Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Om een beetje een en ander aan te vullen/verbeteren/updaten........
Alle 2.2HDi's hebben een intercooler en een inlaatlucht voor verwarming. Voor alle fase 1 en 2 zijn de intercoolers gelijk Voor de eerste fase 1 modellen is de inlaatlucht verwarming een metalen buis die diagonaal. achter de radiateur zit Voor de late fase 1 en eerste fase 2 modellen is deze metalen buis vervangen voor een kunststof uitvoering. Een kunststof bak met een alu bovendeksel. nog steeds diagonaal achter de radiateur. Daarna is bij deze bak de montage methode veranderd van strips aan de uiteinden naar een beugel aan de onderzijde, en is de locatie verplaatst naar horizontaal onder aan de radiateur.
Bij Hollywoord is dit apparaat lek geraakt en de motor is daardoor KVS gaan aanzuigen via de inlaat en dan via de verbrandingsruimte, bij minimale lekkage zal het verbranden en een beetje rook tot gevolg hebben. Als het ding steeds harder gaat lekken zal niet alles meer verbrand kunnen worden en de uitlaat in verdwijnen.....
Aangezien de auto van Hollywood niet voorzien is van een KVS niveau sensor heeft dit geleid tot het warmlopen van de motor en zelfs tot inhouden en vermogens verlies.
Na het loskoppelen van de inlaatlucht verwarming, bleef er toch steeds een beetje KVS verdwijnen en veel rook, waardoor het vermoeden bestaat dat nu ook de koppakking een lek heeft opgelopen.
Deze "rest" symptomen hebben ons doen besluiten toch de motor te wisselen, en meteen alle keerringen en distributie / waterpomp mee te nemen.
Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren....
_________________ Zeg maar André
|
17 maart 2017 18:16 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Het is dus duidelijk geen oliekoeler, zoals in dat Ebay verhaal staat Overigens, als ik het goed zie lijken de Intercoolers #3 op elkaar, maar ze zijn niet identiek. Dit is 'ie van de PH1, artikel 0384F3: Bijlage: Intercooler DW12 PH1.jpg Terwijl hij er bij de Ph2 zó uitziet, met een ander artikelnummer 0384G9: Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 maart 2017 18:29 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Er staat nog heel wat op het programma André, ik lees je stukken graag en met veel bewondering.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
17 maart 2017 18:40 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Zover mij bekend is, zijn ze ook allemaal uitwisselbaar, qua aansluitingen, maar niet qua bevestiging.....
En bijna iedereen scheld die dingen uit voor oliekoeler, dus dat er zo nu en dan een misverstand is, snap ik......
_________________ Zeg maar André
|
17 maart 2017 19:15 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Jammer dat een diesel voor mij qua kilometers niet loont , want die dingen lopen als een tierelier
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
17 maart 2017 19:24 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef: Op een later tijdstip, als de rust hier is weergekeerd(Op de agenda staat nu nog: AL4 klepjes en Adals voor Iceman, De krukaskeerring bakzijde van Bertha II en nieuwe voorschijven, AL4 klepjes van AeronKers en de demontage van de overleden auto van KarelE) ga ik kijken of er inwendige schade is aan de heet gelopen motor. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bij zetten, maar het kan dus nog even duren.... Flinke agenda
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
17 maart 2017 20:14 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef: Zover mij bekend is, zijn ze ook allemaal uitwisselbaar, qua aansluitingen, maar niet qua bevestiging.....
En bijna iedereen scheld die dingen uit voor oliekoeler, dus dat er zo nu en dan een misverstand is, snap ik...... Wetende dat er mensen zijn die dit ding opzoeken heb ik de naam "oliekoeler", die veel bij webshops gebruikt wordt, aangehaald. Gelukkig heeft JW-C5 het gelijk duidelijk gemaakt door de tekening erbij te plaatsen en WillyB een link geplaatst voor een foto. De beelden zeggen ook dit keer weer meer dan mijn bewoording.
|
18 maart 2017 01:33 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Jammer dat alle foto's en afbeeldingen die ik je via messenger gestuurd heb niet duidelijk waren........
_________________ Zeg maar André
|
18 maart 2017 02:21 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Voor mij zijn ze duidelijk en gelukkig kan ik ze hier in het groot nog eens bekijken. De "oliekoeler"/warmtewisselaar 0384H0 (Ordonez) is onderweg vanuit Duitsland via MS Autoteile (msautoteile.de)
|
18 maart 2017 14:44 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Zo, de eerste kilometers zitten er onder De motor pakt lekker op, met de raam open hoor je ook mooi het fluiten van de turbo bij optrekken, en met de raam dicht is het lekker stil. Geen storing op het dashboard, alles lijkt goed met uitzondering van de melding: controleer motorolieniveau En dat terwijl ik er toch een kleine 5 liter in gegooid heb.... Maar we wachten het even af. Wanneer mijn 2.2 ooit deze melding geeft omdat hij scheef gestaan heeft, duurt het ook een aantal starts voordat het weg is. Verder is het me ook gelukt een KVS niveau sensor te plaatsen en ik zou willen dat ik er een mooi verhaal over kan schrijven, maar het simpele feit is dat de bedrading er al lag en de connector in een speciaal daarvoor aanwezig hulsje tegen het binnenscherm aan zat.... Kabel aangesloten op de sensor en meteen de melding op het display: Koelvloeistof niveau te laag... Sensor in het tankje, melding weg......Ik zeg: toppie Ik heb weer een klein filmpje voor de liefhebber, hoe rustig de motor loopt en het gebrek aan rook. https://youtu.be/ESexpLwI668Deze week komt ook de nieuwe warmte wisselaar en er volgen nog wat test ritjes......dan denk ik dat er weer een karwei plat is.......
_________________ Zeg maar André
|
18 maart 2017 20:03 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
zo super gaaf om zoiets weer draaiende te zien
maar ehh.....
Kan er bij de mijne nou ook zo'n sensor in?
want ik heb ook al een keer gehad dat het tankje volledig leeg was, gelukkig kwam ik hier achter toen ik de vloeistoffen ging checken.
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
18 maart 2017 20:10 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geweldig, Hollywood zal erg blij met je zijn André, maar wat sleutel je snel zeg.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
18 maart 2017 20:14 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
@Aeron, geen idee, het schijnt altijd wel te maken te zijn, maar je moet er maar zin in hebben. @Rene, Snel??? heeft een week geduurd....
_________________ Zeg maar André
|
18 maart 2017 20:20 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4077 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
18 maart 2017 20:22 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Precies Edwin, ik heb er gewoon super veel bewondering voor wat je allemaal doet tussen de bedrijven door. Hoe mooi de wagen weer loopt
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
18 maart 2017 20:33 |
|
|
|