Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Geen turbodruk 
Auteur Bericht
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Geen turbodruk
Zojuist op de brug gewest met mijn C5 2.0 HDi 100kW BVA6 uit 20016 om uit te zoeken waarom er geen turbodruk is in de luchtslangen rond de intercooling.
Nergens een lek gevonden of een losgeschoten slang.
Dus lijkt het er op dat de turbo stilstaat, terwijl die geacht wordt te draaien.
Bij gasgeven ook nergens een flinke luchtstroom te bespeuren.

Daarom maar vast op zoek naar een vervanger.
Wie heeft ervaring met deze rotklus?
Ik las ergens dat iemand het ding er uit schroeft en niet het subframe laat zakken, maar de rechter aandrijfas er uit haalt.
De vraag is uiteraard wat het meeste werk is.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


23 jun 2017 09:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
In de instructie B1HGCGP0 Verwijderen - aanbrengen : turbocompressor TURBODIESEL DW10BTED4 staat dat je het beide moet doen:
Citaat:
Maak de minpool van de accu los.
Verwijder :
Het luchtfilter
Het motorsubframe (zie de desbetreffende handeling)
De rechter aandrijfas (zie de desbetreffende handeling)


Vraag: als je bij de compressor de uitgaande slang naar de tussenkoeler, of de lucht toevoerslang losneemt, kun je dan met je hand bij de schoepen?
Zo ja, dan zou daar te constateren moeten zijn of hij nog draait dan wel vastzit.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2017 09:36
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
De lucht Inlaat van de turbo biedt zo te zien toegang tot de schoepen.
Dus als je de slang naar het luchtfilter losneemt. Dat heb ik nog niet gedaan.
In service.citroen.com is te zien dat er een stekkerverbinding op de wastegate bediening zit. Die moet dus sporen achterlaten in de Lexia.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


23 jun 2017 09:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Volgens mij is dat geen waste-gate bediening, maar de bediening van de verstelbare schoepen in de compressor.
Zó begrijp ik dat uit het CitDoc B1HA9XP0 Werking : Luchttoevoer (SIEMENS SID 803) INSPUITSYSTEEM SIEMENS EN TURBODIESEL DW10BTED4 FAP

Heb jij 'm al aan de Lexia gehangen?
Als ik dit D6AX01QHP0 Tabel : Storingscodes - Motor DW10BTED4 (SIEMENS SID 803) (Inhoudsopgave) zo bekijk, zou er toch ergens wel een code moeten opduiken als er helemaal geen turbodruk is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2017 12:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Het eenvoudigste check je als eerste of er een vacuüm op de turbo komt bij stationair draaien.
Zo nee, prijs jezelf gelukkig en ga op zoek naar de oorzaak.

Zo ja dan kun je verder kijken.

De inlaatbuis kun je vrij eenvoudig los worstelen van de turbo, er zit geen boutje in. Dan kun je met de hand voelen of de turbo draait.

Is hij vastgelopen (hoop ik niet voor je) dan zal je op zoek moeten naar de oorzaak. Een turbo gaat namelijk niet vanzelf kapot zoals je weet. De oorzaak zit vrijwel altijd in de auto.
Is er bijvoorbeeld vervuiling door sludge oid.

Bij eventuele vervanging van de turbo hoeft het subframe er niet persé onderuit. Los draaien en een beetje kantelen is voldoende.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jun 2017 12:46
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Net bij een dealer aan de Dagbox geweest. Alles wijs er inderdaad op dat de turbo niet draait.
Jammer maar helaas.
Dat wordt schroeven

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


23 jun 2017 16:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Vervelend.
Is er wellicht brandstofverdunning in de olie?

Wat is de gemiddelde regeneratiefrequentie?

Is hier niets mis dan zou ik ook het carter demonteren om te kijken of er sludge in de oliezeef zit. Is dat zo, dan zul je een grondige flush moeten uitvoeren.
Eigrnlijk zou ik dat laaste sowieso doen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 jun 2017 18:54
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp, waar je je maar beter niet al te zeer aan moet hechten. Wel hecht ik mij aan een type, zoals de 2.0 HDi 100 kW BVA 6. De tweede inmiddels, de eerste werd helaas platgereden door iemand die niet oplette.

