Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Eolys injectie breinkraker 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Eolys injectie breinkraker
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen....heb div. topics gelezen maar dit nog niet gevonden.

C5 2.2 break uit 2003, 200dkm, hebben we nu 4 jaar en rijdt wekelijks 650 snelwegkilometers, meestal 130km/u+
Tot heden zonder grote problemen! (onder euro 100,-...!, klop-klop)
Bij aanschaf was bijna al het groot onderhoud gedaan. Distributie, olie, filters en de eolys bijgevuld en BSI op "nul".
Tot heden regulier onderhoud.

Nu kwam de melding van laag eolys niveau, kan kloppen na 125dkm.
Naar onvolprezen specialist aan de Waal om eolys te vullen en BSI te resetten.
Blijkt het vaatje eolys volledig vol....! (type zonder vlotter)
Vraagtekens?

De BSI geeft opdracht om te injecteren maar weet niet of het idd. gebeurt.
Om dit te testen met Lexia opdracht gegeven aan het pompje in het eolys vaatje en via retourleiding kwam eolys. Hierna de injector uit de tank verwijderd (laten zakken, kan net) en de injector getest via Lexia, met by-pass pompje aangestuurd. Injector functioneert ook goed.....mooie nevel.
Het injectie systeem lijkt te werken, er kwam ook geen foutmelding van het contact bij de tankdop.
Toch is er de afgelopen 125 dkm geen eolys toegevoegd.
Dit betekent dat de regeneraties onvoldoende zijn geweest en het roetfilter wel heel vol moet zitten.....
Dus de drukverschilsensor uitlezen met Lexia, kwam op ± 7mb bij stationair en ± 80 mb bij 3000 toeren.
Iets te hoog maar niet alarmerend.
We hebben toen nog een geforceerde regeneratie uitgevoerd waarna Lexia aangaf dat deze niet geslaagd was....

Wat is wijsheid in deze....?
Groet,
Juk


19 feb 2017 13:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Even een kanttekening, ik houd van autotechnische breinbrekers ;-)

Injectie van eolys en injector heb je prima getest. Mijn complimenten voor je onderzoeksvaardigheid!
Dat werkt dus.

Dat een waarschuwing voor een te laag niveau wordt gegeven kan betekenen dat het resetten van de voorraad na bijvullen niet goed is gegaan. Is dit echt niet eerder tussentijds bijgevuld? Dit komt vaker voor dan je denkt.
Jouw auto heeft een deels transparant reservoir. Je kunt een streepje zetten om te kijken of er echt niets wordt gebruikt. Ik sloot in een vergelijkbaar geval een ledje aan over de pomp om het injecteren van additief te kunnen controleren na het tanken.
Wordt er niets geinjecteerd dan moet je het zoeken in configuratie of een defcte adgo3.

De verschildruk is bijzonder hoog aangezien je onbelast meet. Het kan zijn dat er veel roet in het filter zit en dat hij aan regeneratie toe is. Dit is te zien aan de roetbelasting of vervuilingsgraad. Wat was deze?

De verschildruk hoor je eigenlijk te meten na een geslaagde regeneratie in belaste toestand. Dan weet je de aslast. Die zegt iets over de staat van het roetfilter. In dit geval geeft de gemeten waarde slechts aan dat er veel verschildruk is, waardoor weet je nog niet.
Mocht er niets worden geinjecteerd dan wordt idd bij regeneratie niet alle roet verbrand. Toch wordt dan wel je roetlast gereset. Dan zal hij op last van de verschildruk eerder regenereren dat dat er is berekend. Dan krijg je mestsl een foutmelding.

Zie je ook roet als je in het donker voor een achterligger volgas accelereert?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 feb 2017 23:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Beste BJG,

Dank voor je reactie en het meedenken, mooi dat je daar van houdt..!
De meeste wijsheid tijdens ons onderzoek kwam van de specialist.

Wat ik weet: Eolys zeker niet bijgevuld laatste 4 jaar of 125 dkm.
Er is dus echt niet ingespoten. Het zou kunnen dat het op gang is gekomen door ons onderzoek....
Dat ledje is een goeie, dacht zelf al aan een luistertest na het tanken.
Wordt er geïnjecteerd na het tanken als je het contact aanzet?
Kan de configuratie verkeerd staan? Is de adgo 3 een module?

Begrijp dat ik nu toch echt zelf een Lexia of andere interface moet aanschaffen om verdere tests te doen.. heb je nog tips?

Wat ik nog weet van de Lexia waardes na de geforceerde regeneratie is dat het filter in het " tussen of middengebied" zat.
Heb onderhoudsfacturen van vorige eigenaar bekeken en zag dat hij 10 dkm voor aanschaf is gevuld met de aantekening; "advies roetfilter vervangen" Hieruit concludeer ik dat het filter nog nooit is vervangen.
Dit in combinatie 135 dkm sinds die meting zonder eolys-injectie..... totaal nu op 327.000km.
Heeeeel erg vol filter met roet, wat minder met cerium-oxide.
Heb begrepen dat het filter bij 250 dkm toch wel aan zijn eind is, cq vol.
Dit zal wel het relatief grote drukverschil verklaren.
Weet je bij welk drukverschil er een foutmelding komt?

Moet er toch een nieuwe in (ai) of moet ook gaan proberen schoon te maken.....
Geloof niet dat er een grote pluim is tijdens doortrekken...zal het eens proberen.
Denk je aan een doorboring van het filtermateriaal?

