Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Tikje in het koppelings-mechaniek
Auteur |
Bericht |
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Tikje in het koppelings-mechaniek
Hallooow,
Heel langzaam begint zich steeds duidelijker een voelbare en hoorbare tik in het koppelingspedaal aan te dienen. Dat hoorbaar slaat vooral op een stilstand situatie (motor uit). De 'tik' zit zo goed als precies op de helft van de koppelingsbeweging, die nodig is voor het schakelen, zowel heen als weer. En ondanks het feit dat alles perfect functioneert ('zij' schakelde nog nooit zo soepel, als na de recentelijk vervanging van de motormanagement-software), denk ik, dat er toch iets niet zit, zoals het moet. Detail: De gehele koppelingsbende is 2 jaar geleden (door Citr. Gar. Coolen Deventer) vervangen, en ik reed sindsdien circa 11.000km. Van slijtage is dus geen sprake.
Iemand enig idee?
Verneem graag,
Zietroen.
|
02 sep 2017 20:10 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
het is moeilijk te oordelen als je het niet hoort. iemand is laten kijken die er verstand van heeft en dan het het soms nog moeilijk.
|
02 sep 2017 20:22 |
|
|
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Ja Willy4, Dat is ook al wel het plan (de afspraak met mijn ond. garage staat voor ma. a.s. vroeg in de ochtend), maar extra tips en kennis opdoen vanuit deze club, voordat het zover is, leek me geen verkeerd idee. Goed om weer van je te horen trouwens .
|
02 sep 2017 20:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Dat is zeer waarschijnlijk de koppelingsschakelaar.
Niets ernstigs, goed zelf te vervangen en niet al te duur. Diagnose kun je ook zelf doen door de schakelaar te verwijderen en te kijken of het geluid weg is. Doe dit wel voorzichtig, schakelaar breekt snel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 sep 2017 11:55 |
|
|
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Dank BJG,
voor je reactie. Punt is; ik heb geen idee waar het ding zit, dus even eruit trekken, om te checken, zal toch wat problematisch worden. En helemaal als het van onder af moet geschieden. Maar ik ben blij met de deze hint in de richting. Ik neem dit mee naar de 'garage check-up' die morgenochtend plaats vind. Ik laat nog weten welke diagnose gesteld werd.
Tot nader, moet ook,
Zietroen.
|
03 sep 2017 19:56 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
zit helemaal boven aan het pedaal. er zitten 3 pootjes erdoor het middelste moet je samen drukken.
|
03 sep 2017 20:11 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
kan die schakelaar zoveel herrie maken?
|
03 sep 2017 20:54 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
jawel. TS schrijft ook dat het met motor uit vooral te horen is. Ik herken de klacht wel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 sep 2017 21:52 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
nog nooit mee gemaakt , maar zeg nooit nooit
|
03 sep 2017 22:05 |
|
|
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Helaas is het nu (ma 00.50u), en bepaald niet hèt moment om 'op de kop' in het vooronder te kruipen, maar ik probeer het later (circa 07.30u), dus voor het garagebezoek, nog wel even. En als ik alles heb afgewerkt, doe ik nog verslag.
Dank (!) mannen. Tot dan,
Zietroen.
|
03 sep 2017 23:57 |
|
|
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Ben ik weer...,
Zelf kijken schoot er bij in, maar inmiddels is er wel door mijn o.h.garage naar 'de tik' in het koppelings-mechaniek gekeken. Het is volgens hen, niet de koppelingsschakelaar. De tik zou, maar dat is slechts een vermoeden, veroorzaakt worden door een geringe speling van één de veertjes in het koppelingssysteem. Volgens hen niet iets om je echt zorgen over te maken. Nou ken ik mezelf aardig, in dit soort dingen, dus.... wordt vervolgd.
Groet nog,
Zietroen.
|
05 sep 2017 12:10 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Dat kan natuurlijk. Wel ben ik benieuwd of ze de schakelaar ook hebben verwijderd om te testen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 sep 2017 18:47 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 22:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Zou het kunnen dat de 'vork' die het druklager bedient, een beetje verspringt ? Op de scharnierkogel zit een dun plaatje met een gat. Misschien is dat niet meer helemaal in orde?
|
06 sep 2017 17:34 |
|
|
ZieTroen
V.I.P.
Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49 Berichten: 271 Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
Nou BJG, Die indruk heb ik niet. Normaal gesproken worden alle punten van aanpak in detail gemeld. Nu ook, maar niets over de k.schakelaar.
WackoH, Dat zou me zeer verbazen. Zoals bij aanvang genoemd, de koppelingsgroep is 2 jaar geleden in z'n geheel vervangen, en daarna reed ik er 11.000 km mee. En ik hou mezelf voor, dat ik nou ook weer niet zo bedroevend schakel.
Voorts heb ik intussen zelf gekeken/gezocht naar een koppelingsschakelaar, om daar eventueel ietsmee uit te proberen. Voor de duidelijkheid, ik zocht dat ding (volgens de info) bovenaan het koppelingspedaal, maar ik zie niets van dat moois, dus mijn vraag,
richting Willy4 en overige kenners, is,
zit die schakelaar dan m.o.m. achter de onderrand van het dashboard?
Verneem graag,
Groet, Zietroen.
|
07 sep 2017 12:30 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Tikje in het koppelings-mechaniek
bovenaan waar de pedaal scharniert daar zit een zwart blokje dat is de schakelaar ,
op de schakelaar zitten 3 pootjes erdoor het middelste moet je samen drukken.
|
07 sep 2017 14:04 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|