druk op de darmen had ik ook ergens op het forum gelezen. Nu ik het verschil voel,zijn ze veel zachter. Ervoor waren ze echt niet in te knijpen, nu kan je ze zachtjes een beetje induwen, vooral te voelen aan de dikke van de thermostaat naar boven aande radiator.

Ik denk dat het voorlopig okis dan! Wederom bedznkt voor de hulp!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


22 jun 2018 17:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 10944
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
dan zal de EGR koeler stuk zijn.


22 jun 2018 19:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46
Berichten: 229
Auto: C5 2.2 Hdi Break Exclusive / 1.8i16V
Opties: GPS/leder
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09587CJ
kilometerstand: 210000
Kleur: Fulminator Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppakking of EGR koeler
Vandaag weer een eind gereden zonder caravan, bergop bergaf etc... Kvs blijf rond de 80°, en olietemp meter staat mooi in het midden...
Echter zie ik terug belletjes door het slangetje komen, en is de darm achter thermostaat weer hard.

Ik heb geen andere symptomen van defecte koppakking: niks rook, geen witte,grijze of zwarte. De olie is mooi proper,geen mayo alsook de kvs is proper... Ook geen oververhitting meer deze keer

Kan dit ook komen door een luchtbel die nog vastzit(die dan heeel langzaam in kleine bellertes wordt meegevoerd naar de ontluchting) ? Of is het zeker koppakking ?

Bedankt!

_________________
C5 Break 2.2Hdi Exclusive 2003 - 220.000km
C5 Berline 1.8i 16V SX 2003 - LPG - 206.000km
-------------------
Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.


24 jun 2018 23:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: