Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0300. 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Ik zal er morgen eens even tussen voelen. Kun je zo'n inlaatspruitstuk makkelijk verwijderen?
Ik begrijp je twijfel ivm de benzine. Maar op Problemcar kwam ik deze uitleg tegen bij een p0300 probleem.
Het probleem is uiteindelijk opgelost door de lpg injectoren te laten vervangen. Het blijkt dat de lpg computer z'n foute waarde door die slechte injectoren terug leert naar de motormanagment computer. Vandaar dat hij dus ook problemen gaf op benzine.

Dat heeft mij aan het denken gezet.

Vanavond na huiswaarts te gaan is de auto weer twee keer in de noodloop gegaan. Toerental onder de 1000rpm en zodra je op de rem gaat staan schiet de motor in de noodloop. Heb het geforceerd door de auto uit te laten vieren op stationair toerental en op het moment dat ik de rem in trap gaat de auto in de noodloop. Morgen maar gelijk ook weer de OBDII uitlezen om te kijken of er nog andere codes bij zijn gekomen.
Uitzetten en weer starten, met half ingedrukt gaspedaal, lost het op al blijven de mmc lamp en service lamp wel branden.
Valse lucht en vacuüm probleem zo als het er nu uitziet dus.

_________________
zeg maar Rob .


12 sep 2017 21:40
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Update....

Afgelopen dagen het hele inlaat circuit verwijdert incl. de benzine injectoren. Alles schoongemaakt gecontroleerd op lekkage. De sensoren schoongemaakt en gecontroleerd.

Van de locatie van de gas injectoren heb ik een foto gemaakt (zie bijlage). Misschien dat andere Lpg rijder met een AG SGI-2 installatie daar iets aan hebben in de toekomst.

Uiteindelijk een gasboer met kennis van zaken gebeld hoe ik de injectoren zonder schade uit het inlaatspruitstuk kon krijgen om ze schoon te maken.
Hij vertelde mij dat deze injectoren nagenoeg nooit voor vacuümlekken zorgen en dat de injectoren ook niet meer te bestellen zijn. Dat houdt in dat als er één kapot gaat je alle vier dient te vervangen en daarmee ook gelijk de bijbehorende computer.
En dat is geen kleinigheidje voor de beurs.
Dat gehoord te hebben heb ik maar besloten de gas-injectoren met rust te laten.

Uiteindelijk de inlaatpakkingen voor de zekerheid vervangen (de oude waren 4 mm en de nieuwe 4,7 mm). Kosten 8,40€/4. Een setje o-ringen (8 stuks) voor de benzine injectoren bleken achteraf niet nodig te zijn maar had ze al besteld dus die heb ik nu op reserve mocht er toch nog iets gedaan moeten worden met de injectoren.

Het zijn trouwens Viton/FKM 75 o-ringen. Bij de cit-dealer 14,95€ voor twee stuks en bij een lokale landbouw mechanisatie bedrijf kunnen bestellen voor 1,25€/stuk. Nog wel duur voor een lullige o-ring maar toch wel veel goedkoper dan bij de cit-dealer.

De kleppen heb ik ingespoten met Brunox. Deze hadden nogal wat koolstof afzetting. Met name cilinder 4. Deze een paar uur laten inweken en alles weer gemonteerd.

Bij het monteren van de vacuümaansluitingen op de gasklep huis raakte ik even in de war. Waar zat ook alweer de vacuümslang voor rem-bekrachtiger? Op een ander forum zag ik dat iemand de slang van de rem-bekrachtiger aan de achterzijde had geplaatst daar waar de steker/sensor zit. En daardoor liep de auto soepeler.
Nou dat heb ik dus ook gedaan en de dunne slang van de carter-ontluchting aan de voorzijde gekoppeld.

Bij het starten kreeg ik toch een schrik te verwerken. De motor schudde enorm en het klonk alsof een zuiger (cil. 4) een inlaatklep aantikte. Na drie keer starten werd het steeds minder/beter en uiteindelijk de motor op 2000 rpm laten draaien gedurende een minuut ongeveer.

Waarschijnlijk was de Brunox de oorzaak omdat dat de koolstof heeft losgeweekt. Ik weet het niet maar dat is het enigste wat ik kan bedenken.

Na een proefrit was het gelijk duidelijk dat de motor veel soepeler draaide en niet meer in de noodloop sloeg. Niet meer bij het remmen voor een rotonde/stoplicht/drempel of haakse bocht en ook niet meer bij een maximale uitslag van de stuurbekrachtiging zoals het vorig weekend opeens het geval was. Daar was niet meer mee te rijden.

Het lijkt er nu op dat als ik de rem intrap bij of rond stationair draaiende motor de computer het toerental ietsje verhoogt. Voorheen zakte het toerental weg en kwam in de Noodloop terecht.

Gister tijdens een rit nog één maal een storing gekregen (p0204) tijdens het hervatten van de cruise control op de snelweg. Met de OBDII de foutcode verwijdert en daarna niet meer tevoorschijn gekomen (tenminste..... dat hoop ik).

Vandaag weer een flinke rit gemaakt in alle toerentallen en wegtypen bevaren en nergens meer problemen met foutcodes tot gevolg.
Zover zo goed.

Helaas is het begin probleem van deze topic nog niet helemaal weg. Wel beter, maar het is er nog wel. Namelijk het starten met warme motor. Zij start op benzine en schakelt direct over op lpg maar het lijkt alsof ze door twee brandstoffen wordt gevoed.
Of dat zo is weet ik niet omdat als ik overschakel op benzine het mij niet lukt om hem rustig te krijgen met even gas geven. Dit lukt alleen maar als Lpg is ingeschakeld.
Dan even gas geven (tegen de 3000 rpm nu) lost het op en de motor draait rustig en mooi rond op lpg. Stationair zo rond de 700 rpm.

De onderdruk lijkt wel beter dan voor de demontage maar waar het nu precies door komt....... ik weet het niet. Ik had geen zin om alles stuk voor stuk uit te proberen en heb alles direct in één gedemonteerd.

Opmerking/vraag voor/aan de Moderators; Ik krijg de foto niet bijgevoegd? Hoe kan dat?

_________________
zeg maar Rob .


24 sep 2017 19:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Na het starten gaat de gas installatie “mengen” dit betekend dat je op dat moment op 2 brandstoffen rijdt. En inderdaad na en dot gas schakelde hij volledig over op gas.
Dit is normaal, afwijkende toerentallen daar in tegen niet. Een slecht functionerende injector kan hier de oorzaak van zijn.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


24 sep 2017 19:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Je bedoelt een benzine injector die niet direct sluit?

ps. Dat van die vacuümslang voor de rem-bekrachtiger was volgens mij hier op het forum. Op een gegeven moment haal je het door elkaar die twee forums voor de citrofiel.

_________________
zeg maar Rob .


24 sep 2017 20:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Ja, een lekkende injector (gas of benzine) kan de boel aardig verstoren.

Ook moet je er rekening mee houden dat je motor management nog moet “wennen” aan de nieuwe katalysator.


Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


25 sep 2017 08:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Bij deze nog een link naar de foto (kon niks uploaden op de site) van de lpg injectoren in het inlaatspruitstuk. https://afbeeldinguploaden.nl/image/u9WpwgiD"
@Iceman, hoe bedoel je nieuwe katalysator? Want ik heb geen katalysator opnieuw geplaatst. Of bedoel je de lambda waarden die opnieuw worden ingeleerd in het MM.

En dan heb ik nog een linkje met een artikel over P0204 storingen of gelijk gerelateerde aan andere cylinders. Het is een diagnose artikel die al eerder is besproken op het forum maar de link is dood of niet meer bereikbaar zonder aanmelding/kosten. Onderwerp "C5 loopt op 3 cylinders"
https://afbeeldinguploaden.nl/image/rnjj9eZx"
Je kunt de foto vergroten of inzoomen en is goed leesbaar of je download de afbeelding.

Hoop dat anderen c5 rijders er wat aan hebben.

_________________
zeg maar Rob .


26 sep 2017 11:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
http://www.uitlaatdiscounter.nl/oorzake ... atalysator
ben je hier verder mee?


26 sep 2017 11:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
@ willy4
Hoezo :smt017 katalysator (nieuw)?

Ik heb daar niks mee gedaan.

_________________
zeg maar Rob .


26 sep 2017 13:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Iceman schreef:
Ja, een lekkende injector (gas of benzine) kan de boel aardig verstoren.

Ook moet je er rekening mee houden dat je motor management nog moet “wennen” aan de nieuwe katalysator.


Greetz Iceman :smt197


ik had dit gelezen , en een kat gaat niet zomaar stuk.


26 sep 2017 16:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Mijn fout verwisseld met een ander draadje.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


26 sep 2017 19:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Geeft niet, was wel al bang dat de kat. het ondertussen had begeven. Het stonk namelijk regelmatig behoorlijk naar zwavel.

Maar nu rijk je hem niet meer. Al zit er wel ergens een rammel/ratel in of rondom de uitlaat. Hoop niet dat dat een inwendige breuk is in de katalysator. Maar dat terzijde. Misschien is het gewoon één van de hitteschilden.

_________________
zeg maar Rob .


26 sep 2017 21:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Helaas vandaag weer een p0300 foutcode. Na een week min of meer probleemloos te hebben gereden.

