Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vermogensvraag Airco
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19030
Pagina 1 van 2

Auteur:  Xander [ 24 jun 2017 08:59 ]
Berichttitel:  Vermogensvraag Airco

Wat me de laatste tijd opvalt, met de hoge temperaturen en de airco vol aan, is dat bij het aanremmen van bijv een rotonde m'n toeren zakken tot ca 500 om vervolgens weer terug te komen naar ca. 700. Als of de motor bijna afslaat en weer oppakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Trek de airco zoveel vermogen?

Auteur:  Menno [ 24 jun 2017 09:06 ]
Berichttitel:  Vermogensvraag Airco

Wat je leest is tot zo'n 10pk , heb ik mij altijd laten wijs maken ... al naar gelang omstandigheden
Zeker bij auto's met relatief laag vermogen is dat goed merkbaar !

Ik zet de airco dan ook altijd uit als ik wil dat de auto 100% bij de les moet zijn ;)

Auteur:  JanSr [ 24 jun 2017 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

En 2.0 HDi C5 heeft zoveel in huis dat je airco aan of uit nauwelijks zult merken. Met name het koppel bij lage toeren is zo fors dat er iets anders mis moet zijn als het ding bijna afslaat bij een stoplicht.
Kan het zijn dat de automaat dringend aan een spoelbeurt toe is?

Auteur:  Jooster [ 24 jun 2017 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

De Society of Automotive Engineers (bekende "SAE") heeft in tests gemeten dat het brandstofverbruik 5%-10% stijgt als de AC wordt ingeschakeld. Maar het hangt nogal af van de motor, AC en de staat waarin beiden verkeren, vandaar de marge. Ik doe even een ruwe schatting, maar het gemiddeld afgenomen vermogen om te rijden (zonder AC) zal max. 40KW zijn. Neem daar max. 10% van, dan zit je op max. 4KW voor de AC. Niet niks, maar geen reden om naar 500 toeren te zakken. Het klinkt alsof er buitensporig veel belasting aan de motor hangt.
Als je stil staat bij warm weer, wat draait de motor stationair zonder ingeschakelde AC, en idem met ingeschakelde AC?

Auteur:  boes [ 24 jun 2017 12:02 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Dat airco energie gebruikt is logisch maar zoveel merkbaar toerental verlies klopt niet.
De MM hoort het gevraagde vermogen te leveren zonder merkbaar toerenverschil.
Je hoort vaak wel even de compressor inkomen maar dat hoort meteen "opgelost" te worden door het MM.
Hangt ie wel lekker aan het gas?
Ik zou zelf de gasklep even controleren/schoonmaken. (En inlaatdruk even nakijken)

Auteur:  JW-C5 [ 24 jun 2017 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

De PH1 heeft een A/C compressor met variabele opbrengst. Dat wordt geregeld via de sensoren in het koelcircuit zelf.
Bij de PH2 is die regeling veel uitgebreider, daar speelt ook het MM een rol, die zorgt dan zonodig dat de A/C anders gaat werken. Bijvoorbeeld als er meer vermogen gevraagd wordt van de motor.

De PH1 kent op dat punt slechts een aan/uit schakeling, die zal je ook wel voelen naar ik veronderstel.
Dat heb je bij de PH2 niet, daar wordt het volcontinu geregeld waardoor de compressor onder bepaalde omstandigheden nauwelijks vermogen vraagt van de motor.

Een vergelijkbaar probleem had ik met mijn BX TZD Turbo.
Als ik daarmee op een warme dag op een hellinkje weg moest trekken had ik daar de grootste moeite mee. Simpelste was even de A/C uitschakelen, daarmee kwam al het beschikbare koppel ten goede aan het wegtrekken.

Groet,
JW

Auteur:  Iceman [ 24 jun 2017 13:42 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Een auto airco levert +/- 1,7Kw aan KOELvermogen en vraagt +/- 3-5Kw aan MOTORvermogen (4-7Pk).

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  JW-C5 [ 24 jun 2017 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Help me even dat te begrijpen.....

Normaliter heb je ca 1/3 - 1/2 van het koelvermogen nodig als benodigd vermogen, in jouw posting is het precies andersom.
Heb je de getallen verwisseld of zit het anders?

Groet,
JW

Auteur:  Iceman [ 24 jun 2017 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Omdat een auto airco ongelofelijk inefficiënt is. In een auto zijn zo ongelofelijk veel warmte invloeden dat daarmee het efficiënte vermogen behoorlijk wordt beïnvloed.

Ook speelt het mee dat er in verhouding weinig gas in het systeem zit, dit heeft te maken met de temperaturen en de bij behorende drukken. Na uitschakelen van de airco zal er onder invloed van de rest warmte nauwelijks nog vloeistof in het systeem aanwezig zijn, dit betekend dat de druk oploopt en dat moet het systeem wel kwijt kunnen.

Radiator temperatuur +/- 90c beïnvloed de condensor, laat zeggen dat er (bij stilstand) nog 80c door straalt naar de condensor. Dat betekend ongeveer 24,5 bar aan druk.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  JW-C5 [ 24 jun 2017 18:09 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Duidelijk.
Maar dat het zó beroerd uitpakt, daar had ik geen idee van :shock:

Groet,
JW

Auteur:  Xander [ 24 jun 2017 20:32 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Het is idd erg vreemd.... ik ga de drukken maar weer eens meten binnenkort.

De airco zelf wordt ijskoud. Als ik haar op eco zet is er niets aan de hand.

Auteur:  simmetje [ 24 jun 2017 22:41 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Ik heb het met een XM V6 ook gehad. Bleek uiteindelijk de magneetkoppeling van de aircopomp kaduuk te zijn. Is toen samen met de krukaspoelie vervangen.

Auteur:  Iceman [ 25 jun 2017 08:41 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Komt dit alleen voor bij warme dagen?
Dan zou ik het eerder zoeken richting je gasklep / mapsensor, als deze vuil zijn kan dit een mogelijke oorzaak zijn. Je kunt ook kijken naar de vervuiling voor je condensor, denk hierbij aan bladeren die in de verste hoeken opgehoopt liggen.

De drukken kun je meten maar die zijn helemaal afhankelijk van je buiten lucht temperatuur. De persdruk kan met gemak variëren tussen de 6 en de 10bar.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  Xander [ 25 jun 2017 08:45 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Map sensor en gasklephuis heb ik laatst al schoongemaakt. Dus dat lijkt me sterk.

Er is (als het goed is) een nieuwe aircopomp ingekomen toen ze nog van Sep was. Dat zal maximaal 2 jaar geleden zijn.

Auteur:  BJG [ 25 jun 2017 20:07 ]
Berichttitel:  Re: Vermogensvraag Airco

Ik zou beginnen met het correct (laten) uitvoeren van een reset van adaptiewaarden en de bijbehorende inleerprocedure via DB.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/