Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

verlies vermogen 2.0hdif 2005
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20119
Pagina 11 van 11

Auteur:  rene hoekstra [ 13 aug 2018 09:20 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Zo zie je maar, heel klein onderdeeltje stuk met grote gevolgen, top dat je het gevonden hebt :smt023

Auteur:  willy4 [ 13 aug 2018 09:33 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

op blz 1, had ik al een vermoeden.

Auteur:  BJG [ 13 aug 2018 09:52 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Hierdoor komt de vacuum voorraad tank nooit onder de gewenste druk. Dit heeft gevolgen voor alles wat met vacuum werkt.

Auteur:  JanSr [ 13 aug 2018 11:30 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Vermoedelijk heb je nu gevonden waar ik in het allereerste begin op wees.

Het is een merkwaardig verschijnsel: Als er een groot probleem optreedt lijkt het wel of men niet wil accepteren dat het een zeer kleine oorzaak kan hebben.
Ook ik heb wekenlang rondgereden met een turbo die het niet deed, met allerlei theorieën, totdat Brian bij GJO ff die bochtstukjes verving. Probleem over.

Weer opnieuw de aanwijzing dat je steeds "van onderaf" een probleem moet benaderen: het simpelste ding eerst. Meestal ook verreweg het goedkoopst.

Auteur:  dsuper5678 [ 13 aug 2018 14:26 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Ik ben vooral op het verkeerde spoor beland omdat ik in eerste instantie wel voldoende vacuüm had bij de turbo, als dat er niet was geweest had ik wel verder naar het vacuüm gekeken. Ik kijk altijd naar de goedkoopste en simpelste oplossing!

Mijn vermoede is dat het scheurtje zo minimaal was dat bij voldoende vacuüm het als het ware dicht getrokken werd, het begon ook met dan wel power en dan weer niet.

Maar kennelijk is er nu voldoende vacuüm om alles correct te laten werken, ik ervaar ten minste geen problemen meer.

Het systeem is best wel goed maar de uitvoering van Citroen is gewoon slecht, zo'n t-stukje echt zo fragiel belachelijk en het zit ook zo rommelig in elkaar van rubber naar kunststof weer naar rubber dan metaal weer rubber en kunststof dan nylon enz

Ik ga nog wel verder zoeken waarom de tank geen constant vacuüm vasthoud.

Is het niet gewoon zo dat zodra de vacuümpomp niet meer draait er dus ook geen vacuüm meer kan zijn, of is de constructie hermetisch dicht met een terugslagklep of zo?

Auteur:  BJG [ 13 aug 2018 16:53 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Het voorstel van JanSr is begrijpelijk, maar komt feitelijk wel neer op het vervangen van onderdelen in plaats van diagnose stellen.

Ik ben meer van de diagnose, het nemen van stappen, trekken van een conclusie en vervolgens de volgende stap nemen.
De TS heeft ook de juiste stappen genomen. Dat daarbij iets mis is gegaan kan gebeuren en zij hem vergeven. Hij is tenslotte geen diagnose expert. En "achteraf kiek ie een koe in de kont" zeggen ze bij ons in Twente.

Het vacuüm systeem is in principe gewoon dicht. Het vacuüm blijft staan als de motor stopt. Wel zal er na enige tijd wat verlies optreden als de auto al stil staat, dat is geen probleem.
Met de vacuüm pomp die je inmiddels hebt kun je deel voor deel testen op lekkage of verlies.
Succes!

Auteur:  dsuper5678 [ 13 aug 2018 17:57 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

Voor de duidelijkheid ik ben zelf verantwoordelijk voor de manier waarop ik dit heb proberen op te lossen ik zou niet durven om iemand iets kwalijk te nemen of zo en inderdaad ben ik een beetje te snel (eigenwijs :cit16 ) geweest met het vervangen van dingen maar gelukkig zijn de kosten binnen de perken gebleven.

Ik ben jullie dankbaar voor het meedenken en het aandragen van mogelijke oplossingen, was weer een mooi leerproces.
Geeft toch een kick als je als amateur dit soort dingen 'zelf' kan oplossen.

groet, Tom

Auteur:  JanSr [ 13 aug 2018 19:24 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

@BJG: uiteraard is het wetenschappelijk verdedigbaar om te beginnen met een degelijke analyse. Dat is voor velen niet te betalen. Op dit forum dank zij BJG gratis. Grote kans dat het langer duurt dan de botte oplossingsmethode.
Aantrekkelijk is namelijk de "wegenwachtmethode": gebruik maken van uiterst praktische praktijkoplossingen van zeer ervaren sleutelaars, zoals je die ook bij GJO vindt.

Zo ben ik nog steeds de wegenwacht dankbaar, die mij een spuitbus remmenreiniger meegaf om met mijn XM V6 thuis te komen van de Zeeburgertunnel. Ik stond daar stil, hij vroeg wat er gebeurd was. "alsof iemand het contact afzette" zei ik.
"Bijna altijd de eindtrap van de ontsteking bij deze auto's." Met de remmenreiniger koelde hij het dingetje af en de auto startte meteen. Na vier keer spuiten was ik thuis.

Auteur:  BJG [ 13 aug 2018 20:22 ]
Berichttitel:  Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005

:smt023
Soms kun je inderdaad beter beginnen met eenvoudige voor de hand liggende zaken alvorens aan een analyse te beginnen.

Pagina 11 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/