Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olieverbruik, tot hier en niet verder?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19870
Pagina 1 van 3

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 12:55 ]
Berichttitel:  Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Hallo allemaal,

Inmiddels rijd ik een dikke twee maanden in 'de grijze dame' en dat bevalt nog steeds prima. De auto verbruikt, zeker naar wat ik gewend was bij andere auto's, behoorlijk wat olie. Ze is een stevige drinker, de 5W30 gaat er aardig in... Nu heb ik o.a. op dit forum al het nodige gelezen over het olieverbruik en dat dit inderdaad best fors kan zijn. Dus wat dat betreft maak ik me niet zo veel zorgen, gewoon regelmatig peilen en bijvullen.

Heeft iemand trouwens een idee waar al die olie blijft? Ik zie nergens tekenen van lekkage, zweten, vlekken onder de auto of wat dan ook. De motor lijkt schoon en ook komt er geen vettige rook oid uit de uitlaat.

Maar goed, de echte vraag: het valt mij op dat, welk interval ik ook neem bij het peilen, het olieniveau nooit onder een bepaald punt lijkt te zakken? Iets van driekwart-één centimeter boven het minimumniveau van de peilstok. Het lijkt wel of het olieniveau zakt tot een bepaald punt en op dat moment het verbruik stopt??

Kent iemand dit verschijnsel? Kan het inderdaad zo zijn dat vanaf een bepaald niveau het verbruik (lekken?) stopt?

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Auteur:  willy4 [ 18 maart 2018 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

http://www.hoeveelolieverbruikjij.nl/bl ... -een-motor

Auteur:  GW-tje [ 18 maart 2018 15:15 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

De olie van jouw motor verdwijnt 100% zeker weten via de carterventilatie. Zo gaat het bij alle benzinemotoren van de C5 met een EW-motor in het vooronder. Zoek maar eens op Oilsaver, en lees de verhalen.
In het kleppendeksel van de motor zit een speciale klep die niet goed functioneert, daar zit het probleem. Je kunt een nieuw klepdeksel voor de inlaatzijde kopen bij een EW10A motor of een Oilsaver of uiteraard tot in lengte van dagen overmatig olie bij blijven vullen.

Auteur:  JW-C5 [ 18 maart 2018 15:30 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik zie dat je 5W30 gebruikt in deze EW10A motor.
Volgens de Citroën DB is die olie niet goed, de enige die erin mag is synthetische olie 5W40 met PSA specificatie B71 2296. Eventueel met ACEA A3/B4 specificatie

En hoe hoog is je olieverbruik nou eigenlijk?
Voorts: doe je die meting op een plek waar de auto goed horizontaal staat, en altijd met koude motor?

Groet,
JW

Auteur:  Ccinq [ 18 maart 2018 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Misschien een domme vraag, maar wat maakt 30 of 40 nu uit in ons klimaat??

Auteur:  JW-C5 [ 18 maart 2018 19:33 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik veronderstel dat die 5W30 (Ineo) iets te dun is voor deze motor, en dan kun je extra olieverbruik krijgen.

Toen ik voor mijn V6 van 5W40 op 5W30 Ineo overstapte, die olie is in de DB daarvoor toegestaan, werd ik ervoor gewaarschuwd dat hij meer zou kunnen gaan gebruiken.
Dat is inderdaad iets meer geworden, maar daar kan ik prima mee leven. Er staat namelijk tegenover dat de motor mooier/rustiger loopt ;)

Groet,
JW

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Dank voor alle reactie zo ver!

Even terug reageren:

- de auto gebruikt naar schatting één liter olie op 2000-2500km
- ik gooi er 5W30 in omdat de garage, voormalig Citroën en nu Vakgarage, dat volgens het onderhoudskaartje en mondelinge navraag òòk doet
- de olie is inderdaad volledig synthetisch en voldoet volgens het etiket aan de PSA-normen, de olie is mij dan ook aangeraden door een vakhandel in automaterialen hier in het dorp
- het peilen gebeurt steeds met horizontale auto met koude of afgekoelde (minimaal een half uur stilstaande) motor. Na iets van tien jaar sleutelen aan zware diesels type landbouw/wegenbouw (Mercedes Benz, Caterpillar, Volvo) denk ik de benodigde peiltechniek ook wel onder de knie te hebben ;) ;)
- ik zal de garage inderdaad eens vragen naar de oplossing die GW-tje aandraagt, eens kijken wat dat gaat kosten.

