Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

te hoge motoroliedruk
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19720
Pagina 1 van 1

Auteur:  johe1948 [ 24 jan 2018 15:36 ]
Berichttitel:  te hoge motoroliedruk

Onze c5 van 2004 heeft bij koude motor een oliedruk van iets meer dan 6 bar bij 1000 rpm waardoor de zelfstellende klepstoters teveel worden gevuld en de motor na een halve minuut afslaat omdat er geen compressie meer is! Na een minuut wachten is de motor normaal te starten en afhankelijk van de buitentemperatuur moet deze procedure worden herhaald. Bij warme motor totaal geen problemen! Is er ergens in de motor of de oliepomp een afstelling voor maximale oliedruk? De vraagbaak van Olving geeft alleen aan dat de oliedruk bij hete motor en 3000 rpm 4 bar moet zijn.

Auteur:  willy4 [ 24 jan 2018 15:52 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

te veel oliedruk :smt017 .
hoe heb je dat gemeten?
welke olie zit erin?

Auteur:  BJG [ 24 jan 2018 16:21 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Bij koude motor zal de oliedruk hoger zijn, maar worden afgeregeld door de overdrukklep in de pomp. 6 bar vind ik niet raar, bovendien kan 6 bar oliedruk niet zorgen voor het openen van de klepstoters, daar heb je meer dan 10 bar voor nodig, ik denk dat je een ander probleem hebt.

Auteur:  willy4 [ 24 jan 2018 16:38 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

wist ik niet dat de oliedruk nu zo hoog kon gaan.
is 6 bar de max?

Auteur:  jantje1948 [ 24 jan 2018 17:07 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Bij mijn sm was bij warme motor de oliedruk 4 bar bij 3500 rpm. Maar bij koude start 8 a 9 bar. De oliedruk die opgegeven wordt bij warme motor (olietemperatuur 100 graden) is volgens mij een minimum.

Auteur:  johe1948 [ 24 jan 2018 21:02 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Ik heb de oliedruk gemeten door een manometer aan te sluiten op de plek naast het oliefilter waar normaal de oliedruk schakelaar zit. De motorolie is nu nog 5w40, en vanavond ga ik dat samen met een nieuw oliefilter vervangen door 0w40 en kijken wat dat doet!

Auteur:  Greavous [ 24 jan 2018 21:37 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Ik denk eerder dat er dan verkeerde olie of sterk vervuilde olie in zit.

Hydraulische klepstoters hebben een opening om druk af te voeren wanneer ze ingedrukt worden door de nok en de klep openen, bij de sluiting van de klep drukt de nok er niet langer op en ontspant de stoter zich als t ware en wordt de stoter opnieuw op druk gebracht. Als de viscositeit van de olie te hoog is kan het voorkomen dat de olie niet snel genoeg weg kan uit de stoter waardoor deze overdruk krijgt en de klep daardoor iets open laat staan met verlies van compressie tot gevolg. De klepstoters worden dan als t ware opgepompt.

Wanneer de olie eenmaal warm is wordt de viscositeit lager en lost de overdruk zichzelf op om bij de volgende keer dat de olie koud is weer terug te komen.

Ik zou de olie verversen en vervangen door het juiste. Je zou hetzelfde kunnen doen als ik destijds met mn Xsara gedaan heb omdat ik die ooit kocht met een achterstand in onderhoud en de olie daaruit eer weg had van zwarte gelei dan motorolie.

Daar heb ik eerst de oude olie en het filter vervangen door een spotgoedkope olie en filter. en na een kleine 1000km heb ik de boel wederom ververst en vervangen door een degelijk filter en wat betere kwaliteit olie.
Na die 1000km was de olie evengoed weer zwart door alle troep die er bij de eerste verversing niet uitkwam.

Ik zou gewoon de voorgeschreven olie gebruiken en 0w40 is dat niet, de benzinemotoren gaat 5w30 in.

Auteur:  BJG [ 24 jan 2018 23:25 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat er een probleem is met de klepstoters, dat heeft vaak met vervuiling te maken. Dat openbaart zich inderdaad vaak bij de koude start.

