Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19998
Pagina 1 van 2

Auteur:  R1200C [ 09 mei 2018 08:48 ]
Berichttitel:  Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Het plan is om Sic te voorzien van een LPG installatie (30k per jaar is te veel om het niet te doen vind ik) maar bij gebrek aan die installatie gisteren toch maar benzine getankt. Op de binnenkant van het klepje zit een sticker van Carlsson met daarop de tekst dat er 98 in moet.

Los van de extra kosten zijn er volgens mij nog maar weinig pompen die 98 hebben vraag ik me af welk effect 95 heeft. Ik weet dat er verschil in klopvastheid zit maar wat is er verder nog te verwachten?

De C8 (met een "normale" V6) heeft veel last gehad van "storing emissiesysteem" meldingen met noodloop en andere gezever tot gevolg en vanochtend was dat lampje ook aan in Sic dus ik ben op dit moment niet echt happy.

Ik ga even kijken of ik vanmiddag de storing uit kan laten lezen (net vandaag een bomvolle agenda...) dus dan weet ik precies welke storing het is.

Zijn er trouwens betaalbare manieren om zelf een storing uit te lezen zonder er elke keer een laptop bij te hoeven gebruiken? Voor zover ik kan zien heeft de Lexia een laptop nodig toch?

Auteur:  H_H [ 09 mei 2018 09:25 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Is de melding “emissiestoring” of “anti-vervuilingssysteem werkt onvoldoende”
Die laatste krijg ik ook eens in de zoveel tijd maar die doet verder niets, geeft ook geen lexia codes. Blijft alleen wel irritant lang hangen voordat hij weer verdwijnt. Veel startcycli nodig dus.

Auteur:  R1200C [ 09 mei 2018 09:29 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

De display zegt storing emissiesysteem, dus ik ga er van uit dat het die is. Anti vervuiling heb ik niet gezien.

Als hij is uitgelezen weet ik wat meer...

Auteur:  Citroenbx [ 09 mei 2018 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Mijn beide v6en op lpg hadden de emissiestoring, nooit problemen mee gehad, enkel de melding op lpg

Auteur:  R1200C [ 09 mei 2018 15:17 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

De C8 werd "geleverd" met een storing emissiesysteem en dat heeft me een bult ellende opgeleverd...

In het begin alleen de piep, later noodloop (complete bank uitgeschakeld), nog later liep hij niet eens meer op gas. En in de tussentijd is er vanalles en nogwat aan gedaan. Van andere bougies (bleek dat er niet 6 dezelfde in zaten), injectoren, helft van de cats er uit (wel gewoon door de emissie test bij de APK btw...), andere lambda sonde en nog wat gedoe.

Wil dat niet met Sic ook meemaken...

Auteur:  Bart_Banaan [ 09 mei 2018 18:39 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Met de app 'Torque' op je mobieltje en een ELM327 OBD2 diagnose steker( ~ €5.- op marktplaats) kan je al vrij veel:

" Deze OBD2 is compatible met Torque.
De Software voor Windows is bijgeleverd
Leest diagnostische foutcodes, zowel generieke en fabrikant-specifieke, en toont hun betekenis.
Reset foutcodes en zet het "Check Engine" lampje uit.
En nog meer!!!
V2.1 "

Auteur:  JW-C5 [ 09 mei 2018 18:40 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

De V6 van de Carlsson is wat verder opgevoerd dan de standaard V6, zag ik ergens.
Dat verklaart dan wellicht waarom hij met de wat klopvastere Euro 98 gevoe(r)d moet worden.

Groet,
JW

Auteur:  Citroenbx [ 09 mei 2018 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Als het een phase 1 handbak is wel, andere niet.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 10 mei 2018 00:56 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Een modern motor management systeem zoekt de grenzen op door een pingelsensor of iets gelijkwaardigs. Zo kunnen met klopvastere benzines hogere prestaties gehaald worden.

Auteur:  JW-C5 [ 10 mei 2018 11:27 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

In het PH1 CitDoc E1ABBBP0 Presentatie : CITROEN C5 BY CARLSSON is een heleboel meer te lezen over deze uitvoering.
Onder andere dat de ES9J4S motor behoorlijk opgevoerd is, 25 PK meer vermogen en een koppel van 285 >> 320 Nm. Er wordt specifiek bij vermeld dat er beslist RON 98 benzine gebruikt moet worden.
Uit dat document maak ik op dat de PH1 Carlsson alleen geleverd is met de 4HP20 bak.
Voorts zie ik dat er heel veel specifieke delen gebruikt worden, onder andere een heel ander luchtfiltersysteem met een eigen onderhoudscyclus, en een ander inlaatspruitstuk.

Van de PH2 Carlsson is er een vergelijkbaar document E1ABC9P0 Presentatie : Restyling CITROËN C5 BY CARLSSON berline of break , echter sterk ingekort.
Dat suggereert dat er ook een PH2 Carlsson Berline zou zijn, in het document wordt daar verder ook over gesproken en laat het verschillen zien bij onder andere de vering.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 10 mei 2018 12:13 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Ter completering:
Bijlage:
Carlsson luchtfilter.jpg

Dat reinigen gebeurt met een specifieke Carlsson set:
Citaat:
11. Onderhoud
De CITROEN C5 break BY CARLSSON heeft een specifiek onderhoudsschema.
Reinigen luchtfilter om de 15 000 km (reinigen, wassen, ontvetten).
Gebruik voor het reinigen van het luchtfilter een specifieke reinigingsset :
--Reinigingsmiddel, onderdeelnummer: 13 99 01 00
--Smeeroliespray, referentie: 13 99 01 50
De specifieke reinigingsset wordt geleverd door de firma CARLSSON

VERPLICHT : Geen benzine of oplosmiddel gebruiken).
VERPLICHT : Gebruik geen perslucht.
VERPLICHT : Gebruik geen hogedrukslang.

Het vervangingsinterval van het luchtfilter is 100 000 km.
Specifiek onderdeel, verkrijgbaar bij de firma CARLSSON.
Uitgezonderd voor de handelingen met het luchtfilter is het onderhoudsschema (om de 30 000 km) van de CITROEN C5 CARLSSON break identiek aan dat van de CITROEN C5 break V6 Automaat.


Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 10 mei 2018 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Dus dat wordt duurdere benzine tanken. Is er ook iets bekend over LPG? Als dat geen optie is dan denk ik dat ik afscheid moet nemen van Sic. 30.000km/jr op 98 is niet echt realistisch...

Auteur:  JW-C5 [ 10 mei 2018 13:26 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

CitroenBX rijdt een Carlsson op LPG.
Daar heeft hij ook wat plaatjes van gepost.

Daarbij vraag ik me af of dat de ES9A motor is, of de ES9J4S zoals die in jouw Carlsson zit.
Het verschil is snel te zien: heeft hij grijze nokkenas verstellers (ES9J4S) of de "groene monsters"?

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 10 mei 2018 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Ik lees net dat LPG een octaangehalte heeft van 108-110 dus als het alleen daar op aan komt dan zou LPG geen probleem moeten zijn. Euro 98 voor het starten is dan nog te doen.

De meldingen over het speciale onderhoud zijn wel interessant. Denk dat het belangrijk is dat ik dat even goed bij Gerard en Marco (de monteurs die Sic mogen gaan onderhouden) tussen de oren ga planten. :smt203

CitroenBX en ik hebben elkaar al gevonden op het forum. Zal straks ook een foto serie maken van Sic, dan herkennen jullie hem ook beter als ik langs kom zweven :smt080

Auteur:  JW-C5 [ 10 mei 2018 13:39 ]
Berichttitel:  Re: Euro 98 op de sticker van mijn C5 V6 by Carlsson

Als je via een PB je mailadres geeft, en daar de laatste 8 cijfers van je VIN bij doet, stuur ik je dat hele document: 10 pagina's lang veel info ;)

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/