Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Motortuning C5 V6 3.0 2001 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2017 16:06
Berichten: 40
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motortuning C5 V6 3.0 2001
Dag allen,

Mijn eerste bericht op dit forum.
Ik vroeg mij af of er hier forumleden zijn met een 'getunede/gechipte' V6 benzine, en de ervaringen daarmee.
Als ik op onderzoek uit ga, lees ik dat mijn auto niet gechipt kan worden, en kom ik uit op een 'piggyback', een kastje wat je motormanagement voor de gek houdt als ik het goed begrijp. Dit zou moeten resulteren in 232pk en 311nm koppel (207pk en 285nm standaard). Bij de concurrentie (weet niet of ik namen mag noemen) gaan ze zelfs tot 292pk, maar dit lijkt mij iets te veel van het goede, en daarnaast wil ik mijn motor dit niet aandoen.
In theorie (zal in de praktijk tegenvallen gezien dit geen turbomotor is) zou het ook moeten zorgen voor brandstofbesparing, wel moet je euro98 tanken na het tunen. Nu tank ik sowieso al 98 dus dat is geen probleem. Nu ga ik later deze maand voor de APK en wat onderhoud naar Oldenhage, en zal ik het er daar eens over hebben. In de tussentijd ben ik benieuwd naar jullie ervaringen; is het merkbaar meer vermogen, is het de kosten (valt mee, 250eu) waard. En niet geheel onbelangrijk, wat vindt de rest van de auto er van, zoals de automaat etc. Ik ben geen felle rijder overigens.

Graag hoor ik van jullie,

Bjorn

_________________
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)


12 jun 2017 18:13
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Wat ik me kan herinneren is dat de automaat hier niet zo goed mee om kan. Of het echt schadelijk is betwijfel ik maar het zal de duurzaamheid geen recht doen denk ik.
Ik snap wel dat de 200pk standaard wat tegenvalt als je er eenmaal in rijdt. Mijne is een break, nog iets zwaarder en logger en mij valt dat vermogen af en toe wel wat tegen. Aan de andere kant merk je wel dat het er in zit als je bij hogere snelheid nog even wat gas bij geeft.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


12 jun 2017 19:07
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Log ombuigen in smeuig is meer een kwestie van koppel, niet van vermogen. De genoemde koppeltoename lijkt me amper de moeite waard.


12 jun 2017 19:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2017 16:06
Berichten: 40
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kom geen vermogen te kort. Het lijkt me echter wel prettig als ie bij een lager toerental oppakt. Soms heb je net even dat vermogen nodig (het is er zeker wel) alleen heeft ze dan de neiging vrij snel terug te schakelen, of je moet even op het vermogen wachten. Als je hier dmv een 'piggyback' vanaf bent lijkt mij dat zeker de overweging waard. Verder is het zeker geen trage auto, zonder problemen zit je zo op de 170 (doe ik niet vaak, maar soms is het wel lekker), iets waar je met de 2.0 16V merkt dat je vrij veel vraagt van de motor. De V6 trekt hier nog relatief stil en zeer comfortabel door.

_________________
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)


12 jun 2017 20:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Ik begrijp best dat je iets zou willen aanpassen. Een tuningbox of piggyback werkt meestal niet zo goed. Het ligt er een beetje aan wat ze doen. Is er echt geen bedrijf dat jouw motormanagement tunen kan?

Ik denk namelijk aan tuning op maat bedrijven. De overige bedrijven (oa ZIP, tunex ed) zijn kopietuners die sowieso niet goed begrijpen wat ze aan het doen zijn en een damos file inschieten,

Ik zou gewoon eens zo'n (tuning op maat) bedrijf bellen en met ze praten, dat geeft een indruk van wat ze doen en kunnen. Er zijn vast clubleden die tips hebben. Oa fasttech is zo'n bedrijf.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jun 2017 21:17
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2017 16:06
Berichten: 40
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Voor zover ik heb begrepen (ik heb de wijsheid echter niet in pacht) is dit alleen mogelijk via piggyback. Ik heb vernomen dat de ECU een tuningblokkade heeft, waardoor tuning via OBD2 in ieder geval uitgesloten is. De transporter van mn vader is ooit van 88pk naar 114pk gechipt en daar hebben ze iets gesoldeerd meen ik mij te herinneren. Dit was bij VTune in Huizen, die bieden ook de eerder door mij genoemde piggyback van 231pk/311nm aan. Ik heb even op de website van fasttech gekeken en die bieden standaard 226pk en 315nm. Het wordt mij overigens niet duidelijk hoe dit gedaan wordt, op de website wordt over OBD gesproken maar dit bleek dus niet mogelijk. Heb ze even een berichtje gedaan wat ze nog meer voor mij kunnen betekenen.