Geen idee hoe lang je bezig behoort te zijn met het vervangen van een turbo bij dit type. Uurtje of vier?
Ook geen idee hoe lang een turbo hoort mee te gaan (deze begaf het bij 285.000 km). Je scoort zo'n ding voor iets tussen de € 175 en € 250.
Als je ook de carterpan wilt demonteren wordt dat heel anders lijkt mij. Is het dan niet beter de hele motor+bak er uit te halen?
Dan wordt het ineens een klus van twee dagen (ik ben 74). En dan is een andere auto scoren ineens aantrekkelijker.

Interval roetfilter? Geen idee. Tot heden eenmaal in twee jaar (ca 60 k km).
Brandstof in de olie? Lijkt mij niet. Aan de peilstok zie ik niets bijzonders.

Voorshands ga ik voor vervangen van die turbo, leidinkjes bekijken en schoonmaken.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


24 jun 2017 19:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42
Berichten: 780
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
285k netjes....

De VAG turbo's waarmee ik rij komen niet verder dan 100k :shock: en ik warm netjes op en laat nadraaien....


24 jun 2017 19:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Ik denk dat enige verduidelijking op zijn plaats is:

1. een turbo gaat nooit kapot (vastlopen) door slijtage ook niet bij VAG
2. De oorzaak ligt in de motor of aanverwante organen
3. Regenereren van een roetfilter gebeurt door middel van brandstofinspuiting tijdens de uitlaatslag die brandstof verbrandt in de kat maar slaat door de koude cilinderwand gedeeltelijk neer in de motorolie. De regeneratie-interval kan nooit 60 km km zijn maar ligt bij een nieuw FaP rond de 1200 km. Wanneer door omstandigheden regeneratie niet lukt, telkens wordt afgebroken, of door een hoge aslast vaker plaatsvindt is er meer olieverdunning met turboschade als mogelijk gevolg.
4. De eerste stap in het opsporen van de oorzaak is daarom het uitlezen van de gemiddelde regeneratie-interval
4. Een turbo draait gemakkelijk meer dan 200 000 rpm, 1 seconde te weinig oliedruk is fataal.
5. Black sludge is na olieverdunning door brandstof de meest voorkomende oorzaak van turbo schade
6. Black sludge is te voorkomen door de juiste oliekwaliteit, de juiste verversingsinterval en door het af en toe flushen van de (daarvoor gevoelige) motortypen. De door jouw zo verafschuwde middelen zijn om deze ellende te voorkomen welhaast onmisbaar bij sommige motoren.

wat betreft de reparatie: Ik begrijp je standpunt Jan.

Het vervangen van een turbo van de 2.0 16V HDi is echter niet binnen 4 uur te doen.
Verder is het zoeken naar de oorzaak zo mogelijk nog belangrijker dan het vervangen van de turbo zelf. Nogmaals door slijtage gaat deze nooit echt kapot op de manier zoals jij dit nu hebt.
Doe je dit niet dan wens ik je veel geluk, maar kun je m.i beter niet aan beginnen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 jun 2017 22:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
JanSr schreef:
Net bij een dealer aan de Dagbox geweest. Alles wijs er inderdaad op dat de turbo niet draait.
Jammer maar helaas.
Dat wordt schroeven


Hoe is dat via de Diagbox/Lexia vastgesteld?

En is die luchttoevoerslang op de turbo losgemaakt en is vervolgens met de hand vastgesteld dat de turbo vast zit en niet meer draait?

