Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2.0 16v ok tot 2000 toeren daarna geen power; mijn oplossing
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19296
Pagina 1 van 1

Auteur:  bittybong [ 10 sep 2017 12:47 ]
Berichttitel:  2.0 16v ok tot 2000 toeren daarna geen power; mijn oplossing

Ik wil deze ervaring graag delen met jullie. Mijn nieuwe dame (92-JB-DB, 235k gelopen) heb ik goedkoop gekocht met de mededeling dat ze goed reed maar af en toe in noodloop ging. Helaas was de klacht bij afhalen iets anders en was het tot 2000 toeren normaal maar daarboven veel zwaar gebrom onder de klep, geen power en niet harder dan 20 km /uur. van Tilburg naar Limburg rijden was dus een slecht plan. Dus toch maar op de ambulance naar huis laten brengen. Na wat lezen op het forum hier heb ik de volgende stappen gedaan:

- uitgelezen met de lexia en geen motor gerelateerde storingen gevonden
- motorspoeling met 0w30 en (twee filters gebruikt) en nieuwe 5w40 full synth erin (klepstoter issue, geen verandering)
- carterontluchting provisorisch gefixed (slang gescheurd ter hoogte van de EGR klep en afgebroken pijpje op gasklehuis
- bougies bekeken (waren goed) Bobine had melding moeten geven dus overgeslagen
- gasklephuis gereinigd en houder voor gaskabel vervangen wegens het afgebroken pijpje van de carterontluchting slang
- luchtinlaat en luchtfilter gecheckt ok
- secundaire luchtpomp gecontroleerd en gereinigd (was goed) tevens de klep op het blok gecheckt en gereinigd voor zover dat kon (was ook goed)
- EGR klep gedemonteerd en gereinigd (was niet echt vuil)

Dat hielp nog niet. Bij navraag en een filmpje laten zien van het gas geven aan de lokale Citroen garage in Echt zei deze "het lijkt wel of hij zijn lucht niet kwijt kan". Het vreemde is dat er wel rook uit de uitlaat kwam.

Bij het iets loshalen (losdraaien van de klem) van de katalysator van het uitlaatspruitstuk werd het duidelijk. De katalysator zat weliswaar niet helemaal dicht maar wel genoeg om de problemen te veroorzaken. Inmiddels heeft de dame een nieuwe Katalysator (Ebay Duitsland 170 euro) en is dit probleem weg! Bij demontage bleek dat het binnenwerk van de katalysator er los inzat. Dus vervanging was toch nodig. De voorste lambdasonde had een afgebroken connector behuizing maar zat wel goed aangesloten (test op de lexia uitgelezen). Toch maar vervangen voor de zekerheid de katalyssator moest er toch af.

Gisteren een flinke proefrit gemaakt en ze rijdt goed maar er zijn wel wat dingetjes over om te doen:

- APK regelen vor de 14e september
- Storingsmelding automaat bij opschakelen van 1 naar 2 af en toe en wat schokkerig terug schakelen, dit werd al wel minder frequent bij wat langer rijden. Even aankijken en anders naar GJO voor een spoeling
- gasveren achterklep (wie kent hem niet?)
- ruitje achter gaat niet open (wie kent hem niet?)
- raammechanisme linksachter is niet ok (wie kent het niet?)
- raambedienings schakelaartje rechtsvoor is cosmetisch stuk
- arm steun bestuurdersstoel is lam
- hoogteverstellings hendel bijrijderstoel zit los

Eerst de Apk afwachten voordat ik de niet gelijk nodige zaken aan ga pakken

Al met al een echte dame maar ik ben wel blij dat ze weer rijdt en niet op de sloop belandt is!
:citrofiel

Mijn andere dame 2.2 Hdi uit 2003 kan nu de schuur in want die werd een beetje duur in de wegenbelasting als je geen kilometers meer draait. Wegdoen kan altijd nog.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/