Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
 verlies vermogen 2.0hdif 2005 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
dsuper5678 schreef:
Ik begin nu toch het vermoeden te krijgen dat er ergens een lekkage is tussen de turbo en het motorblok en wil eigenlijk wel een rooktest laten doen.


Bedoel je daarmee alles tussen de turbo en de inlaat op de cilinderkop? Daar zit dan ook nog de intercooler tussen en de al eerder genoemde by-pass van de intercooler.
Als dat zo is, zou je het daar toch ergens moeten horen fluiten/sissen als je gas geeft?
En checken van die dikke slangen en de klemmen die daar omheen zitten, heb je dat dan al gedaan?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 jul 2018 22:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Niet vervelend bedoeld, maar diagnose is stappen nemen.
Check, check check

Dit verhaal komt op mij steeds meer over als een beetje half iets controleren en je gevoel volgen, dat gaat je er niet brengen.

Ik wil je best helpen met een stappenplan, maar dan moet je die ook echt volgen en niet zomaar weer een andere richting inslaan voordat de vorige stap een heldere conclusie/meting heeft opgeleverd.

Zo is bijvoorbeeld de eerste stap met uitlezen van de daadwerkelijke turbodruk, daar kun je al veel uit afleiden, dit vroeg ik in het begin al, maar is nog niet echt gedaan. Alleen een freezeframe bij een foutcode, dat zegt iets, maar niet alles.

Ik hoor wel of je hier op in gaat of niet, en beschouw het niet als arrogante kritiek, ik wil je graag helpen, maar dit is mij teveel hap snap.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jul 2018 11:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Oke dat is ter harte genomen!

Hoe lees ik de daadwerkelijke turbodruk af, kan dat via lexia?

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


18 jul 2018 18:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Ja, kijk naar de meetwaarden turbodruk en atmosferische druk tijdens rijden (accelereren).
De turbodruk is hoger, lager of gelijk aan atmosferisch.
Aan de hand daarvan nemen we de volgende stap.
Neem ook de gewenste druk even mee.

Maak desnoods een grafische weergave en maak een paar screenshots.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jul 2018 22:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Ik kan dat niet vinden in lexia

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


19 jul 2018 15:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13865
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
ik dacht bij injectie.


19 jul 2018 16:33
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Net een uitgebreide testrit gemaakt met de lexia live aan de wagen.

Het lukt mij niet om screenshots hier te uploaden, dus ik schrijf het maar op.

Met de motor uit zijn de atmosferische druk (AD) de turbodruk (TD) en de voorgeschreven druk (VD) gelijk 1001 mb, bij stationair is de TD iets lager 980 mb rij ik rustig weg zakt hij nog iets naar 959 mb.

Met optrekken blijft de AD natuurlijk gelijk, de TD bij lage toeren 980 mb en de VD gaat wel gestaag omhoog.
Bij volgas en ongeveer 3100 tr/min is de AD gelijk, de TD iets hoger 1022 mb en de VD gaat natuurlijk wel omhoog naar 2300 mb.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de turbo (bijna) niets doet.


Om dat bij in een foutrapport stond dat de lucht temperatuur bij de luchtmassameter min 50 was heb ik deze vervangen en die waarde is nu goed keurig 27 graden, of het verband heeft met de turbo storing? geen idee maar oke was het niet.

Voor de vacuüm man: alles goed bekeken en ik kan geen slechte slangetjes ontdekken.

groet, Tom

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


22 jul 2018 08:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Duidelijk.
Is er op dat moment ook een foutcode aanwezig zodat het dus om een noodloop strategie gaat?
Die kun je wissen.
Blijft dit hetzelfde dan idd doet de turbo niets.

Voorts kun je de positie van de vtg uitlezen er zit en terugkoppel sensor op.
Ook daar is een gewenste en behaalde positie.

Komen die overeen dan weet je dat er voldoende vacuüm is en de vtg in de juiste stand staat.

Komt het niet overeen dan is er een vacuüm probleem of een vastzittende verstelling.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jul 2018 10:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Wissen foutcode maakt geen verschil.

Positiesensor turbo geeft continu 11 procent ook bij niet draaiende motor.
Gewenste positie gaat wel omhoog met stijgen toeren en vraag van de motor.

Vacuüm heb ik gemeten en dat is er. (zie een van mijn vorige antwoorden)
Het stangetje van de vtg kan ik gewoon bewegen en bij het starten van de auto zie je hem in de richting van de turbo bewegen.

Als de tvg vast zit moet de turbo toch wel iets van druk opbouwen?, de tvg zorgt er alleen maar voor dat de geometrie perfect is ten opzichte van het toerental van de motor, tenminste zo begrijp ik de werking. Dus als hij vast zit is er een toerenmoment waarop hij perfect staat (11 procent vraag en aanbod) en dan moet de turbo dus wel iets doen er is nu gewoon helemaal niets.

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


22 jul 2018 12:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Is het denkbaar dat het stangetje inwendig in, of bij de turbo losgeraakt is, en daardoor geen verstelling van de schoepen bewerkstelligt?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jul 2018 12:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Ook al blijven de schoepen stilstaan dan moet je toch nog iets van druk hebben? Als ze in de lage toeren stand blijven staan dan moet de druk bij hoge toeren juist te hoog zijn en niet helemaal afwezig, denk ik.

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


22 jul 2018 13:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Eens

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jul 2018 18:01
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 24 jun 2013 17:26
Berichten: 192
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Zou het een logische stap zijn om te controleren of er toch geen vacuüm lek ergens zit? Ik heb natuurlijk vacuüm gemeten maar geen idee of hij sterk genoeg is. Ik zou een tester kunnen regelen om te kijken of de wagen zijn vacuüm netjes vast houd.

_________________
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2006
C3 1.4 automaat 2003


22 jul 2018 18:15
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Daarmee zijn we weer bij het begin: Dat kleppenblokje waar ik het eerder over had stuurt de turbo aan. Als dat niet werkt doet de turbo niets.
Misschien is er een manier om uit te vinden of dat ding schakelt of niet.

Nog even voor de helderheid:
-Mijn turbo viel plotseling uit.
-De auto reed normaal, maar met veel te weinig vermogen
Geen meldingen op het scherm, geen "Service" aanduiding.
-Geen rook of roet.
-Genoeg vacuum om stevig te remmen.
-Bij controle bleek dat blokje niets te doen

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


22 jul 2018 18:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: verlies vermogen 2.0hdif 2005
Als de vtg wordt aangetrokken stationair dan is er genoeg vacuüm. En werkt ook de elektro klep en is er aansturing. Dan moet er (iets) druk zijn.
Ik kan het niet anders zien.

Natuurlijk moet je zeker weten dat hij volledig wordt aangetrokken. Maar er is herhaald gepost dat dit zo lijkt.

Kijk ik zou het liefst zelf kijken en voelen maar dat gaat even niet.

Dus nu de volgende stap.
Check mechanisch of de turbo draait en of de vaantjes daadwerkelijk verstellen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jul 2018 19:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 159 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.