Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Lambdasonde 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Ik heb wel eens gehoord dat de luchtpomp deze storing kan veroorzaken.


24 feb 2018 20:48
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Gisteravond naar het werk gereden en weer dezelfde storing P0121
Wat wel opvalt is dat met de nieuwe mapsensor dit de enige storing is die terugkomt.
De motor loopt niet meer op 3 cylinders bij het binnenkomen van de storing. Wel mis ik gelijk weer vermogen (het duurt boven ca 45 km/h een eeuwigheid om op 100 km/h te komen) Bij het intrappen van de koppeling tijden het rijden gaat de motor mooi stationair lopen en ook stapvoets rijden geen problemen.
De storing komt wel steeds binnen na ca 1 kilometer gereden te hebben?
Ik rij al een paar dagen niet op LPG om dat als storingsbron uit te sluiten.

Misschien is het zinnig de gasklep opnieuw in te leren? Hoe dan ook ik wacht tot na het weekeinde op het advies van BJG.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


25 feb 2018 16:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Ik heb het draadje nog eens van voor naar achter gelezen. Er komen allerlei foutcodes voorbij.
De informatie die ik daar uithaal heb ik met enige logica en en wat systeemkennis proberen te verklaren.
De TS kan aangeven of de logica (oa volgorde) klopt.

Het probleem is namelijk dat ik het doen moet zonder auto, en niet zelf stappen kan nemen om te testen dat is erg lastig.

In eerste instantie denk ik het volgende adhv de fouten en klachtomschrijving:

Verklaring:
Er onstaat een probleem met de coherentie tussen signaal 1 en 2 van de gasklep (P0121). Dit is een veiligheidsgerelateerde fout, dus wordt de gasklep uitgeschakeld. Dit betekent geen gasgeven meer met de gasklep, alleen met de ontsteking (vervroegen). Dit klopt gezien de beschrijving van TS dat 80 km/h zeer slecht te halen is. In deze situatie matcht de spruitstukdruk niet met het toerental en gasklepstand. Dus wordt P1160 opgeslagen.

Dit is op juistheid te controleren door de noodloopstand van de gasklep vast te stellen, deze beweegt dan niet meer bij gasgeven en de afwijkende stand (noodloopstand zal ongeveer 15 graden zijn) van de gasklep.

De P035x fouten mbt bobine primair/secundair kunnen goed verband houden met het stoppen en weer starten van de motor bij rijdende auto. 100% zeker is dat de fouten in het combi-instument direct gevolgen zijn van het starten stoppen bij rijdende auto.

Voorwaarde:
Dit zou betekenen dat P0121 er altijd is, en de overige fouten afhankelijk van de omstandigheden.


Genoemde opties:
De ergens genoemde te hoge lambdasondespanning na de kat is een dwaalspoor. Deze waarde zegt niets over het mengsel en geeft in dit geval zeker niet aan dat het te rijk is. Ik zie ook in ce screenshots dat dit gewoon prima is.

De genoemde secundaire luchtpomp kan eenvoudig technisch gesproken niet de oorzaak zijn. Die kun je laten schieten als mogelijkheid.

De genoemde carterventilatie en/of valse lucht kan wel de oorzaak zijn van P1160. Dit verklaart echter de gasklepstoring niet P0121. En ik denk dat we daar toch rekening mee moeten houden tenzij deze fout pas na de herstart optreedt. (!!).

Hoe zou ik de diagnose aanpakken?
Ik zou beginnen bij het opsporen van de oorzaak van de coherentie tussen signaal 1 en 2 van de gasklep. Meten is weten, dus zou ik willen aanbevelen daar de focus te leggen. Het beste meet je dit met een goede scoop die de mogelijkheid heeft beelden op te slaan. Hoe dan ook, links of rechtsom moet het zichtbaar zijn wat daar gebeurt op moment dat de storing optreedt.
Ik snap dat dit enige diagnose-kennis vereist.

Er is ook mogelijkheid dat er iets mis gaat met één van de 5V circuits of massa van de gasklep. Maar dat zal dan ook zichtbaar worden in de meting aan het gasklephuis.

Wat kun je zelf nog doen?
Je kunt de gasklep inleren, dit heeft geen ivloed op coherentie tussen signaal 1 en 2, maar eventueel wel op geleerde spruitstukdruk. Dan start je in ieder geval vanuit een goede basis.
Controleer of in noodloop de gasklepstand niet meer verandert. (welke hoek??, bewijs al dan niet de juistheid van voorgaande idee).
De bedrading controleren tussen gaklep en motor ecu.
Stekker (klemkracht en olie/vervuiling) van motor-ECU en gasklephuis.
Controleer de voedingen en massa's en signalen van de gasklep met de voltmeter/multimeter. Indien je dit wilt kan ik je van details voorzien qua meetmethode (PB).
Ik alle eerlijkheid verwacht ik niet dat daar iets vreends uitkomt, maar het moet eigenlijk wel gececkd worden.

De andere metingen zijn eigenlijk alleen (goed) te doen als je echt weet hoe het werkt, wat er invoed heeft en je geschikte apparatuur hebt.

Wat levert dit op?
Wat gebeurt er met het gasklepsignaal op moment van de storing. Als je dat weet kun je de vogende stap bepalen.

Mogelijk blijkt hieruit dat we op een deels verkeerd spoor zitten, en moeten we dan bijstellen.

