Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Dieselmotor met LPG bijmenging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20034
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ella [ 22 mei 2018 19:36 ]
Berichttitel:  Dieselmotor met LPG bijmenging

Wie heeft er al ervaring om zijn diesel met bi-fuel te rijden door LPG bij te mengen?
Een tank zou prachtig in het reservewiel passen.
-75% minder roet.
-meer vermogen
-Rustige motorloop zoals een bezinemotor.

Dit is de oplossing voor alle dieselproblemen in steden maar je hoort er niemand over.

Auteur:  BJG [ 22 mei 2018 20:08 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

Het is niet zo gunstig als men doet geloven. Het dieselverbruik daalt wel, maar de uitstoot met name van HC maar ook van CO2 en soms zelfs ook roet stijgt enorm.
Dat komt doordat er met een ouderwetse houtje touwtje installatie LPG wordt toegevoegd zonder dat het motormanagement er rekening mee houdt. Omdat een diesel met een luchtoverschot werkt lukt dit, de LPG brandt op de zuurstof die overblijft. Toch gaat dit niet echt goed verbrandingstechnisch gesproken.

Verder is het in Nederland niet toegestaan waardoor je in ieder geval tijdens de APK op de proppen komt.

Vooral in Engeland werd het gedaan vanwege de hoge dieselprijs.

Auteur:  Matthijs309 [ 22 mei 2018 22:56 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

Ik speel zo nu en dan met het idee, maar de reden waarom in geen LPG-benzine rijdt is dat ik de ruimte niet wil verliezen aan een tank. Met diesel-lpg zit je met hetzelfde probleem :)
Daarbij zou ik dan injectoren willen zodat de inlaat zich niet (snel) vult met gas.
Anders dan deze twee punten ben ik altijd wel voorstander geweest.

Auteur:  C5HDI110 [ 22 mei 2018 23:44 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

Wat wel goed werkt en toegepast word in grote motoren (Wartsila DF), is diesel als "pilot-fuel" i.c.m. gas (LNG/LPG).
Een mengsel van gas en lucht word gecomprimeerd en een heel klein straaltje diesel om het te ontsteken, dit is 2% van de hoeveelheid diesel wat er normaal gesproken ingespoten zou worden.
Hier zijn 2 uitvoeringen van, met een pilot-fuel valve of een commonrail verstuiver welke gas en diesel kan inspuiten, in het laatste geval kan naadloos geschakeld worden tussen gas en diesel, mocht één van beiden opraken of haperen.
De uitstoot resultaten hiermee zijn zeer goed, i.c.m. roetfilters en NOX scrubbers.

Een commonrail diesel in de auto, zou in princiepe vrij makkelijk om te bouwen zijn voor het pilot-fuel systeem, alleen valt of staat alles zoals BJG aangeeft met een goed MM systeem, om het soepel te laten draaien en de uitstoot te beperken.

Auteur:  BJG [ 23 mei 2018 08:18 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

Het pilot fuel systeem werkt met name goed in combinatie met LNG vanwege het hoge octaangetal.

Gebruik je daarvoor puur LPG dan krijg je een voortijdige detontatieontsteking. Ik vermoed dat bij het diesel pilot fuel altijd (in ieder geval een groot deel ) LNG wordt gebruikt.

Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?

Auteur:  boes [ 23 mei 2018 08:44 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

We moesten toch juist van het gas af.......
Even zonder gekheid: Dit soort systemen werken mijns inziens pas goed als de constructeur hier specifiek motoren voor ontwerpt/maakt.

Tot die tijd blijven het systemen die men aan een van oorsprong andere brandstof knutselt.
Blijven altijd compromissen.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 mei 2018 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

BJG schreef:
Sohail is ervaringsdeskundige, klopt mijn redenering?

Ervaringsdeskundige is een groot woord :D
Ik werk bij Wartsila op afdeling onderdelen verkoop, de DF motoren worden steeds populairder vanwege uitstoot, en die draaien inderdaad voornamelijk op LNG, al komen configuraties met LPG ook voor.
Andere reden zijn de steeds meer opkomende LNG tankers, om LNG vloeibaar te houden laat men het gecontroleerd verdampen, een deel van de lading word dus opgestookt.

Ik kijk net voor de gein wat die gas/diesel commonrail verstuivers kosten, € 8000 Per stuk, je zal er maar 4x 20 stuks nodig hebben, dat is kassa :D

Auteur:  Kapitein Rob [ 23 mei 2018 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

Gelukkig heb je er in je auto hooguit zes nodig........ :smt203 :smt190 ;)

Auteur:  henkie HDI [ 23 mei 2018 21:36 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

48000 euro, het is te geef :smt190

Auteur:  C5HDI110 [ 23 mei 2018 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Dieselmotor met LPG bijmenging

48000 euro ? het is 160K per motor voor 20 verstuivers :D
Dat is veel geld, als je echter bedenkt dat 70% van de operationele kosten van een schip brandstof is, dan valt het mee.
Uit mijn hoofd verbruikt een conventionele 9-cylinder met 38cm boring, c.a. 5000 liter diesel (HFO) per uur.
De 20 cylinders met 50cm boring, zouden zonder commonrail/gas techniek, astronomisch veel verbruiken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/