Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
jjbstolk
C5club Bikkel
Geregistreerd: 11 jul 2015 23:03 Berichten: 492 Woonplaats: Musselkanaal
Auto: Break Ph2 Ligne Business
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11103
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 170000
Kleur: Rouge Profond KKQD
Naar boven
|
Elke jaar bobine stuk
Gisteren heb ik voor de derde keer een bobine moeten vervangen van onze C5.
Dit is de 3e vanaf december 2015(Valeo), vorige jaar in maart (Hella), en nu weer een(Bremie). In deze periode hebben we zo'n 40 000 km (totaal) gereden. Bij elke bobine wissel heb ik ander bougies geplaatst, vorige jaar heb ik speciale LPG bougies geplaatst maar helaas nu alweer een bobine stuk.
Is er iets wat hier verder op van invloed kan zijn? Accu is goed, auto laad netjes. Verder geen gekke zaken, gisteren nadat de bobine het begaf wel weer emissiestoring en misfire's op cyl 4 (vorige keer was dat 3 en daarvoor 1). Storingen zijn na het wissen en vervangen van de bobine niet meer teruggekomen.
Zou het kunnen komen doordat de auto op gas rijdt en dit meer vergt van de ontsteking? Of wordt een motor heter van gas? Vorige jaren reden we veel grote afstanden maar het laatste jaar is het voornamelijk bij korte stukken gebleven. Die 100 euro per jaar is wel overeen te komen maar ik vraag mij af of er iets anders defect is.
_________________ Citroen C5 Break 2.0 16v 2007 Citroen Xantia 3.0 v6 1999 Citroen C3 Origins 2020
Auto historie: Citroen Visa Leader 1.1 RE 1986 Citroen C4 Grand Picasso 1.6VTI Citroen C5 Ph2 Break 2.0 16V LPG-G3 Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3 Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3 Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
|
24 feb 2018 12:03 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
Van groot belang is de elektroden afstand van de bougies. Bij LPG moet die op 0,7 mm staan, als dat groter wordt moet de bobine een hogere spanning leveren om tot ontsteking te komen. En die hogere spanning kan dan voor een inwendige doorslag zorgen.
Daarbij speelt ook dat het LPG mengsel niet te arm mag zijn. Dat vraagt namelijk ook een hogere ontsteekspanning. Vraag is dus of dit bij jou een rol kan spelen, op een van de injectoren.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 feb 2018 12:10 |
|
|
jjbstolk
C5club Bikkel
Geregistreerd: 11 jul 2015 23:03 Berichten: 492 Woonplaats: Musselkanaal
Auto: Break Ph2 Ligne Business
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11103
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 170000
Kleur: Rouge Profond KKQD
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
Dank JW,
Bougies staan netjes op 0.7mm, daar let ik op bij de inbouw en heb ik gisteren ook gechecked en die staan op de juiste afstand.
Kan ik zelf nagaan of het LPG mengsel te rijk/arm wordt ingebracht? Dit zou dus door bijv. een lekke LPG injector kunnen komen? Zou ik met de Lexia kunnen zien dat 1 van de cilinders minder goed werkt of kan alleen een LPG specialist dit testen?
_________________ Citroen C5 Break 2.0 16v 2007 Citroen Xantia 3.0 v6 1999 Citroen C3 Origins 2020
Auto historie: Citroen Visa Leader 1.1 RE 1986 Citroen C4 Grand Picasso 1.6VTI Citroen C5 Ph2 Break 2.0 16V LPG-G3 Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3 Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3 Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
|
24 feb 2018 12:19 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
LPG zijn "volgsystemen", heb ik uit eerdere postings begrepen.
Daaruit maak ik op dat het systeem regelt op de benzine injectoren, niet op de LPG injectoren. En dat zou dan betekenen dat je met Lexia niet kunt achterhalen of die individueel goed werken.
