Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

verlies vermogen 2.0hdif 2005
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20119
Pagina 3 van 11

Auteur:  BJG [ 03 jul 2018 21:28 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

boes schreef:
.
Als je de druk meet vlak achter de vacuüm pomp zal de druk wel mee variëren met het toerental.

Ook niet.

Maar een constant vacuüm op de VTG verstelling betekent hoe dan ook een probleem.
Dat kan lekkage zijn, een defecte klep, of een aansturingprobleem, in die volgorde van waarschijnlijkheid.

Auteur:  boes [ 03 jul 2018 21:44 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

BJG; de pomp is toch een "dom" ding wat door de snelheid van de nokkenas het vacuüm opbrengt?
Dan kan de druk vlak achter de pomp toch nooit constant zijn? (Maar toeren afhankelijk)

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2018 00:17 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Achter die pomp zit ook een vacuümtank, die moet zorgen voor een constant vacuüm.
Dat hebben ook de remmen nodig :idea:

Maar als ik het goed zie op dit schema
Bijlage:
Luchtcircuit DW10BTED4.jpg
waarin #2 de pomp is, en #3 de vacuümtank, lijkt de elektroklep vuldrukregeling #7 rechtstreeks van vacuüm voorzien te worden vanuit de pomp, niet via die vacuümtank.
Verder zie je op het schema nog de positiesensor turbodrukregeling #8 en de capsule bedieningsarm drukregeling #9.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2018 00:34 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik vond ook nog het CitDoc B1HG018PP0 Verwijderen - Aanbrengen : Vuldrukregelklep
Dat blijkt een lastige klus te zijn, er moet heel veel gemeten en gekalibreerd worden.

Desgewenst kan ik je beide doc's sturen.

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 04 jul 2018 18:13 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

JW die documenten wil ik graag hebben.

Tom

Auteur:  JW-C5 [ 04 jul 2018 18:16 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Geef dan even je mailadres via een PB.
En zet er de laatste 8 cijfers van je VIN bij, voor mijn administratie.......

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 08 jul 2018 10:30 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Zo weer lekker bezig geweest, helaas nog zonder oplossing.
Ik heb inmiddels de elektroklep vuldrukregeling (#7 op de tekening van JW ) vervangen omdat deze na een vacuüm test niets bleek te doen, hij gaf een constant vacuüm terwijl hij bij belasting het vacuüm moet verhogen of verlagen om de variabele turbo aan te sturen. Ook de nieuwe klep geeft hetzelfde beeld. Ik denk nu dat er een probleem zit in de aansturing van deze klep. Ik heb met Lexia de storing gewist en deze komt ook niet onmiddellijk terug. Ik heb nu eigenlijk niet echt een idee hoe verder te gaan, ik zou het wel heel erg leuk vinden om het zelf op te lossen.

alvast bedank voor het meedenken,

Tom

Auteur:  dsuper5678 [ 08 jul 2018 12:18 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Bij het storingscoderapport geeft hij een luchttemperatuur aan van min 50 graden, dat lijkt mij niet oké. De sensor ga ik ook maar vervangen. en neem gelijk de mapsensor mee.

Auteur:  BJG [ 08 jul 2018 23:50 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

dsuper5678 schreef:
Zo weer lekker bezig geweest, helaas nog zonder oplossing.
Ik heb inmiddels de elektroklep vuldrukregeling (#7 op de tekening van JW ) vervangen omdat deze na een vacuüm test niets bleek te doen, hij gaf een constant vacuüm terwijl hij bij belasting het vacuüm moet verhogen of verlagen om de variabele turbo aan te sturen. Ook de nieuwe klep geeft hetzelfde beeld. Ik denk nu dat er een probleem zit in de aansturing van deze klep. Ik heb met Lexia de storing gewist en deze komt ook niet onmiddellijk terug. Ik heb nu eigenlijk niet echt een idee hoe verder te gaan, ik zou het wel heel erg leuk vinden om het zelf op te lossen.

alvast bedank voor het meedenken,

Tom


Wat heb je gemeten na de klep, en onder welke omstandigheden?
Dat is belangrijk om te weten.

Auteur:  dsuper5678 [ 09 jul 2018 18:33 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik heb gemeten met een vacuümmeter en er is vacuüm, maar geen idee hoeveel vacuüm er hoort te zijn. De schaal van mijn meter is een beetje apart hij gaf 13 cm Hg aan, komt neer op 173 mbar geloof ik, deze afkorting staat op de meter. Gemeten met draaiende motor bij div toerentallen maar er was geen verandering in het vacuüm te zien.

Auteur:  BJG [ 09 jul 2018 22:13 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Mm als het echt zo is dan is dat gewoon ok.
Dit zou volop vacuüm zijn.
Wordt de vtg ook aangetrokken?

Dit kun je zien, maar ook in meetwaarden controleren.
Zo lang de turbodruk de gewenste waarde niet haalt blijft bij dan aansturen.
Dat zou dan betekenen dat er een mechanisch probleem is.


Maar je moet wel zeker zijn van de juiste meting.
Op een of andere manier ben ik dat niet helemaal...

Auteur:  dsuper5678 [ 10 jul 2018 06:18 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

De vtg zie ik bewegen zodra de motor gestart wordt, maar daarna niet meer en dat zou wel moeten bij verandering van de belasting van de motor en dat klopt ook wel met dat het vacuüm constant het zelfde is.

De meting die ik gedaan heb klopt volgens mij wel, kan je volgens mij ook niet makkelijk verkeerd doen, vacuümmeter erop en meten maar.

Auteur:  JW-C5 [ 10 jul 2018 09:41 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Voor de zekerheid: dat vacuüm heb je gemeten tussen de klep #7 en de regeling #8, niet tussen de vacuümpomp #2 en de klep #7?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 10 jul 2018 12:13 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

dsuper5678 schreef:
De vtg zie ik bewegen zodra de motor gestart wordt, maar daarna niet meer en dat zou wel moeten bij verandering van de belasting van de motor en dat klopt ook wel met dat het vacuüm constant het zelfde is.

De VTG stelt pas terug als de turbodruk de gewenste waarde bereikt. Dit is dus normaal. En ook het constante vacuüm hoort daarbij.

Mogelijk heb je een mechanisch probleem.

Auteur:  JW-C5 [ 10 jul 2018 14:36 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Als 'ie in eerste instantie, bij het starten van de motor wél beweegt, lijkt het erop dat die unit # 8/9 geactiveerd wordt en dat aan de turbo doorgeeft.
Maar vervolgens zou dat dan in de turbo fout gaan, daar werkt die bediening van de verstelling niet.

Is dat je gedachtegang?

Groet,
JW

Pagina 3 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/