Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie in luchtslangen van intercooler
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19705
Pagina 1 van 1

Auteur:  Laffite [ 20 jan 2018 00:15 ]
Berichttitel:  Olie in luchtslangen van intercooler

Ik heb bijna halve liter olie bijgevuld precies tot het midden op niveau plus en niveau min teken op pijlstok. Enkele kilometers hierna begon de auto ineens enorm te roken en sloeg de motor uiteindelijk op hol. Ik heb accupool verwijderd en motor viel gelukkig uit ondanks het een diesel is. De oliedop lag naast de kop op leidingen en er bleek een behoorlijke hoeveelheid olie via luchtslangen van intercooler in de uitlaat gelopen te zijn en niveau was weer onder min. Stationair loopt auto prima maar als je iets gas geeft begint die enorme rookontwikkeling vrijwel direct weer.
Inmiddels heb ik de olie uit de luchtslangen laten lopen en weer nieuwe olie tot niveau bijgevukld en als je start en gas geeft blijft de olie gewoon opo peil maar rookontwikkeling uitlaat gaat vrolijk door.
1) hoe krijg ik olie uit de uitlaat en roetfilter etc
2) is er een klep die hapert doordat oliedop er niet op heeft gezeten tijdens rijden
3) is er iets ernstigs kapot of kan er iets ernstigs kapot gaan als ik auto meerdere uren stationair laat draaien en tussentijds pijl blijf controleren en bij lekkage gewoon stoppen. Ik hoop hiermee uitlaat enz schoon te krijgen
4) wat moet ik naast uitlaat en luchtslangen van intercooler nog meer reinigen?
5) kan er een membraam klep sneuvelen ergens door olie op genoemde plaatsen. Zo , waar zit ie
6) hie kan ik bovengenoemde klep reinigen?
7) Is reinigen over het algemeen een doldoende oplossing na en dergelijke storing?
8) Auto begint inmiddel te piepen over te weinig oliedruk en niveau daalt weer tijdens stationair draaien ...

Wie kan mij helpen. Ik heb in een jaar de turbo met klep erop moeten vervangen, carterpan 2x moeten vervangen doordat auto zeer laag op drempel strandde,, de filters vervangen, remklauw vernieuwd, blokken vervangen, bumper vervangen en de motorkap nog te doen als deze storing op te lossen is tegen redelijke kosten.
Gezien beperkte aankoopbedrag had ik wel verwacht dat er achterstallig onderhoud zou zijn maar ik vmoet niet denken aan weer een vette reparatie van de auto en maak me zorgen over totale gesteldheid van motor en bijbehorende sensoren, turbo enz.

Wie kan mij toeklichting geven op deze vreemde storing en het liefst per pount en punten eventueel aanvullen graag.

Ik wil nog graag tot eind van het jaar met C5 blijven rijden maar de beleving van het rijden van de auto en ook mijn veiligheidsgevoel zijn een ramp door huidige toestanden...

Please, grtz., André

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2018 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

ga eerst is aan het schoepenwiel in de turbo voelen of daar speling op hebt op en neer.

Auteur:  BJG [ 20 jan 2018 21:33 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

Ik denk dat de olie via de carterontluchting is opgezogen omdat de dop er niet op zat.

Ik zou de inlaat zo goed mogelijk reinigen. Demonteer de intercooler en de slangen en maak deze zo goed mogelijk leeg. Daarna voorzichtig gaan rijden. De olie in de uitlaat is niet zo heel erg. Dat verbrandt wel op den duur.

Slaat hij alsnog weer op hol probeer dan of je hem in de versnelling kunt laten staan en een beetje afremmen met de rem. Zet je hem vrij om te stoppen dan gaat er echt wat kapot.

Auteur:  silver944 [ 24 jan 2018 20:56 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

Turbo wordt met olie gekoeld. Als er een pakkingring kapot is kan de olie naar de inlaat lekken.

Auteur:  willy4 [ 24 jan 2018 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

Turbo wordt met olie gekoeld en gesmeerd.
daarom moet je is aan het schoepenwiel gaan voelen.

Auteur:  Laffite [ 29 maart 2018 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

Ik heb Turbo vervangen medio januari en half maart heb ik een forse zij-schade aan twee deuren en de dorpel opgelopen. Nu weer dezelfde turbo probleem en ik geef het op. Mijn C5 story stopt hier en de auto is rijp om te slopen. Ik heb deze auto gekocht begin vorig jaar om mee op zomervakantie te gaan en dat is allemaal probleemloos verlopen en ik heb er enorm veel plezier mee gehad. De wegenbelasting,de km die ik op dit moment rij, de km stand van de auto 382000 km, de huidige schade en de staat van de auto hebben moeten doen besluiten om de handdoek met pijn in het hart in de ring te moeten gooien :(

Auteur:  willy4 [ 29 maart 2018 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

als een turbo stuk gaat heeft dat altijd een reden.
wat was er juist aan de eerste turbo die stuk gegaan is?

Auteur:  Laffite [ 29 maart 2018 13:28 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

Ik denk dat het vervuilde olie is geweest. Ook zat er veel troep in uitlaatspruitstuk wat ik dus ook heb vervangen. Ik heb nooit verder iets vast kunnen stellen. De Turbo die ik erop gezet heb kwam zo van een sloopauto en gemonteerd met het risico dat hij zou sneuvelen maar daar was de prijs ook na.... :lol:

Auteur:  willy4 [ 29 maart 2018 13:37 ]
Berichttitel:  Re: Olie in luchtslangen van intercooler

als dan de olie zeef gedeeltelijk dicht zit krijgt de turbo niet genoeg smering en dan gaat deze stuk.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/