Hopelijk leest een specialist mee, die kan daar dan wat meer over vertellen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 feb 2018 13:38 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
Inderdaad is LPG een volgsysteem. Dit betekent dat alleen het injectorsignaal van de benzine injectie gebruikt en omzet in een LPG injectie. De motor ECU weet niet dat er op LPG wordt gereden. De mengselregeling van het motormanagement zal op LPG gewoon werken. Dus een probleem met de mengsel samenstelling zal worden gecorrigeerd binnen de marge die daarvoor geldt. Daarbuiten zal er een paar probleem worden herkend en een foutcode worden opgeslagen.
Het enige dat ik kan bedenken als oorzaak is de LPG bougie. Niet alle bobines zijn daartegen opgewassen. Meestal adviseer ik bij LPG gewone bougies en deze af te stellen op 0,7 mm.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 feb 2018 19:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
Even verder theoretiseren.... Als één LPG injector niet goed werkt, en te weinig LPG inspuit in het spruitstuk, zal het mengsel te arm worden op die cilinder. Dat wordt uiteindelijk gemeten in de uitlaatgassen en vervolgens gecorrigeerd. Maar corrigeert hij dan alleen die injector? Want hoe weet het systeem dat het om die cilinder gaat? Of wordt dan alles "gecorrigeerd" als gemiddelde, en krijgen er dan 3 iets te veel en eentje nog altijd wat te weinig? Als dat zou gebeuren, blijf je problemen houden met een te arm mengsel in die cilinder. En dan kan er ook iets misgaan met de vonk daar >> bobine probleem. Ik weet niet hoe het precies werkt, vandaar mijn "ge-theoretiseer" Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 feb 2018 19:42 |
|
|
jjbstolk
C5club Bikkel
Geregistreerd: 11 jul 2015 23:03 Berichten: 492 Woonplaats: Musselkanaal
Auto: Break Ph2 Ligne Business
Opties: Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 11103
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 170000
Kleur: Rouge Profond KKQD
Naar boven
|
Re: Elke jaar bobine stuk
De vorige 2 bobine's zijn stuk gegaan met normale bougies, de laatste keer heb ik op advies de LPG bougies gebruikt maar helaas dat biedt ook weinig soelaas. 1,5 jaar geleden had ik problemen met op gas rijden. Toen was de pomp defect maar de injectors waren toen ook verdacht. Nou ja pomp, het was alleen de elektronica. De LPG specialist gaf toen aan dat als hij de injectors zou testen er altijd een of meerdere zouden lekken (kleine hoeveelheid als ze actief zijn), dat was een kwaaltje mijn specifieke model LPI injectors. Als ik geen concrete problemen had ermee zou hij ze niet vervangen. Ik zal dit toch eens aan hem voorleggen. Ekar jaar een bobine is niet het ergste qua kosten maar als hij begint te stotteren en knallen ben ik altijd bang wat de schade voor de kat. zal zijn of andere onderdelen. Ik heb heel wat LPG-garage's hierin de buurt bezocht maar zodra ik noem dat ik een Vialle LPI installatie heb is het altijd lastig. Voor LPG issue's ga ik nu altijd naar http://g3gas.nl/, echt techneut heeft mij al vaker geholpen. Niet zomaar onderdelen gooien maar altijd goed diagnose stellen door te meten en te weten. Dit even als opmerking, hij is duidelijk geen beunhaas. Dus zijn opmerking van de injectors is niet beunhaas/cheap-ass maar gebaseerd op ervaring/kennis.
_________________ Citroen C5 Break 2.0 16v 2007 Citroen Xantia 3.0 v6 1999 Citroen C3 Origins 2020
Auto historie: Citroen Visa Leader 1.1 RE 1986 Citroen C4 Grand Picasso 1.6VTI Citroen C5 Ph2 Break 2.0 16V LPG-G3 Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3 Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3 Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
|
24 feb 2018 21:41 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|