Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

olielekkage versnellingsbak
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19873
Pagina 1 van 1

Auteur:  pietnr1 [ 20 maart 2018 17:30 ]
Berichttitel:  olielekkage versnellingsbak

Hallo mijn dame heeft weer iets nieuws wat om aandacht vraagt. :cit19 Een olie lekkage aan de versnellingsbak daar waar de schakelas uit de bak komt. Dus of een revisie van mijn bak of een ruilbak? en welke bak moet ik dan hebben (20DL30?) Ik heb een 2.0 16V uit 2004
Past de bak van een HPI ook?

Auteur:  JW-C5 [ 20 maart 2018 19:33 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

In de HPI ligt de 20DL31, met een andere eindoverbrenging (19x77) dan in jouw 20DL30 zit. Die heeft daar 19x79 zitten. De overbrengingen in de bak zijn hetzelfde.
Voor de rest zie ik er geen verschillen in, maar dat zou in detail bekeken moeten worden.

Montage daarvan zou betekenen dat je motor zo'n 2,5 % minder toeren gaat maken bij dezelfde snelheid, en dus ook iets minder trekkracht levert aan de voorwielen

Groet,
JW

Auteur:  pietnr1 [ 20 maart 2018 19:53 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

even opgezocht HPI 143 pk (103 kw) en gewone 2.0 136 pk (100 kw)en inderdaad een iets lagere topsnelheid (210km/h vs 205km/h) dat verklaart de iets andere overbrenging denk ik. Toch maar op save spelen en de juiste bak nemen.
Bedankt voor de moeite.

Auteur:  JW-C5 [ 20 maart 2018 22:30 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

...en die 143 PK van de HPi wordt bij 500 rpm minder geleverd. En het koppel van de HPi is ietsjes hoger.
Logisch dus dat er een wat andere eindoverbrenging in zit.

Groet,
JW

Auteur:  pietnr1 [ 20 maart 2018 22:35 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

toch jammer dat de EW10 J4S nooit in de citroen c5 geleverd is. (177 paardjes, 130kw :cit11 ) helaas zakelijk was de diesel the engine to go.

Auteur:  JW-C5 [ 21 maart 2018 00:52 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Ik zit nog even naar de tekening van de bak en z'n bediening te kijken en vraag me nu af waar hij lekt.
Is dat bovenop de bak? Zo ja, waar is dat dan?

Ik zie dat daar het eea demonteerbaar is, en vraag me dan ook af of het dan wel nodig is de hele bak uit te wisselen.
Tenzij je toch al aan een koppelingswissel toebent.......

Groet,
JW

Auteur:  pietnr1 [ 21 maart 2018 01:04 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Ik heb het zelf niet gezien maar de lokale citroenspecialist zag een lekkage bovenop de bak, waar het schakelmechanisme uit de bak komt. Ik heb er geen tekening/schema van. Maar volgens de man was revisie of ruilbak de enige optie, dat wil ik dan wel geloven. verder moeten er nog twee draagarmen linksvoor en rechtsvoor (1607313980 en 1607314080) vervangen worden plus nog een hydrauliekslang van rechtsvoor tot achter (zou zweten).
Al met al weer een hoop werk en geld. Als het te repareren is zou dat natuurlijk weer schelen.

Auteur:  Roman [ 21 maart 2018 10:29 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Bij arets geweest?

Auteur:  c5maarten [ 21 maart 2018 12:58 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Vooral de hydraulica slang ben ik benieuwd naar. Zwetende leiding zou ik niet meteen vervangen, gezien de kosten en hoelang denk je nog in de auto te willen rijden.

Auteur:  pietnr1 [ 21 maart 2018 16:33 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

@ roman, nee niet bij de kabouter citroadvies in de kramer
De slang zou ca 270 euro kosten, geen idee hoe lang dat duurt voor het echt noodzakelijk word.

Auteur:  c5maarten [ 21 maart 2018 17:21 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Dat zal dan de beruchte leidingenbundel zijn die achter het blok langs loopt. Die kun je gezien jouw sleutelkennis makkelijk zelf doen.

Auteur:  C5HDI110 [ 21 maart 2018 17:40 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

pietnr1 schreef:
Ik heb het zelf niet gezien maar de lokale citroenspecialist zag een lekkage bovenop de bak, waar het schakelmechanisme uit de bak komt.

Ik ben niet zo thuis in de HPI, als daar een BE bak op zit (volgens mij wel?), dan valt het mee.
Daar zit een O-Ring (14), veertje (78) en een platte ring (15), dat is van buiten te vervangen, als er ruimte is om de pen 75 eruit te tikken.
Bij een Xantia TD was het te doen, of het bij een C5 ook lukt, durf ik niet te zeggen, ik vermoed van wel.

Bij een koppelingwissel, vervang ik die O-Ring altijd omdat je er dan zo makkelijk bij kan.
Een beetje bakolie heb ik daar altijd wel gezien, het is niet iets om je druk over te maken, het duurt vele duizenden kilometers, voor er weel een klein plasje gevormd was, na het schoonmaken.
Als je er heel lasting bij kan en de bak zou er echt af moeten, terwijl de koppeling nog goed is, dan zou ik het zo lekker laten en gewoon een keer de bakolie verversen.

Deze schakelvork zit op de bak.
Bijlage:
Capture.PNG

Auteur:  pietnr1 [ 21 maart 2018 18:03 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Ik heb gèèn HPI maar een gewone 2.0, maar toch bedankt als het minder koud is, ga ik er eens goed naar kijken.

Auteur:  C5HDI110 [ 21 maart 2018 18:15 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

Oh ja, te snel gelezen :D
Dan heb je zeker een BE bak en minder zorgen, het is veel minder erg dan het lijkt.
Bij mij lag er gemiddeld na 30K weer een klein beetje olie op, ongeveer de hoeveelheid van zo een plastic dopje (0,03L ?) bij een flesje hoestdrank.
Als je die O-Ring vervangt dan blijft het een tijdje droog, bij mijn Xantia ging het na 100K weer een heel klein beetje zweten.

Auteur:  pietnr1 [ 21 maart 2018 18:16 ]
Berichttitel:  Re: olielekkage versnellingsbak

ok dat is goed nieuws 100.000 is 10 jaar verder voor mij

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/