Verder:
Sowieso denk ik dat dit niet iets is dat je zomaar even oplost.
Wanneer regelmatig/altijd de gasklep-gerelateerde foutcode P0121 optreedt, dan kun je natuurlijk de garage aangeven dat het probleem mbt de gasklep niet is opgelost met het vervangen van het onderdeel (throwing parts at the problem...) kijken hoe ze reageren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 feb 2018 23:12
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Dit is op juistheid te controleren door de noodloopstand van de gasklep vast te stellen, deze beweegt dan niet meer bij gasgeven en de afwijkende stand (noodloopstand zal ongeveer 15 graden zijn) van de gasklep. Hoe doe ik dit? Ik heb wel gemerkt door met het gaspedaal te spelen het lijkt alsof deze de gasklep niet aanstuurt.. Bij wegrijden gaat het prima maar boven ca 40 km/h gaat het tegend lagzaam
De P035x fouten mbt bobine primair/secundair kunnen goed verband houden met het stoppen en weer starten van de motor bij rijdende auto. 100% zeker is dat de fouten in het combi-instument direct gevolgen zijn van het starten stoppen bij rijdende auto. Mee eens
De genoemde carterventilatie en/of valse lucht kan wel de oorzaak zijn van P1160. Dit verklaart echter de gasklepstoring niet P0121. En ik denk dat we daar toch rekening mee moeten houden tenzij deze fout pas na de herstart optreedt. (!!).ook dit lijkt te kloppen nu al 2 dagen alleen nog de P0121 fout
Hoe zou ik de diagnose aanpakken? meer dan voltage en weerstand meten lukt mij niet dat is echt een brug te ver voor mij
Ok dan ga ik morgen de gasklep opnieuw inleren met koude motor (moet wel lukken met -6)En dan kijken wat er gebeurt.
Het is dat ik helemaal in het zuiden woon ander bracht ik de dame naar nieuw Vennep voor een kuur.


25 feb 2018 23:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 09:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Sinds wanneer heb ke het probleem met je gasklep en die code?
Het begon met de vraag of je lambda werkte. Daarna de bobine meldingen.
Uit nu gisteren de gasklep melding.

Als er nog meer bijkomen lijkt het wel of je bekabeling ergens trammelant geect of je ecu.


26 feb 2018 09:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Vandaag het gasklephuis opnieuw ingeleerd, maar helaas na het wachten tot de ventilator inkomt (zo ver ging het goed) bij het wegrijden gelijk een storing (P1160)
Deze gereset gelijk daarna de volgende storing toevallig met scantool uitgelezen
(P0121) met de volgende omschrijving " Circuit A van de gasklepsensor/gaspedaalschakelaar werkingsgebied defect"
Betekend dit dat mijn gaspedaal gaar is ? (gasklephuis is nieuw) Ik heb begrepen dat er 2 potmeters inzitten die met elkaar vergeleken worden?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


26 feb 2018 13:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Heeft iemand het juiste artikelnummer voor het gaspedaal? er zijn er met en zonder cruise control/ speedlimmiter?


26 feb 2018 14:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Via jouw VIN: artikelnummer 1601N5

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 feb 2018 14:49
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
bedankt ga ik eens op zoek naar het passende deel.


26 feb 2018 14:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Nieuw voor zo'n 100 Euro te vinden.

Gebruikt bij onder andere Bart Ebben vast wel voor minder.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 feb 2018 15:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Ik heb in een ander draadje gelezen dat de gasklep uit te lezen is via lexia? Weer iemand in welk submenu dat is te vinden?


26 feb 2018 15:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
De foutcode gaat over de gasklep, niet over je gaspedaal. Er is iets mis daar. Daar moet je beginnen.
Zie mijn laatste posting.

Dat de gasklep nieuw is wil niet zeggen dat het probleem daar niet kan zitten. Mogelijk een probleem met voeding/massa of stekkerverbinding. Vandaar ook de tip om even terug te gaan naar de garage. Zij hebben de gasklep onterecht vervangen en zijn dus eigenlijk nog niet klaar met het klusje.

Je kunt ook zelf verder stoeien, zie daarvoor ook mijn laatste posting, en ik ben evt bereid je via pb wat gegevens aan te leveren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 feb 2018 17:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Gezien de laatste melding was dat mijn laatste strootje waar ik me aan vastklamp.
Maar ik wil het echt uitzoeken.
B.t.w. ik heb het gasklephuis zelf vervangen om het als oorzaak uit te kunnen sluiten. (helaas zonder het gewenste resultaat) Dus als je me via pb verder zou kunnen helpen graag, eventueel onderneem ik nog een trip naar Nieuw Vennep in slakkegang


26 feb 2018 17:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
In dit geval loop je uiteindelijk tegen de beperking aan van juist meetgereedschap denk ik, maar je kunt een aantal zaken in de basis controleren.

Je hebt PB.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 feb 2018 22:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 apr 2013 06:53
Berichten: 169
Woonplaats: Schinveld
Auto: c5 break exclusive 3.0
Opties: navi + jbl audio
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10713
Productienummer: 0158
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 177000
Kleur: EFBD Ganache peinture nacrée


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Lambdasonde
Ok alvast bedankt, Ik ga er morgen mee aan de slag.


26 feb 2018 22:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.