Voorgaande is niet helemaal correct omschreven, maar komt in de buurt.
Wat er in werkelijkheid gebeurt is:
Bij een warme motor is de klepspeling groter, de olie lekker dun, dus de stoter vult zich en vult de speling op. Bij het afkoelen van de motor wordt de olie dikker en de speling kleiner. De inwendig vervuilde stoter raakt echter de olie niet kwijt, de klep sluit niet goed. In open loop vlak na de koude start gaat dat even goed, totdat het motormanagement het toerental naar beneden brengt en langzaam in closed loop wil gaan. Dan slaat hij af.

Bij warme motor is de olie dun en gaat het weer goed.

Tip: flush de motor zeer goed en ververs dan de olie.

Auteur:  Greavous [ 25 jan 2018 00:40 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

AH, helder.

De omschrijving van de klepstoters die ik gaf is hetgeen dat is blijven hangen van wat een de monteurs vertelde toen ik met mn Xsara bezig was bij de hobbygarage. :)
Ik had destijds ook een probleem met koude starts wat de klepstotters hadden kunnen zijn, bij mij liep ze koud niet lekker stationair. Alsof er een van de cilinders niet helemaal meedeed.

Na die oliewissels was t probleem geheel weg en liep ze als een zonnetje. (Al heb ik toen ook alle andere vloeistoffen, bougies, filters en de hele meute vernieuwd en dat zal daar evengoed aan bijgedragen hebben)

Auteur:  GW-tje [ 25 jan 2018 09:43 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Om de klepstoters in goed conditie te houden (=schoon), kun je ook Wynn's Hydraulic Valve Lifter concentrate aan de motorolie toevoegen. Als je er na een goede flush de gewoonte van maakt om dit eens per jaar te doen na een verse plas olie, dan houdt je de klepstoters in goede conditie.

Auteur:  willy4 [ 25 jan 2018 10:11 ]
Berichttitel:  Re: te hoge motoroliedruk

Top End Treatment


Forté Top End Treatment is samengesteld volgens de nieuwste motorolietechnologie. Vele duizenden testkilometers hebben de reinigende capaciteiten bevestigd. Forté Top End Treatment houdt de motor inwendig schoon voor het optimaal functioneren van de motorolie.

Forté Top End Treatment biedt de volgende voordelen:

• Voorkomt vernis- en harsafzettingen in motordelen zoals hydraulische
klepstoters, nokkenastiming en kleplichthoogteverstellingen.
• Houdt zuigerveren en zuigerveergroeven schoon en vermindert het olieverbruik.
• Minimaliseert boreglazing en borepolishing.
• Vermindert de vorming en afzetting van sludge in de motorolie.
• Vermindert de aan olie en brandstof gerelateerde afzettingen.
• Vermindert de hoeveelheid blow-by.

Forté Top End Treatment ondersteunt het additiefpakket van de motorolie en zorgt ook bij lage olietemperaturen voor optimale bescherming en voorkoming van lakafzetting. Forté Top End Treatment is compatibel met alle soorten motorolie voorzien van classificatie en specificaties volgens ACEA, API, JASO en afzonderlijke automobielfabrikanten. Forté Top End Treatment bevat geen stoffen en heeft geen gevolgen waardoor de garantie van automobielfabrikanten kan komen te vervallen.

Forté adviseert de toepassing van Forté Top End Treatment voor alle motoren die gevoelig zijn voor klepverkleving of tikken van hydraulische klepstoters, ongeacht de kilometerstand. Forté Top End Treatment kan veilig toegepast worden bij motorfietsen voorzien van hydraulische klepstoters en een natte plaatkoppeling, omdat het product de wrijvingseigenschappen van de olie niet verandert.

Forté Top End Treatment wordt na de behandeling met Forté Motor Flush toegepast en heeft een conditionerende werking. Hierdoor wordt de motor inwendig schoon gehouden voor een maximale en langdurige bescherming.


Meer informatie:
Wilt u meer informatie of weten waar het product verkrijgbaar is?
Of wilt u Forté producten gebruiken in uw eigen bedrijf?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/