Maar goed, ik merk ook dat ik beter geen twee vraagtekens in één bericht kan plaatsen. Dat levert onduidelijkheid op? Want mijn eigenlijke vraag was: kan het dat de olie tot een bepaald niveau zakt, waarna opeens het verbruik sterk afneemt en het niveau vervolgens praktisch gelijk blijft? Want dat lijk ik op te merken! Het lijkt mij eigenlijk sterk maar het ziet er wel zo uit. iemand bekend met dit fenomeen? En nee, ik vul niet bij tot bòven het maximum.

Auteur:  willy4 [ 18 maart 2018 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

- het peilen gebeurt steeds met horizontale auto met koude of afgekoelde (minimaal een half uur stilstaande) motor. Na iets van tien jaar sleutelen aan zware diesels type landbouw/wegenbouw (Mercedes Benz, Caterpillar, Volvo) denk ik de benodigde peiltechniek ook wel onder de knie te hebben ;) ;)
dan zou ik toch denken dat je weet aan waar het olie verbruik allemaal aan kan liggen.

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 20:47 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Kom op mensen, is het nou echt zo moeilijk om mijn vraag te lezen???

Om de vraag van willy4 te beantwoorden: ja, ik weet donders goed waar een (diesel)motor olie kan gebruiken. Maar ook hoe je dat kan herkennen. En die herkenning zie ik niet bij mijn motor (zoals ook gemeld in het eerste bericht), dus vandaar de bijvraag waar nog meer allemaal verbruik mogelijk is.

Maar mijn vraag gaat daar dus NIET over. Ik wil graag weten of iemand het fenomeen kent dat bij een bepaald niveau het verbruik weer schijnt te stoppen, het niveau blijft vanaf dat (steeds hetzelfde) punt constant.

En dat is -denk ik- een heel andere vraag...

Toch??

Auteur:  JW-C5 [ 18 maart 2018 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Ik herinner me dat er in het verleden ook "rare metingen" gemeld werden.
Toen kwam ook de discussie op gang dat dit te maken kon hebben met een verkeerde peilstok. Daarvan bestaan veel versies, en soms wordt er eentje die slecht geworden is vervangen door een verkeerde.
Te overwegen of dit hier een rol kan spelen.

Mbt die 5W30 zou ik toch eens goed overleggen met die garagist of het switchen naar 5W40 met PSA specs niet verstandiger is.
Als het mijn C5 zou zijn met deze motor zou ik dat doen, Citroën heeft het niet zomaar in z'n voorschriften staan......

Groet,
JW

Auteur:  martslaats [ 18 maart 2018 21:13 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

hallo nikkel dat dacht ik ook laatst bij het peilen hij gaf bij de eerste keer aan dat er genoeg olie in zat maar na het afvegen van de peilstok en die opnieuw te peilen zat ik royaal onder het minimum dus vermoed dat bij het eruit nemen van de peilstok die ergens in de huls de wand raakt of zo
en die van mij verbruikt met hetzelfde type motor ook wel behoorlijk wat
gr mart

Auteur:  martslaats [ 18 maart 2018 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

trouwens bij dit type geeft die ook binnen aan op het display of er genoeg olie in zit zodra je de auto op contact zet zie je na enkele seconden de melding OIL OKE maar weet niet of ik daarop kan vertrouwen
gr mart

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

JW-C5 schreef:
Ik zie dat je 5W30 gebruikt in deze EW10A motor.


Als ik bij een vakhandel mijn kenteken invoer, lees ik dat ik een EW10J4 motor heb waar wel 5W30 in mag. Hoe kan ik checken welke motor er echt in ligt?

Auteur:  nikkel1964 [ 18 maart 2018 21:41 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

En op weer een andere site zie ik dat de EW10A in 2004 en 2007 is toegepast, de EW10J4 in 2005 (het jaar van mijn dame). Staat de motorcode ergens op het blok te lezen?

In de EW10J4 mag zowel 5W30 als 5W40

Auteur:  jantje1948 [ 18 maart 2018 22:16 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik, tot hier en niet verder?

Hetzou kunnen dat als de olie boven een bepaald niveau staat er veel olie "verneveld" wordt door de ronddraaiende delen. Het is dan heel goed mogelijk dat er inderdaad olie verdwijnt via de carterventilatie. Dan zou de oilsaver van GW-tje een oplossing kunnen zijn.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/