Tot zover nu,
groet,
Juk


20 feb 2017 21:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Er kan inderdaad iets niet goed zijn geconfigureerd zodat de eolys-inspuiting niet wordt uitgevoerd. Dat kan in motormanagement, BSI of additief module (=ADDGO3).

Een filter van 300 k km zit in ieder geval vol met as, dus laten reinigen is aan te bevelen.
Het pompje is lastig te horen, dit gebeurt meestal na het tanken bij het starten van de motor.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 feb 2017 11:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
ik ken er verder niet veel van..

maar indertijd is het tankje en de berekenaar bij mijn ph2 vervangen omdat er geen inspuiting was.
de dealer had dit getest met de lexia, en hij zei toen dat je iets moet horen klikken als je via de lexia een inspuiting uitlokt oid...

maar goed, er kwam toen zoveel info op mij af dat ik het helemaal niet meer kon volgen... :oops:

iig het tankje en de berekenaar zijn toen uitgewisseld.


21 feb 2017 11:50
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Dat klinkt ook al het probleem wat wij momenteel hebben met de C5;
Melding over te laag additief verdween niet en was niet te resetten.
Nu is reservoir vervangen met pomp, want men dacht dat er geen communicatie was vanuit pomp met systeem. Nu met nieuwe set blijkt het nog niet te communiceren.

Alleen de berekenaar is niet vervangen. Waar zit die? In het dashboard?

GRoeten,
Hidde


16 mei 2019 20:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
De berekenaar zit ter hoogte van de achterbank.
Maar er moet eerst diagnose worden gesteld. Domweg vervangen van onderdelen tot de klacht is opgelost is imho niet de juiste weg.
Ook de juiste reset procedure is erg belangrijk na het bijvullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 mei 2019 21:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Dat is momenteel even het probleem, aangezien die pomp niet communiceert met het systeem. Dat is tenminste de melding die via de Lexia wordt getoond. Iets met code P1435 ofzo.


19 mei 2019 16:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
BJG schreef:
De berekenaar zit ter hoogte van de achterbank.
Maar er moet eerst diagnose worden gesteld. Domweg vervangen van onderdelen tot de klacht is opgelost is imho niet de juiste weg.
Ook de juiste reset procedure is erg belangrijk na het bijvullen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Waar zit die precies bij de achterbank? Onder de auto, of binnenin? Binnenin kan ik bij de bank zo snel niets vinden. Of zit die in de ruimte boven de tank (onder het mangat)?

Foutcode was inderdaad P1435 begreep ik van de garage.

Zegt dat iets over de communicatie tussen pompje, berekenaar en ECU?
Die is er juist niet ;)


20 mei 2019 14:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Inmiddels al stuk verder.
De ECU voor het roetfilter en additief is de 1525CY en bevindt zich inderdaad onder het dashboard, boven de pedalen. Stekker losgenomen en weer vastgezet, waarna de melding wegbleef.
Na paar keer starten toch weer terug en na het weer loshalen en vastzetten weer weg.
Dus waarschijnlijk de ECU niet helemaal lekker.

Even bij Bart-Ebben een andere besteld. Dat scheelt weer even, zeker om te testen.

Wordt vervolgd....


20 mei 2019 16:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Inderdaad :oops:
De regeleenheid zit bij de phase 2 onder het dashboard. De ph1 heeft hem bij de achterbank. Ik heb mij daarin vergist, niet goed keken naar het bouwjaar.

P1435 Additiefsysteem van het roetfilter : Storing in de communicatie tussen de BSI en de pomp van het additiefcircuit is de juiste omschrijving.

Dit kan inderdaad de rekeneenheid zelf zijn, maar ook een voedingsprobleem. Dat zou ik eerst checken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 mei 2019 21:23
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Bij Ph1 onder de achterbank dus, dat verklaart de tekening van een Ph2, waarbij het lijkt alsof deze onder de tank zit.
Blijkbaar hadden ze bij PSA geen zin om de tekening goed aan te passen.


20 mei 2019 21:32
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
BJG schreef:
Inderdaad :oops:
De regeleenheid zit bij de phase 2 onder het dashboard. De ph1 heeft hem bij de achterbank. Ik heb mij daarin vergist, niet goed keken naar het bouwjaar.

P1435 Additiefsysteem van het roetfilter : Storing in de communicatie tussen de BSI en de pomp van het additiefcircuit is de juiste omschrijving.

Dit kan inderdaad de rekeneenheid zelf zijn, maar ook een voedingsprobleem. Dat zou ik eerst checken.


Wat kan dan defect zijn aan de voeding? Waar komt deze vandaan en zit daar een zekering voor ?


21 mei 2019 19:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 apr 2019 23:13
Berichten: 39
Auto: C5 Break Caractere HDFI 2.0 16V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 192000
Kleur: Gris Islande


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Zo, inmiddels vanmorgen de vervangende ECU bij Bart Ebben vandaan gekregen. Scheelde een derde van de nieuwprijs en doet gewoon zijn werk zoals het hoort.
Computer aangesloten en hoppa de storing er zo uit en de melding blijft ook weg.

Alleen de oude ECU nog even uitgebouwd en de nieuwe teruggebouwd.
Wat een monnikenwerk voor iemand van 1,90m en erg grote handen....

Eén moertje kwijt en maar op de andere goed vastgezet in zijn houder.

Nu maar hopen dat we voorlopig weer even zonder problemen kunnen rijden...


22 mei 2019 20:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eolys injectie breinkraker
Hij moet denk ik nog wel even gereset worden.
En de codering even gecontroleerd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 mei 2019 22:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.