Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Onrustige koude start 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Onrustige koude start
Hallo allemaal,

Zoals zo in meerdere verhalen op het forum heeft mijn dame ook last van een onrustige koude start met als gevolg storing uitlaatgas. Na veel leeswerk op het forum de volgende acties gedaan. Andere olie 5W40 en nieuw oliefilter plus toevoeging aan de olie voor het reinigen van de klepstoters, nieuwe bougies van NGK, nieuw luchtfilter, toevoeging (2 maal) aan de benzine voor de injectoren en de temperatuurssensor. De motor begon na ongeveer 45 seconden, na het afvallen van de luchtpomp, met stotteren. Als ik hierna ging rijden kwam de storing uitlaatgassen in alarm en begon de auto op 3 cilinders te lopen. Wat mij wel op viel was dat er een flink witte stinkende pluim uit de uitlaat kwam. Na opnieuw starten kon ik dan met goed gevolg mijn weg vervolgen.
Vanaf eergisteren laat de ik de motor even warm draaien (ramen schoonmaken, radiootje aan en even wachten). Als ik via de OBD de temperatuur op zie komen naar ca 38°C is het tijd om te gaan rijden. Met een licht hikje, maar zonder storingsmelding, kan ik gaan rijden. Gisterenavond met een warme motor stond ik even 5 minuten te wachten met een draaiende motor. Wat mij toen opviel is dat het toerental nu licht varieerde. Voor de rest geen probleem. Echter tijdens de koude start vanmorgen varieerde het toerental behoorlijk. De variatie werd minder na het afvallen van de luchtpomp. Hier na werd de variatie veel minder.
Ik weet niet of dit ook iets te maken kan hebben met de koude start, maar ook op zoek geweest naar de EGR klep. ivm licht stotteren tussen de 1700 en 2200 toeren. Ik denk probeer even de stekker los te maken om te kijken wat het resultaat is. Heb wel de slang gevonden, maar kan de stekker niet vinden.

Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?

Groeten en een fijn weekend.

Ton.


26 jan 2018 10:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
De EGR-klep zit, als je bovenop de motor kijkt, in de rechterbovenhoek. Een rond ding met stekker.
Voor het onregelmatige lopen zou ik ook het gasklephuis goed reinigen en, als je een gaskabel hebt, ook de stationair stappenmotor goed reinigen. Daarnaast je MAP sensor die aan de voorkant in het inlaatspruitstuk geplaatst is even goed schoonmaken met remmenreiniger.
Bougies en filters allemaal in orde? Dan maar eens met de Lexia gaan kijken.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


26 jan 2018 10:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
is naar een 4 gas meting gaan zien of daar iets in te zien is.


26 jan 2018 10:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Dit lijkt op een klepstoter probleem.
Welke foutcodes komen er?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 jan 2018 21:38
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Hallo,

Het heeft even geduurd. Helaas geveld door een griepje, maar was gelukkig niet de enige.
Ik heb zojuist de storingen uitgelezen. Ik heb er een screenshot van gemaakt.
Kunnen jullie hier iets mee?
Tijdens het draaien van de motor ook nog wat dingen gemeten. Ook de spanning naar de lambda sondes. Wat mij opviel is de sonde 1 hevig varieert bij stationair toerental. Sonde 2 doet dit ook wel, maar stukken minder. Is dit een normaal beeld?

De laatste software update was februari 2004. Zou er na die tijd nog iets veranderd zijn :lol: ?
Waar kun je een up-date laten doen en wat zijn de kosten hiervoor ongeveer?

Groeten.

Ton.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


04 feb 2018 15:22
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Ja...de 2e lambda hoort een vrijwel continu signaal te geven.
Als die ook pendelt is meestal de kat kaduuk.


04 feb 2018 15:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Heb je misschien per ongeluk de stekker van de luchtpomp losgenomen in plaats van de egr?

Verder is er sprake vsn misfire. Gezien je goede omschrijving van de situatie tijdens de storing is het zeer aannemelijk dat de klepstoters dit veroorzaken.
De bobine valt vrijwel zeker af omdat je geen problemen hebt bij vollast en warme motor.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 feb 2018 16:57
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Ik heb nog geen stekkers los gemaakt, omdat ik nog niet wist waar de EGR zat.
Het onregelmatig lopen is ondertussen weer net zo verdwenen als dat het gekomen was.
Alleen het onrustige lopen na de start is er nog, maar als de motor eenmaal warm is loopt ie als een zonnetje. Als ik na het starten de auto laat lopen totdat de koelvloeistof temperatuur ca 38 graden is en dan ga rijden dan komt de auto niet in storing. Hij loopt dan wel wat onregelmatig, maar geen storing. We gaan gewoon door met zoeken.

Groeten.

Ton


04 feb 2018 20:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Gehoord je verhaal en gezien de foutcodes zou ik het volgende doen:
- Een stevige motorflush, dus niet zo'n softe toevoeging die kan blijven zitten
- Dan aftappen en verversen.
- Gebruik ACEA C1 of C2 kwaliteit (heeft een dunnere smeerfilm) dat kan in jouw motor.
- Aanbevolen viscositeit 5W30

Bijvoorbeeld de Total ineo 5W30 C2, of vergelijkbaar.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 feb 2018 22:47
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 24 jun 2007 15:13
Berichten: 95
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Onrustige koude start
Hallo allen,

Met de temperaturen van de afgelopen tijd geen problemen met de koude start gehad. Nu nog afwachten wat het met de lagere nachttemperaturen gaat doen. Ik heb wel een vraagje over de klepstoters van de auto. Nu heb ik van mijn overleden C-8 motor de hydraulische stoters teruggekregen. Deze staan netjes in een oliebadje te wachten op wat komen gaat. Zijn deze klepstoters, die in mijn C-8 geen problemen gaven, onderling uitwisselbaar met degene die in mijn C-5 zitten. Het motor type verschilt wel natuurlijk. De C-8 was een EW10A motor en de C-5 motor is een EW10J4.Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

Groeten.
Ton.


26 aug 2018 07:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.