Auteur |
Bericht |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42 Berichten: 780 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Vermogensvraag Airco
Wat me de laatste tijd opvalt, met de hoge temperaturen en de airco vol aan, is dat bij het aanremmen van bijv een rotonde m'n toeren zakken tot ca 500 om vervolgens weer terug te komen naar ca. 700. Als of de motor bijna afslaat en weer oppakt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Trek de airco zoveel vermogen?
|
24 jun 2017 07:59 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31 Berichten: 33374 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Vermogensvraag Airco
Wat je leest is tot zo'n 10pk , heb ik mij altijd laten wijs maken ... al naar gelang omstandigheden Zeker bij auto's met relatief laag vermogen is dat goed merkbaar ! Ik zet de airco dan ook altijd uit als ik wil dat de auto 100% bij de les moet zijn
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
24 jun 2017 08:06 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13 Berichten: 1211 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
En 2.0 HDi C5 heeft zoveel in huis dat je airco aan of uit nauwelijks zult merken. Met name het koppel bij lage toeren is zo fors dat er iets anders mis moet zijn als het ding bijna afslaat bij een stoplicht. Kan het zijn dat de automaat dringend aan een spoelbeurt toe is?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
24 jun 2017 10:35 |
|
|
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11 Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
De Society of Automotive Engineers (bekende "SAE") heeft in tests gemeten dat het brandstofverbruik 5%-10% stijgt als de AC wordt ingeschakeld. Maar het hangt nogal af van de motor, AC en de staat waarin beiden verkeren, vandaar de marge. Ik doe even een ruwe schatting, maar het gemiddeld afgenomen vermogen om te rijden (zonder AC) zal max. 40KW zijn. Neem daar max. 10% van, dan zit je op max. 4KW voor de AC. Niet niks, maar geen reden om naar 500 toeren te zakken. Het klinkt alsof er buitensporig veel belasting aan de motor hangt. Als je stil staat bij warm weer, wat draait de motor stationair zonder ingeschakelde AC, en idem met ingeschakelde AC?
|
24 jun 2017 10:46 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06 Berichten: 3544 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Dat airco energie gebruikt is logisch maar zoveel merkbaar toerental verlies klopt niet. De MM hoort het gevraagde vermogen te leveren zonder merkbaar toerenverschil. Je hoort vaak wel even de compressor inkomen maar dat hoort meteen "opgelost" te worden door het MM. Hangt ie wel lekker aan het gas? Ik zou zelf de gasklep even controleren/schoonmaken. (En inlaatdruk even nakijken)
|
24 jun 2017 11:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
De PH1 heeft een A/C compressor met variabele opbrengst. Dat wordt geregeld via de sensoren in het koelcircuit zelf. Bij de PH2 is die regeling veel uitgebreider, daar speelt ook het MM een rol, die zorgt dan zonodig dat de A/C anders gaat werken. Bijvoorbeeld als er meer vermogen gevraagd wordt van de motor.
De PH1 kent op dat punt slechts een aan/uit schakeling, die zal je ook wel voelen naar ik veronderstel. Dat heb je bij de PH2 niet, daar wordt het volcontinu geregeld waardoor de compressor onder bepaalde omstandigheden nauwelijks vermogen vraagt van de motor.
Een vergelijkbaar probleem had ik met mijn BX TZD Turbo. Als ik daarmee op een warme dag op een hellinkje weg moest trekken had ik daar de grootste moeite mee. Simpelste was even de A/C uitschakelen, daarmee kwam al het beschikbare koppel ten goede aan het wegtrekken.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jun 2017 12:21 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Een auto airco levert +/- 1,7Kw aan KOELvermogen en vraagt +/- 3-5Kw aan MOTORvermogen (4-7Pk). Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
24 jun 2017 12:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Help me even dat te begrijpen.....
Normaliter heb je ca 1/3 - 1/2 van het koelvermogen nodig als benodigd vermogen, in jouw posting is het precies andersom. Heb je de getallen verwisseld of zit het anders?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jun 2017 13:43 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Omdat een auto airco ongelofelijk inefficiënt is. In een auto zijn zo ongelofelijk veel warmte invloeden dat daarmee het efficiënte vermogen behoorlijk wordt beïnvloed. Ook speelt het mee dat er in verhouding weinig gas in het systeem zit, dit heeft te maken met de temperaturen en de bij behorende drukken. Na uitschakelen van de airco zal er onder invloed van de rest warmte nauwelijks nog vloeistof in het systeem aanwezig zijn, dit betekend dat de druk oploopt en dat moet het systeem wel kwijt kunnen. Radiator temperatuur +/- 90c beïnvloed de condensor, laat zeggen dat er (bij stilstand) nog 80c door straalt naar de condensor. Dat betekend ongeveer 24,5 bar aan druk. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
24 jun 2017 16:54 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Duidelijk. Maar dat het zó beroerd uitpakt, daar had ik geen idee van Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jun 2017 17:09 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42 Berichten: 780 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Het is idd erg vreemd.... ik ga de drukken maar weer eens meten binnenkort.
De airco zelf wordt ijskoud. Als ik haar op eco zet is er niets aan de hand.
|
24 jun 2017 19:32 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 19:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Ik heb het met een XM V6 ook gehad. Bleek uiteindelijk de magneetkoppeling van de aircopomp kaduuk te zijn. Is toen samen met de krukaspoelie vervangen.
|
24 jun 2017 21:41 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Komt dit alleen voor bij warme dagen? Dan zou ik het eerder zoeken richting je gasklep / mapsensor, als deze vuil zijn kan dit een mogelijke oorzaak zijn. Je kunt ook kijken naar de vervuiling voor je condensor, denk hierbij aan bladeren die in de verste hoeken opgehoopt liggen. De drukken kun je meten maar die zijn helemaal afhankelijk van je buiten lucht temperatuur. De persdruk kan met gemak variëren tussen de 6 en de 10bar. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
25 jun 2017 07:41 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42 Berichten: 780 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Map sensor en gasklephuis heb ik laatst al schoongemaakt. Dus dat lijkt me sterk.
Er is (als het goed is) een nieuwe aircopomp ingekomen toen ze nog van Sep was. Dat zal maximaal 2 jaar geleden zijn.
|
25 jun 2017 07:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Vermogensvraag Airco
Ik zou beginnen met het correct (laten) uitvoeren van een reset van adaptiewaarden en de bijbehorende inleerprocedure via DB.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jun 2017 19:07 |
|
|
|