Dit was het geval en ik hoop dat iemand mij kan helpen met het waarom.

Zoals gebruikelijk, starten met warme motor geeft kans dat de auto op 3 poten gaat lopen. Dot gas en Lpg wordt opgepakt en het is over.

Nu heb ik vandaag de auto op benzine laten rijden tot aan huis (op 3 poten met diverse meldingen op het display "uitlaatemissie storing en uiteindelijk esr/asr storing er weer bij).
Thuisgekomen de auto laten draaien en van elke injector de steker losgetrokken. Bij cilinder 3 was het raak. Hier geen verandering. De rest goed/reactie.

De motor uitgezet en weer gestart. En nu het vreemde want dat begrijp ik niet.
De AG schakelaar weer op Lpg gezet en starten. Dus starten op benzine en het zou eigenlijk direct over moeten schakelen op lpg omdat de motor goed warm is.
En dat gebeurt dus niet.
De benzine injectoren worden niet uitgeschakeld en voor zover ik kan nagaan wordt er niet automatisch overgeschakeld op Lpg.
Pas als je een dot gas geeft pakt die de Lpg op en loopt de motor mooi rond op alle 4. En zijn de benzine injector uitgeschakeld (je kunt alle steker lostrekken zonder effect).

De stroom toevoer van de injectoren gemeten en daar komt in principe rond de 5,6 V op.

De injector van cil. 3 in cil. 4 geplaatst en injector 4 in cil. 3. Weer gaan rijden en de motor goed op temp laten komen, dan parkeren en even later weer starten.
En ja weer op 3 poten maar nog geen foutmelding (die komt pas om de hoek kijken als je gaat rijden)
Van injector 4 de steker gelost en geen reactie, van de overige 3 is alles goed. Ook cilinder 3 reageerde acuut.

Conclusie één injector vies of kapot bij te hoge werktemperatuur. Solenoid zal dan waarschijnlijk vast gaan zitten. Of zie ik dat verkeerd?
Want met koude motor is er geen probleem. Schakelt netjes bij een bepaalde temperatuur over op Lpg (dat voel je even).

Morgen maar eens een andere injector ophalen. Van de sloop.
En dan weer verder kijken.

Maar waar ik mee blijf zitten is waarom schakelt die niet automatisch over op lpg als de motor op benzine op drie cilinders draait.
Iemand een idee? :smt017

_________________
zeg maar Rob .


29 sep 2017 18:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Ik kijk niet op van jouw injector probleem hoor.

Een vriend van me heeft ook een 307 op lpg. Reed slecht. Zowel op benzine als lpg. Liep op 3 cilinders. Wat bleek? Er was een benzine injector stuk. Injector vervangen was de oplossing.
Kortom, een kapotte benzine injector heeft dus invloed op de prestaties tijdens lpg.

Volgens mij komt dit omdat vrijwel alle (behalve vialle lpi) LPH installaties zogenaamde "volg"systemen zijn. Deze volgen de auto ECU (motormanagement) mbt de inspuittijden.
De inspuittijden die de auto ECU berekend worden aan de computer van de LPG installatie doorgegeven, waarmee de hoeveelheid lpg berekend wordt die ingespoten moet worden.

Ik denk dus dat de defecte benzine injector verkeerde gegevens aan de ECU doorgeeft, en daardoor de hoeveelheid te injecteren lpg ook mis gaat. Daarom loopt de motor slecht op benzine en LPG.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


29 sep 2017 22:02
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Update; :smt187
Vandaag maar direct alle vier de injectoren vervangen incl. de verdeelbuis waar ze in zitten. Er stond één op de sloop en dacht, maar gelijk alle vier meenemen. Nu zijn de originele 3 injectoren voor reserve. Altijd makkelijk. Je weet het natuurlijk nooit met een auto op de sloop.

Net voor het in de garage zetten van de auto liep ze direct op drie poten.
Alle vier demonteren en de nieuwe set monteren (nog geen 15 minuten werk). Benzine leiding aansluiten en starten. En wel op alle 4 de pootjes. Een mooi effect.
Direct een aantal kilometers op benzine gereden om het MM weer opnieuw in te laten leren.
Want als het zo is wat @Bart-Peugeot zegt is het ingeleerde niet meer actueel.
Daarna diverse keren starten met warme motor en geen problemen.
Overgezet op Lpg en ook daar tot nu toe ook geen problemen. :P

Bedankt allen voor de input. :smt190 :smt038

_________________
zeg maar Rob .


30 sep 2017 14:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0
Mooi. Ik hoop dat het nu opgelost is.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 2 met Tapatalk

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


02 okt 2017 12:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.