_________________
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)


12 jun 2017 22:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Er zijn bedrijven die echte chiptuning kunnen doen..
Dat heb ik bij BullPower in Dronten laten doen met ons C-Eendje, waarbij het koppel onderin zeker beter geworden is. Daarbij is de chip uit de computer gehaald en aangepast.

Maar of je daar bij een V6 nou zoveel wijzer van wordt, dat waag ik te betwijfelen.
Gezien de "verbeteringen" heb ik daar voor míjn V6 nooit serieus over gedacht.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jun 2017 23:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Het probleem in response van de Ph1 V6 is niet de motor maar de automaat. Deze haalt veel van de alertheid uit de motor door een halve seconde te aarzelen. Vraag me dus af of een motortuning hier iets gaat opleveren.

Uiteindelijk gaat ie snel genoeg, ik heb mijn V6 ph1 op de GPS wel boven de 220 gehad op de A9 richting munchen.

Iets wat me met de ph2 V6 dan weer niet gelukt is, ondanks de 6 traps automaat. Al was deze wel een stuk alerter. Maar door een te lange 6 en te korte 5 een minder hoge top. En door het gewicht niet zo snel in de buurt van z'n top.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


12 jun 2017 23:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
....dan was er toch wat mis met jouw PH2 V6 ;)

Als die motor in orde is, gaat 'ie in z'n 5 gewoon naar de 220 km/u, zó is de bak uitgelegd.
Bij 220 echte km/u (225+ op de teller) draait hij dan 5700 rpm, dat doet 'ie met gemak als hij in orde is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jun 2017 23:33
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
bjornhalenbeek schreef:
Het lijkt me echter wel prettig als ie bij een lager toerental oppakt. Soms heb je net even dat vermogen nodig (het is er zeker wel) alleen heeft ze dan de neiging vrij snel terug te schakelen, of je moet even op het vermogen wachten.

Nogmaals, dat gebrek aan "oppakken" bij met name lage toeren is vooral gebrek aan koppel. De grafiek waarnaar JW verwijst laat slechts een marginale verbetering zien. Bovendien lopen de nieuw koppel- en vermogenskrommen parallel aan de oude. Dus geen relatief extra grote toename in he o zo belangrijke gebied onderin. Tel daarbij de kilo's van de auto, dan kom je in de praktijk uit op slechts een marginale verbetering. Als het technisch überhaupt lukt natuurlijk.
Ondanks dezelfde "klachten" die jij hebt, heb ik chiptuning om die reden bij mijn Renault V6 ("PRV blok") destijds ook niet gedaan.


13 jun 2017 01:37
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2017 16:06
Berichten: 40
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Duidelijk, dank voor je antwoord. Mòcht ik het ooit eens proberen is het voordeel dat die unit er zo weer uit getrokken kan worden, en je je geld terug krijgt.

_________________
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)


13 jun 2017 11:28
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
En misschien toch eerst even aanzien hoe het zonder gaat, je hebt ‘m immers nog maar pas. De sportknop (van de automaat) wil ook vaak wel helpen als het even wat rapper moet! Alleen blijf je gewoon last houden van die trage BMW’s en Audi’s op de linkerbaan :lol:

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


13 jun 2017 12:45
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2017 16:06
Berichten: 40
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat
Opties: Navi, JBL, PDC, Stoelverwarming, Xenon meedraaiend, Lane departure warning, Mistlampen, Leder, Alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10103
Productienummer: 10135
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Heb ' m inmiddels een jaartje/10.000km dus ik ken 'm redelijk :citrofiel . Die Audi's en BMW's gebruik ik doorgaans als een soort ijsbreker op de linkerbaan, alsof je je eigen politie escorte hebt :D .

_________________
C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Iceland 2004
Mini Clubman Cooper Chili, Old English (pepper) White 2008
VW Transporter Caravelle 2.5TDI 1999


C5 3.0 V6 24V Exclusive Berline Automaat, Gris Aluminium 2001 (verkocht)
C5 2.0 16V Différence Break 2003 (verkocht)


13 jun 2017 12:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02
Berichten: 260
Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Een vriend van mij heeft een Volvo S80. Zit dezelfde automaat onder als de Ph2.

Zelfde dilemma. Is bij een gespecialiseerde tuner (Rica) met respect voor het merk getuned. Is inderdaad een stukje soepeler, maar vooral zuiniger.

Ging van 1:9 naar 1:10 met dezelfde rijstijl.


14 jun 2017 12:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11
Berichten: 119
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Ik zit zelf een beetje in deze wereld en bij een non-turbo auto zijn de winsten minimaal. Soepeler? Wellicht. 30 pk erbij? in geen 100 jaar. De marge waarin je kan rommelen met niet-turbo's is zo klein, dat met 5 a 10nm winst je al in je handjes kan wrijven.

_________________
Spam


14 jun 2017 12:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.