Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Sporadische oververhitting?
Auteur |
Bericht |
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Sporadische oververhitting?
Ik heb de laatste tijd een vreemd probleem met de C5, tot nu toe 2x ehad dat ineens de motortemperatuur opliep tot in het rood, en het stop lampje gaat branden. De 1e keer heb ik de koelvloeistof gecontroleerd, die bleek te laag te zijn, dus is dat aangevuld. Hierna ging het een aantal weken weer probleemloos, ook met de hoge temperaturen van de afgelopen tijd.
Vanavond echter weer het probleem nadat de auto misschien 1-2 min stationair heeft staan draaien terwijl ik de familie aan het uitladen was.
De kachel vol open, en de temperatuur zakt direct weer tot iets boven normaal.
Daarna een ritje gemaakt, waarbij de temperatuur ook weer aardig opliep zonder de ondersteuning van de kachel. Auto stil gezet op de bestemming, en na 10 min terug via dezelfde route, en wederom totaal niks aan de hand...
Vloeistoffen gecontroleerd, deze zijn netjes op peil, olie ziet er prima uit, en geen extreme druk op het koelsysteem.
Ik zit zelf in de richting van KVS sensor, thermostaat te denken?
Verder lijkt de ventilator niet aan te slaan, en ook de airco is niet echt koud te noemen, behalve op de allerlaagste temperatuur (al kan dit een kwestie van vulling zijn).
|
23 jun 2017 23:10 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Het is mogelijk dat er luchtbellen in het systeem zitten. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het kunststof wiel van de waterpomp los zat op de as met soortgelijke klachten als gevolg. Ook een temperatuur sensor kan inderdaad defect zijn.
Treedt het probleem ook wel eens op als de motor koud is?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jun 2017 23:17 |
|
|
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Tot nu toe alleen maar wanneer de koelvloeistof op temperatuur was, de 1e keer was het 30+ graden buiten.
Er is verder in de tijd dat ik de auto had, voor zover ik weet in ieder geval niks met het koelsysteem gedaan, alleen door mij laatst wat bijgevuld omdat het niveau in het tankje erg laag was, vermoedelijk omdat de dop niet echt strak vast zat.
Waterpomp is vervangen tijdens de distributiewissel ~40k geleden. Als deze niet zou functioneren, zou je dan niet verwachten dat het bijschakelen van de kachel weinig effect zou hebben omdat er geen tot weinig doorstroming in het systeem is?
|
23 jun 2017 23:24 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Ja daar heb je wel een punt.
Je hebt de ervaring dat na inschakelen kachel de temperatuur echt zakt?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jun 2017 23:50 |
|
|
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Ik zie de meter echt in no time weer dalen tot acceptabele waarden, ik heb dus geen idee of dit nu een sensor issue is, of niet.
Ventilator kan ik zo niet testen, zou niet weten of die is kort te sluiten. een Lexia, en een IR/laser thermometer zijn onderweg, dan kan ik daadwerkelijk ook de KVS temperatuur meten om te kijken of ie echt te heet is.
|
23 jun 2017 23:53 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Zit er bij jou ook nog een electronisch aangestuurde thermostaat op ?? Dan zou het kunnen door een combi van temperatuur sensor en electronische thermostaat dat hij rare dingen gaat doen als een van de twee niet goed is. Deze thermostaat (als dezwe niet goed werkt) word dan vervangen door een gewone thermostaat die los staat van alle electronica.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
24 jun 2017 00:50 |
|
|
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Ik zou niet weten of die op een 2.2 hdi zit eerlijk gezegd, wellicht dat iemand anders daar het antwoord op heeft?
|
24 jun 2017 07:17 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Er zit sturing op de thermostaat, maar die doet het alleen als het maximum motor vermogen of koppel wordt gevraagd. Is een verwarmings elementje die zorgt dat hij sneller open gaat om maximale koeling te geven na gelang het gevraagde vermogen. Ik heb na het plaatsen van mijn donor motor gezien dat de temperatuur in de opwarm fase soms in eens erg hoog op liep, vermoedelijk door een te traag reargerende thermostaat. Nadat deze is vervangen voor een 89 graden thermostaat (ipv 105 graden) heb ik daar nooit meer last van gehad. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
24 jun 2017 07:40 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
De HDI heeft deze elektrische verwarming niet.
Ik zou toch beginnen met de thermostaat. De temperatuur sensor zal het vermoedelijk niet zijn. Want de meter loopt op en zakt als de kachel wordt aangezet. Die geeft dus de werkelijkheid door.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jun 2017 09:38 |
|
|
icebyte
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44 Berichten: 517 Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Vandaag weer 0,0 problemen, meter netjes in het midden.
Waar zit de thermostaat verstopt bij de 2.2 hdi? en ik gok erop dat het koelsysteem leeg zal moeten voor vervangen?
|
24 jun 2017 23:45 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
ik weet niet waar het zit maar je koelsysteem hoeft niet leeg hoor , thermostaat bivind zich meestal aan de bovzijde van een motor , gewoon naderhand bijvullen. zonder knoeien gaat niet lukken.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
25 jun 2017 11:00 |
|
|
Matthijs309
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11 Berichten: 119
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Probeer maar eens met de Lexia de ventilator aan te sturen voordat je alles gaat vervangen.
Er zitten hier tig relais voor in een watergevoelige behuizing. Ik had hetzelfde probleem gehad: geen tot matige airco en zo nu en dan temperatuur problemen. Bleek de ventilator zelf niet meer te werken. Als je zoekt op ventilator problemen kom je legio bedradingsproblemen tegen in dit circuit.
Diesels worden van zichzelf niet zo snel te warm stationair in tegenstelling tot benzine wagens dus je kan best lang de meter in het midden hebben door voldoende rijwind. Pas bij lang stilstand en warm buitenweer begin je het te merken.
_________________ Spam
|
27 jun 2017 11:55 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Ik zou toch ook even de stekker van de koelvloeistoftemperatuursensor losnemen en dan de motor starten. Wanneer dan de koelventilator op vol vermogen gaat draaien is de kvs-sensor de schuldige.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
27 jun 2017 12:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
De ventilator controlere is inderdaad zeer verstandig. Ik had die opmerking even gemist in het verhaal
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 jun 2017 13:10 |
|
|
harald65
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 aug 2013 13:51 Berichten: 341 Woonplaats: dordrecht
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Naar boven
|
Re: Sporadische oververhitting?
Ik heb exact hetzelfde probleem. De airco is vorige zomer bijgevuld maar als de motortemp.te hoog wordt schakelt hij zichzelf uit. 6 july gaat hij naar de garage waar ze de fan met de comp.gaan testen. Ook bij mij is het sporadisch. Maar ik moet op een auto kunnen vertrouwen. Laat wel weten wat er bij mij uitkomt.
_________________ bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break 2e auto een C2
|
27 jun 2017 18:51 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|