Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

verlies vermogen 2.0hdif 2005
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20119
Pagina 7 van 11

Auteur:  JW-C5 [ 17 jul 2018 23:10 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

dsuper5678 schreef:
Ik begin nu toch het vermoeden te krijgen dat er ergens een lekkage is tussen de turbo en het motorblok en wil eigenlijk wel een rooktest laten doen.


Bedoel je daarmee alles tussen de turbo en de inlaat op de cilinderkop? Daar zit dan ook nog de intercooler tussen en de al eerder genoemde by-pass van de intercooler.
Als dat zo is, zou je het daar toch ergens moeten horen fluiten/sissen als je gas geeft?
En checken van die dikke slangen en de klemmen die daar omheen zitten, heb je dat dan al gedaan?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 18 jul 2018 12:32 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Niet vervelend bedoeld, maar diagnose is stappen nemen.
Check, check check

Dit verhaal komt op mij steeds meer over als een beetje half iets controleren en je gevoel volgen, dat gaat je er niet brengen.

Ik wil je best helpen met een stappenplan, maar dan moet je die ook echt volgen en niet zomaar weer een andere richting inslaan voordat de vorige stap een heldere conclusie/meting heeft opgeleverd.

Zo is bijvoorbeeld de eerste stap met uitlezen van de daadwerkelijke turbodruk, daar kun je al veel uit afleiden, dit vroeg ik in het begin al, maar is nog niet echt gedaan. Alleen een freezeframe bij een foutcode, dat zegt iets, maar niet alles.

Ik hoor wel of je hier op in gaat of niet, en beschouw het niet als arrogante kritiek, ik wil je graag helpen, maar dit is mij teveel hap snap.

Auteur:  dsuper5678 [ 18 jul 2018 19:11 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Oke dat is ter harte genomen!

Hoe lees ik de daadwerkelijke turbodruk af, kan dat via lexia?

Auteur:  BJG [ 18 jul 2018 23:39 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ja, kijk naar de meetwaarden turbodruk en atmosferische druk tijdens rijden (accelereren).
De turbodruk is hoger, lager of gelijk aan atmosferisch.
Aan de hand daarvan nemen we de volgende stap.
Neem ook de gewenste druk even mee.

Maak desnoods een grafische weergave en maak een paar screenshots.

Auteur:  dsuper5678 [ 19 jul 2018 16:26 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik kan dat niet vinden in lexia

Auteur:  willy4 [ 19 jul 2018 17:33 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

ik dacht bij injectie.

Auteur:  dsuper5678 [ 22 jul 2018 09:35 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Net een uitgebreide testrit gemaakt met de lexia live aan de wagen.

Het lukt mij niet om screenshots hier te uploaden, dus ik schrijf het maar op.

Met de motor uit zijn de atmosferische druk (AD) de turbodruk (TD) en de voorgeschreven druk (VD) gelijk 1001 mb, bij stationair is de TD iets lager 980 mb rij ik rustig weg zakt hij nog iets naar 959 mb.

Met optrekken blijft de AD natuurlijk gelijk, de TD bij lage toeren 980 mb en de VD gaat wel gestaag omhoog.
Bij volgas en ongeveer 3100 tr/min is de AD gelijk, de TD iets hoger 1022 mb en de VD gaat natuurlijk wel omhoog naar 2300 mb.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de turbo (bijna) niets doet.


Om dat bij in een foutrapport stond dat de lucht temperatuur bij de luchtmassameter min 50 was heb ik deze vervangen en die waarde is nu goed keurig 27 graden, of het verband heeft met de turbo storing? geen idee maar oke was het niet.

Voor de vacuüm man: alles goed bekeken en ik kan geen slechte slangetjes ontdekken.

groet, Tom

Auteur:  BJG [ 22 jul 2018 11:58 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Duidelijk.
Is er op dat moment ook een foutcode aanwezig zodat het dus om een noodloop strategie gaat?
Die kun je wissen.
Blijft dit hetzelfde dan idd doet de turbo niets.

Voorts kun je de positie van de vtg uitlezen er zit en terugkoppel sensor op.
Ook daar is een gewenste en behaalde positie.

Komen die overeen dan weet je dat er voldoende vacuüm is en de vtg in de juiste stand staat.

Komt het niet overeen dan is er een vacuüm probleem of een vastzittende verstelling.

Auteur:  dsuper5678 [ 22 jul 2018 13:03 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Wissen foutcode maakt geen verschil.

Positiesensor turbo geeft continu 11 procent ook bij niet draaiende motor.
Gewenste positie gaat wel omhoog met stijgen toeren en vraag van de motor.

Vacuüm heb ik gemeten en dat is er. (zie een van mijn vorige antwoorden)
Het stangetje van de vtg kan ik gewoon bewegen en bij het starten van de auto zie je hem in de richting van de turbo bewegen.

Als de tvg vast zit moet de turbo toch wel iets van druk opbouwen?, de tvg zorgt er alleen maar voor dat de geometrie perfect is ten opzichte van het toerental van de motor, tenminste zo begrijp ik de werking. Dus als hij vast zit is er een toerenmoment waarop hij perfect staat (11 procent vraag en aanbod) en dan moet de turbo dus wel iets doen er is nu gewoon helemaal niets.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jul 2018 13:08 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Is het denkbaar dat het stangetje inwendig in, of bij de turbo losgeraakt is, en daardoor geen verstelling van de schoepen bewerkstelligt?

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 22 jul 2018 14:26 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ook al blijven de schoepen stilstaan dan moet je toch nog iets van druk hebben? Als ze in de lage toeren stand blijven staan dan moet de druk bij hoge toeren juist te hoog zijn en niet helemaal afwezig, denk ik.

Auteur:  BJG [ 22 jul 2018 19:01 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Eens

Auteur:  dsuper5678 [ 22 jul 2018 19:15 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Zou het een logische stap zijn om te controleren of er toch geen vacuüm lek ergens zit? Ik heb natuurlijk vacuüm gemeten maar geen idee of hij sterk genoeg is. Ik zou een tester kunnen regelen om te kijken of de wagen zijn vacuüm netjes vast houd.

Auteur:  JanSr [ 22 jul 2018 19:29 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Daarmee zijn we weer bij het begin: Dat kleppenblokje waar ik het eerder over had stuurt de turbo aan. Als dat niet werkt doet de turbo niets.
Misschien is er een manier om uit te vinden of dat ding schakelt of niet.

Nog even voor de helderheid:
-Mijn turbo viel plotseling uit.
-De auto reed normaal, maar met veel te weinig vermogen
Geen meldingen op het scherm, geen "Service" aanduiding.
-Geen rook of roet.
-Genoeg vacuum om stevig te remmen.
-Bij controle bleek dat blokje niets te doen

Auteur:  BJG [ 22 jul 2018 20:43 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Als de vtg wordt aangetrokken stationair dan is er genoeg vacuüm. En werkt ook de elektro klep en is er aansturing. Dan moet er (iets) druk zijn.
Ik kan het niet anders zien.

Natuurlijk moet je zeker weten dat hij volledig wordt aangetrokken. Maar er is herhaald gepost dat dit zo lijkt.

Kijk ik zou het liefst zelf kijken en voelen maar dat gaat even niet.

Dus nu de volgende stap.
Check mechanisch of de turbo draait en of de vaantjes daadwerkelijk verstellen.

Pagina 7 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/