Auteur |
Bericht |
Sep1983
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 jul 2013 21:01 Berichten: 276 Woonplaats: Made
Auto: Volvo V70 2.4 170pk
Opties: Dolby surround, leer, stoelverwarming, geen olieverbruik
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 355000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Zo heb ik het de vorige keer gedaan met tips van gw tje viewtopic.php?f=63&t=14515&start=60De laatste keer idd met aandrijfas eruit gehaald (andere c5)
_________________ In Bezit: Volvo V50 2.0 2007
|
12 aug 2017 16:52 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Je kunt de aandrijfas laten zitten. Het oude lager zaag je doormidden met een babyzaagje en de metalen bus juist tot in het huis. Het laatste stukje met een beitel doortikken. Dan het lager eruit. De nieuwe braamvrij schuren en lekker invetten. Dan met 2 strippen met een gat erin en een lange bout M10 of M12 schroef je hem zo in het huis. Klinkt lastig maar is op een put of brug goed te doen. Op bokjes is het lastig werken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 aug 2017 21:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Het gedeelte waar de bout doorheen gaat is 53 mm, het huis is 40 mm als ik het goed heb. Hoe doe je dat dan met die strippen? Het plaatje in het andere topic laat wel een bus zien aan de ene kant, maar niet aan de andere Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2017 00:49 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
De bus of stuk pijp is om de krachten te verdelen. Die kun je ook weg laten.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 aug 2017 09:05 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Dat snap ik even niet......
Het gedeelte waar de M10 bout doorheen gaat, heeft als ik het goed zie een lengte van 53 mm, en het huis is maar 40 mm breed. Als je dan aan beide zijden alleen een strip gebruikt, trek je 'm aan het rubber naar binnen (dat zal het rubber niet prettig vinden), en dan blijft 'ie 6,5 mm vóór z'n juiste plek steken.
In mijn beleving zou het zo moeten zijn dat er geen enkele kracht uitgeoefend wordt op het rubber. Dat kun je dan bereiken door aan beide zijden een bus/ring te gebruiken, die een lengte heeft van minimaal 7 mm. De afmeting daarvan zou dan iets van 75/65 mm kunnen zijn, daaroverheen leg je de strips en trek je het lager met een lange M10 bout het huis in. Daarbij wordt dan geen druk uitgeoefend op het rubber.
Begrijp je m'n verwarring?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2017 09:49 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Ik begrijp je verwarring wel. In theorie zou dit ook niet zo moeten maar het rubber is dusdanig flexibel dat dit wel goed gaat. Ik heb het ook wel eens op een dergelijke manier bij mijn eigen auto gedaan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 aug 2017 10:22 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 12:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Ik zou de strippen vergeten en twee doppen uit de doppenset gebruiken + een 10 mm draadeind met twee moeren. Een dop met een buitendiameter iets minder dan de doorsnede van het lager, en de andere een paar millimeter groter. Vervolgens kan een kind de was doen. P.S. Als de binnendiameter van de grote dop groter is dan de buitendiameter van het lager dan kan het lager met deze methode er waarschijnlijk ook "uitgeperst" worden
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
13 aug 2017 10:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
.....als je zulke grote doppen (70+ mm) hebt, gaat dat ongetwijfeld BJG schreef: Ik begrijp je verwarring wel. In theorie zou dit ook niet zo moeten maar het rubber is dusdanig flexibel dat dit wel goed gaat. Ik heb het ook wel eens op een dergelijke manier bij mijn eigen auto gedaan. De verwarring blijft Het huis heeft een breedte van 40 mm, de centrale breedte van het lager is 53 mm. Hoe trek je dat er dan in, met twee strippen Die 13 mm verschil moet overbrugd worden Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2017 11:43 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Verwarring alom. Zoals jij het beschrijft met 2 ringen of bussen gaat het perfect, JW. Met 1 ring gaat het ook prima en zonder moet je iets meer worstelen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 aug 2017 19:25 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
als je de steun verwarmd , moet je het al zeeeer warm maken en dat heeft de rubber niet graag. en dan moet het ook nog is snel en recht erin zetten , het moet wel heeel snel gaan of je kunt het vergeten.
|
13 aug 2017 20:05 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
GW-tje schreef: Verwarring alom. Zoals jij het beschrijft met 2 ringen of bussen gaat het perfect, JW. Met 1 ring gaat het ook prima en zonder moet je iets meer worstelen. ....ik ben dom, en dus: ik niet snap niet FF serieus: dat gedeelte waar de bout doorheen gaat is breder dan de rest van het lager. Als ik het goed heb 53 mm <> 40 mm. Kun je me daarom uitleggen hoe je met alleen maar strips dit lager op z'n plek krijgt? Dat blijft dan toch zomaar minimaal 6,5 mm, en mogelijkerwijs zelfs 13 mm naar buiten steken omdat het niet vanzelf in z'n houder glijdt? Als je de bus gebruikt van je tekeningetje krijg je hem wel op z'n plek, dankzij de axiale vervorming van het rubber van het lager met 6,5 mm. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2017 20:08 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Jij bent zeker niet dom. Je hebt gelijk maar het lukt toch.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 aug 2017 20:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Op zich heeft JW gelijk. Als de rubber bus met de kern tegen de achterste strip aan is gedraaid is de rubber bus nog niet helemaal op de juiste positie.
Ik heb dit opgelost door een houtje te plaatsen tussen de achterste strip en de motorsteun.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 aug 2017 23:25 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
Dán werkt het, uiteraard. Daarmee kun je hem verder doortrekken totdat hij op z'n plaats zit. Jouw houtje is dan de simpele uitvoering van die bus/ring waar ik het eerder over had Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 aug 2017 00:04 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorsteun lager
...even samengevat op een paar plaatjes: Bij de linker aanpak zal het lager minimaal 6,5 mm te weinig in het huis zitten, dat zal dan op een andere manier verder gedrukt moeten worden. Rechts lukt dat wel. Daarbij is uitgegaan van de suggestie die BJG deed dat je het lager er op deze manier in kunt persen, dat zou dus tamelijk makkelijk moeten kunnen glijden in het huis. Bij deze aanpak is er geen strip nodig aan de rechterkant. Bij GJO zag ik een paar maanden geleden dat dit kennelijk niet altijd zo makkelijk gaat, het hele huis moest er zelfs onderuit om het voor elkaar te krijgen. Daarna werd het lager er onder de pers ingedrukt. Een alternatief zou dan dit zijn: Daarbij is aan de rechterkant wel een strip nodig. Die tussenring zou op verschillende manieren gemaakt kunnen worden, variërend van een stuk buis zoals GW-tje in een andere posting liet zien, tot een stuk hardhout waaruit je met een gatenzaag een cirkel zaagt van 65 mm binnendiameter. Aan de buitenkant kan hij uiteraard groter zijn dan aangegeven op het tekeningetje. Uiteraard zijn er meer varianten denkbaar op dit thema Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 aug 2017 13:39 |
|
|
|