Voordat je aan welke klus dan ook begint, lijkt het mij verstandig om dat even te checken :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 jun 2017 23:42
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
BJG: Dank voor je uitleg.
    DE sensor bij de dieselvuldop was 2 jr geleden kapot. Dat werd ontdekt doordat dat regeneratie tankje vol was terwijl het volgens schema bijgevuld had moeten worden.
    Verder rijd ik met een afgedopte EGR klep, dus met veel minder roet in de motor.
    ik beijver mij steeds om het reguliere onderhoud te volgen. Dus voor alles de juiste intervallen en de juiste olie etc. De onderhoudshistorie bij deze auto was keurig volgens schema.
    Het regeneratie interval weet ik dus niet. Ik ben nu 60.000 voorbij dat tank-sensor-probleem.
    Mijn Lexia werkt op alle Citroëns, BEHALVE op een C5 HDi 2.0 100 kW BVA6. Ik heb daarover uitgebreid contact gehad met de Chinese maker. Dit is al de tweede identieke HDi met dat probleem. Ik ben dus afhankelijk van uitlezen bij dealers.
    Is er een magisch sapje waarmee ik die "black sludge" wegkrijg? Want de route via demontage carterpan betekent voor mij dus gewoon een andere auto scoren. Of zie ik dat te somber?

@JW-C5
    Bij het uitlezen waren alle waarden die met de turbo te maken hebben normaal, behalve de turbodruk.
    Zodra ik op een brug kan ga ik die inlaat bevoelen.
    Als hij wel draait: wat kan dan het euvel zijn? Geen lekke slangen gevonden, geen geblaas voelbaar of hoorbaar.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 jun 2017 08:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Het lijkt mij zaak allereerst met zekerheid vast te stellen of de turbo inderdaad mechanisch defect is.

De turbo heeft variabele geometrie met een feedback sensor. Dus in de basis is inderdaad via diagbox diagnose te stellen. Maar dan moet wel gebruik gemaakt worden van de juiste meetwaarden en een vacuumpompje.

Misschien ben ik te negatief, maar ik betwijfel of dit (correct) is gedaan.

Dan is er nog altijd de mogelijkheid dat de varabele geometrie weliswaar verstelt maar niet werkt. Dan is nog steeds de turbo defect, maar niet als gevolg van smeringsproblemen.

De laatste en ernstigste oorzaak is het uitlopen van de lagers als gevolg van smeringsproblemen. Als dat daadwerkelijk zo blijkt te zijn moet je op zoek naar de oorzaak. Zoals gezegd mogelijk olieverdunning (eenvoudig te constateren).

Mocht dit niet zo zijn dan zou ik echt even het carter lichten. Bijzonder spannend is dat echt niet bij jouw motor. Kijk dan even naar de oliezeef. Dan zie je het meteen. Wellicht heb je de mogelijkheid met een camera via de oliestop te kijken, maar vaak zit de spatplaat in de weg en is dit lastig te doen.
Is er sludge dan zeef vervangen en flushen.
Vergeet ook niet het zeefje in de olie toevoer naar de turbo. Haal hem er maar uit en laat hem er uit.

Flushen is vooral preventief, als er al schade is als gevolg van dichtslibben van de zeef dan betwijfel ik of een eenmalige behandeling afdoende is. Vandaar.

Of je het allemaal zelf wilt en kunt moet je zelf bepalen. Als je er lol aan hebt waarom dan niet. Maar vind je het niet leuk, tja dan zou ik het niet doen.

Hoofdzaak lijkt mij zoals gezegd eerst vast te stellen wat er aan de hand is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 jun 2017 11:40
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
BJG schreef:
.... dan zou ik echt even het carter lichten. Bijzonder spannend is dat echt niet bij jouw motor. .


Ik zal dat zeker doen als dat inderdaad eenvoudig is. Kan die carterpan er onderuit zonder forse sleutel partij?
Er zijn nogal wat auto's waar je eerst de motor eruit moet halen.
Ik hoefde tot heden niet onder die auto te liggen want alles deed het gewoon, dus ik heb geen beeld van die onderkant.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 jun 2017 13:54
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Geen turbodruk
Alleen heel veel boutjes lossen en de pan komt eronderuit.


25 jun 2017 15:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.