Re: Motorkoelingsprobleem
BJG schreef:
......
Het controleren van de weerstandswaarden van de sensor is een manier om de sensor te controleren. Beter is bij diagnose het controleren van de signaalspanning, want dat is wat de motorregeling binnen krijgt. Spanning is ook het enige waar de motorregeling iets mee kan.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens een schema posten van hoe dit intern zit dan wordt het wat duidelijker denk ik.
Normaliter wordt die spanning gemeten op het "knooppunt" van de serieschakeling van een vaste weerstand en de variabele weerstand van de T-sensor. In dit geval is dat een NTC weerstand.
De voeding van die serieschakeling is dan een vaste, gestabiliseerde spanning. Door wijziging van weerstand van de NTC gaat er een ander stroompje lopen, met als gevolg een andere spanning op dat knooppunt.
Meting van die spanning op dat knooppunt moet wel met een hoog-ohmige spanningsmeter dan wel een scope, omdat anders de spanning verandert door beïnvloeding door de meting.
Of bedoel je te zeggen dat dit met de Diagbox/Lexia vastgesteld kan worden?
En welke waardes moet hij dan hebben?
Groet,
JW