Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Motorkoelingsprobleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19950 |
Pagina 4 van 5 |
Auteur: | C5HDI110 [ 26 apr 2018 08:56 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Stinger01 schreef: Is daar prima te doen, ze hebben 3 bruggen en genoeg gereedschap. En ik werk/woon daar om de hoek en vaak aanwezig in de avond, is ook een koffie/clubhuis Dit is de site: https://www.gustoauto.club" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Lidmaatschap 1 jaar + brughuur voor een dag is goedkoper dan de meeste DHZ garages. |
Auteur: | Stinger01 [ 26 apr 2018 09:01 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Hë, ik zie dat ze de brughuur met € 0,50 hebben verhoogd! Ik weet niet of ik dat nog wel kan opbrengen... |
Auteur: | Stinger01 [ 26 apr 2018 09:07 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Nog een mooi plaatje... |
Auteur: | H_H [ 26 apr 2018 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Ik vond het plaatje met de Xantia er bij mooier |
Auteur: | Kapitein Rob [ 26 apr 2018 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Stinger01 schreef: Hë, ik zie dat ze de brughuur met € 0,50 hebben verhoogd! Ik weet niet of ik dat nog wel kan opbrengen... Tja, C5 rijden is nu eenmaal duur...... |
Auteur: | Stinger01 [ 26 apr 2018 11:45 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Ik vind het tot nu toe (bijna 2 jaar) heel erg meevallen overigens! Behalve dat nu mijn airco er mee gestopt is verder alleen wat gebruikelijke slijtagedingen gehad. Daar start ik nog wel een draadje voor op want daar heb ik ook een vraag over maar dan moet ik wat gegevens opzoeken die ik hier op mijn werk niet bij de hand heb. Maar laten we dit topic verder niet kapen... |
Auteur: | BJG [ 26 apr 2018 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
JW-C5 schreef: Dus toch Destemeer verbaast het me dat er geen foutcodes tevoorschijn zijn gekomen, zie mijn posting over de IR's. Want één van die IR's ging nou juist over dit fenomeen, een verkeerde T-sensor en mogelijk foute montage daarvan. Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de fout vanwege de elektrisch gestuurde thermostaat. Er was een foutcode, daarom is de temperatuur gefaked in meetwaarden. Daar komt ook de fout temperatuur niet verzonden via CAN vandaan. De juistheid van dit vermoeden zou je kunnen testen door het losnemen van de dummy-kabel. |
Auteur: | JW-C5 [ 26 apr 2018 21:01 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Die eerder genoemde IR zegt: Bijlage: IR T-sensor 1.jpg Bijlage: IR T-sensor 2.jpg Daar lijkt het wel op, de temperatuur aanduiding was niet correct. In dat geval zou in elk geval het motor diagnose lampje (tijdelijk) gebrand moeten hebben. Interessant zou ook nog kunnen zijn om de weerstandwaardes te meten van de oude sensor, zie de tabel. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 26 apr 2018 22:03 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Ik doel op de foutcode mbt de thermostaat, die zorgt mogelijk voor een noodloop situatie met bijbehorende symptomen. |
Auteur: | C5HDI110 [ 27 apr 2018 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
JW-C5 schreef: Daar lijkt het wel op, de temperatuur aanduiding was niet correct. In dat geval zou in elk geval het motor diagnose lampje (tijdelijk) gebrand moeten hebben. Interessant zou ook nog kunnen zijn om de weerstandwaardes te meten van de oude sensor, zie de tabel. De temperatuur aanduiding op het tellerpaneel is nu niet anders, ik heb hier niet naar gekeken, volgens mij verwachtte pepernoot de naald een stuk hoger dan iets boven het midden. In iedergeval is het MM lampje nooit gaan branden. Pepernoot heeft de oude sensor bewaard, zeker interessant om de weerstandwaardes te controleren, super deze info Die dummykabel is een stekker, waar iets in zit, ik vermoed een weerstand ? De gestuurde thermostaat werkt met een verwarmings element in een normale thermostaat van 105 C, afhankelijk van het rijgedrag kan de ECU het element opstoken en zo de thermostaat eerder te openen of juist later om de motor warmer te houden. Tenminste dat denk ik, na het uitelkaar halen van de gestuurde thermostaat en bestuderen van wat documenten. |
Auteur: | JW-C5 [ 27 apr 2018 00:47 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Als de werkelijke temperatuur toen zoveel hoger was dan hij zou moeten zijn, zou de naald ruim boven het midden gestaan moeten hebben. Dat was niet het geval begreep ik, vandaar mijn opmerking. Ben wel benieuwd naar die gemeten Ohmse weerstanden Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 27 apr 2018 10:13 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
De uitgelezen temperatuur was waarschijnlijk gefaked. Ook de aangegeven temperatuur op het dashboard is dat. (dit is bij de meeste auto's altijd zo, bij de C5 alleen soms bij een storing). Het controleren van de weerstandswaarden van de sensor is een manier om de sensor te controleren. Beter is bij diagnose het controleren van de signaalspanning, want dat is wat de motorregeling binnen krijgt. Spanning is ook het enige waar de motorregeling iets mee kan. Als ik wat meer tijd heb zal ik eens een schema posten van hoe dit intern zit dan wordt het wat duidelijker denk ik. De beschrijving van de werking van de elektrische thermostaat is correct |
Auteur: | pepernoot [ 27 apr 2018 11:27 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
Zojuist even de oude sensor doorgemeten; 9.5 KOhm. Let wel dit is gedaan met een eenvoudig multimetertje van elro (wel digitaal) maar de waarden wijken behoorlijk af van de tabel. |
Auteur: | BJG [ 27 apr 2018 12:07 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
9,5 k is niet heel raar bij ongeveer 15 graden. |
Auteur: | JW-C5 [ 27 apr 2018 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: Motorkoelingsprobleem |
...en dus de vraag: bij welke temperatuur gemeten? Was dat buiten, bij iets minder dan 15 graden, of binnen op de aanrecht waar het wat warmer is, mag je hopen Groet, JW |
Pagina 4 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |