Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Op 3 cilinders bij warme motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19881
Pagina 1 van 2

Auteur:  marcky70 [ 26 maart 2018 20:06 ]
Berichttitel:  Op 3 cilinders bij warme motor

Beste Forumleden,

Na wat geaarzel wilde ik toch ook even van jullie wijsheid gebruik maken. Ik zal zo goed mogelijk omschrijven wat het probleem is:

Sinds een tijdje kreeg ik ineens de melding 'storing uitlaatgas' en 'storing katalysator' met bijbehordend motormanagement lampje. Op een gegeven moment begon mijn C5 onder het rijden te stoten en ging zij op 3 cilinders rijden...dat was even en dan ging zij weer normaal rijden..maar het gebeurde steeds vaker.

Bij de garage uit laten lezen en eerst dacht men de bobine...gewisseld, maar bleek niet de bobine te zijn. Daarna weer uitgelezen en was het de injector bij cilinder 3...vervangen...maar jullie raden het zeker al: na 2 km piepjes en was het probleem terug. Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.

Bij koude start is er niets aan de hand...maar zodra de motor warm is, krijg je een soort 'hikje' en begint de motor op 3 cilinders te draaien..in het begin heel kort, maar naarmate de motor warmer wordt, gebeurt het sneller achter elkaar en op een gegeven moment blijft de motor op 3 cilinders draaien, met alle piepjes erbij.

Mijn vraag aan jullie is: wat zal ik doen?? Zijn het de klepstoters wel?? Ik heb geen zin om €600,- uit te geven en dat het daarna blijkt, dat het toch niet de klepstoters waren...

Nu weet ik dat jullie veel verstand van de C5 hebben, dus hoor ik graag jullie ideeën...( en adviezen )

Groeten van Marc

Auteur:  Xander [ 26 maart 2018 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Wat zijn de foutcodes?

Auteur:  Kapitein Rob [ 26 maart 2018 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Bij de 2-liter van vóór half 2003 zijn de klepstoters inderdaad vaak een probleem. Maar.... dat is vooral bij koude motor. Naarmate de motor en de -olie warmer worden vullen de klepstoters zich beter en gaat de motor goed lopen. Natuurlijk geen garantie dat het dus niet de klepstoters zijn, maar ik denk toch aan een andere oorzaak, zeker omdat je zegt dat de koude start zonder problemen gaat. Succes met zoeken, ik ben niet deskundig genoeg om je hiermee verder te kunnen helpen.

Auteur:  willy4 [ 26 maart 2018 20:37 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Bij de garage uit laten lezen en eerst dacht men de bobine...gewisseld, maar bleek niet de bobine te zijn. Daarna weer uitgelezen en was het de injector bij cilinder 3...vervangen...maar jullie raden het zeker al: na 2 km piepjes en was het probleem terug. Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.

Weer uitgelezen en nu wordt er gezegd dat de klepstoters vervangen moeten worden.
Hoe hebben ze dat gezien?

Auteur:  boes [ 26 maart 2018 20:38 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Het lijkt me toch iets met de ontsteking.
Wat zijn de uitgelezen codes?
Logische verdachten: Bougies, bobine en BSM
Maar niet lukraak gaan vervangen.....probeer op te lossen aan de hand van de gelogde data.

Auteur:  marcky70 [ 26 maart 2018 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Dank vast voor de reacties...

De foutcodes weet ik niet, want die hebben ze niet verteld...

Volgens mij ( maar ik was er niet bij ) hebben ze als eerste de bobine geprobeerd...maar na wisselen bleek de bobine niet stuk... Bij de tweede keer hebben ze uitgelezen...en dat gaf dus blijkbaar aan dat de injector bij cilinder 3 niet goed was...dus vervangen.. Bij de derde keer zijn ze een stuk gaan rijden met de auto en als zij dan op 3 cilinders zou lopen, uitlezen... Toen ik de auto ophaalde, vertelden zij dat het aan de klepstoters lag...een veel voorkomend probleem...en dat zou dan €600,- gaan kosten.. Ik ben er vanuit gegaan, dat ze dat aan de hand van het uitlezen hebben geconcludeerd....

Maar waarom ik twijfels heb is, dat het probleem pas op gaat treden als de motor warm is...bij koude motor is er niets aan de hand...

En omdat ik dus twijfels heb, dacht ik om jullie eens te gaan raadplegen...

Ik kan helaas niet zelf uilezen, dus ben overgeleverd aan de garage....maar mijn gevoel zegt, dat het niet klopt....

Auteur:  willy4 [ 26 maart 2018 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

je moet de foutcodes is vragen.

Auteur:  boes [ 26 maart 2018 21:45 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Vreemd verhaal.
Ik zou zeker een second opinion gaan halen en de codes opvragen.
Van ontsteking, naar inspuiting naar klepprobleem als de diagnose?
Wellicht is er een forumlid met Lexia die je kan helpen.
Waar woont je auto?

Auteur:  jantje1948 [ 26 maart 2018 22:17 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Tja, uitlezen is één. Maar interpreteren is iets waarvoor het opleidingsniveau van veel monteurs gewoon te laag is.

Auteur:  marcky70 [ 26 maart 2018 22:52 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Mijn C5 woont in Amsterdam
:cit4

Weer een keer uitlezen is het beste ja... :smt198 ....en dan de codes noteren

Als ik 's morgens de auto start en wegzoef....heerlijk....maar ik kijk dan naar de temperatuur van het water en de olie en als ik die zie stijgen....houd ik mijn hart al vast...en dan denk ik:"Oh...het gaat goed..." Maaaaaaaaaaaaaaaaar.................dan ineens voel je een kleine inhouding...en dan denk ik:"Daar gaan we..." ...en ja....*piep* storing uitlaatgas...*piep* storing katalysator...en dan begint het gehik en gestotter... :cry:

Auteur:  cieterman [ 26 maart 2018 22:54 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Tja, Amsterdam is niet zo ver van Nieuw Vennep vandaan. Ik zou eens bij Garage Johan Oldenhage langs gaan dan krijg je in ieder geval een betrouwbaar advies.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  boes [ 26 maart 2018 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

:) Je bent hier welkom...
Je moet er alleen 80 kilometer voor rijden.

Auteur:  JW-C5 [ 26 maart 2018 23:48 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Over de klepstoters is destijds een IR verschenen:
Bijlage:
IR Klepstoters.jpg

Daarin wordt vermeld dat het over de opwarmfase gaat, en code P0300 zou moeten genereren.

Groet,
JW

Auteur:  marcky70 [ 27 maart 2018 00:01 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

Dat is wel een goed idee Cieterman ...weet ik ook zeker dat ik op 3 cilinders daar aankom..
Nu ga ik altijd naar Huisman Citroën specialist...en altijd weten ze snel en goed het probleem te analyseren...en hele goede service.

Nou Boes, dat is heel aardig van jou..maar 80 km ( en weer terug ) op 3 cilinders wordt een stress rit.. Maar super aardig van jou :smt038

JW-C5 hartstikke bedankt voor de IR...het klopt in grote mate...bij koude start loopt de motor gelijkmatig, maar als de motor warm wordt, dan gaat 'ie niet eerst onregelmatig lopen, maar gaat zij 'hikken' en op 3 cilinders lopen....

Maar ik zal van de week ergens eens laten uitlezen en dan de codes noteren en ze hier vermelden...

Auteur:  JW-C5 [ 27 maart 2018 00:15 ]
Berichttitel:  Re: Op 3 cilinders bij warme motor

In die IR wordt ook gesproken over "Overslaan bij ontstekingsfase".
Dat betekent dus in feite op 3 cilinders lopen.
Minder deskundigen noemen dat dan "onregelmatig lopen" ;)

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/