Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Waarschijnlijk de laatste aanvulling.......... Vandaag de oude motor ontmanteld. In de eerste instantie viel de hoeveelheid roet op op de vlinderkleppen, maar dit is zeker geen uitzondering.... bij het lichten van de kop had ik uiteraard gehoopt op een deel van de koppakking wat zou ontbreken, maar helaas. Alleen bij goed kijken zijn er twee plekjes te ontdekken die ik verdacht vind. Wel was de eerste cilinder aan distributie zijde vochtig, terwijl dit blok toch al ruim een maand op de tafel ligt. Ook aan de onderzijde van de kop is duidelijk vocht te zien wat vanuit de rand naar binnen gekomen is. Verder is er ook 1 oliekanaaltje dichtgeslibd, toevallig ook op die cilinder en is er een kras/loopspoor in deze cilinder aanwezig. Op de foto niet helemaal goed te zien omdat hij wat verkleurd is, maar nog wel te zien. Bij het uitnemen van de zuigers viel bij de zuiger van deze cilinder, de olie schraap veer in twee delen op de tafel. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de zuiger vanaf de onderzijde eruit heb gedrukt en de zuiger op de tafel heb laten vallen, maar ik heb niet eerder meegemaakt dat dit een zuigerveer kostte...... En in een lagerschaal van het bigend van de tweede zuiger is een redelijk diepe kras te zien en voelen. Verder zagen alle lagerschalen er nog erg goed uit voor de 325k km wat het spul gedraaid heeft. Ook vind ik dat de krukas bij de keerring aan bakzijde ook wel goed ingelopen is, waar dat was aan de lekkage ook wel te zien.... Met al deze dingen bij elkaar weet ik zeker dat we de juiste keus gemaakt hebben om een motorwissel te doen. Hopelijk kan Hollywood nog een lange tijd van de groene dame genieten.............. Fotos volgen zsm......ik heb een nieuwe telefoon die mooie fotos maakt, maar zelfs als ik ze verklein naar 1% zijn ze nog groter dan 256kb, terwijl er niets meer te zien is wanneer je inzoomt....... Wordt dus nog een keer vervolgd.......
_________________ Zeg maar André
|
18 apr 2017 00:01 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef: Bij het uitnemen van de zuigers viel bij de zuiger van deze cilinder, de olie schraap veer in twee delen op de tafel. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de zuiger vanaf de onderzijde eruit heb gedrukt en de zuiger op de tafel heb laten vallen, maar ik heb niet eerder meegemaakt dat dit een zuigerveer kostte...... Dat is heel vreemd, olie schraap veren zijn juist heel flexibel Als ik de rest van het verslag zo lees, dan ben je weer aardig op de been
|
18 apr 2017 01:44 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Erg benieuwd naar de foto's Inderdaad een bevestiging van de juiste keuze
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 apr 2017 11:38 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
De foto's
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
21 apr 2017 12:19 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
En ook
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
21 apr 2017 12:20 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Tot slot
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
21 apr 2017 12:21 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 783 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Dat ziet er niet heel best uit....
|
21 apr 2017 15:14 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Die is aardig op het einde inderdaad, mooi foto verslag en Hollywood, veel plezier met de dame.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
21 apr 2017 16:22 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2464
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Die heeft flinke schade, net op tijd gewisseld! Mooi dat de oorzaak achterhaald is.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
21 apr 2017 20:36 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
De foto's ga ik nog eens goed bestuderen, samen met het verslag van André. Zo wordt de leek ook weer wijzer. Blij te horen dat we de juiste beslissing hebben genomen om de motor te wisselen. Het onderwerp van deze posting past dus goed bij de bevindingen. Ik ben dankbaar dat ik hier André heb mogen ontmoeten. De groene dame en ik hebben ondertussen met genoegen weer de nodige kilometers gemaakt. Naar mijn beleving heeft ze een iets andere stem gekregen. Wellicht door de minder ingelopen motor, waardoor het geluid bij lage snelheid iets duidelijker aanwezig is. In ieder geval trekt ze beter op, rookt niet meer en lijkt ook minder brandstof te verbruiken. Ondertussen is het lampje emissiestoring weer gaan branden. Volgende week ben ik voor werk in de buurt van André en dus een goede reden om even langs te gaan. Hij zal haar wel missen. Vandaag weer haar zomerbanden geplaatst, om weer een zonnige tijd tegemoet te gaan.
|
21 apr 2017 23:25 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Mooie foto's André Ik denk (eigenwijs als ik ben) te kunnen zien waar de lekkage van cil 1 zich bevindt. Ik vermoed ook dat er een verband is met de gebroken olieschraapveer (die ook de kras heeft veroorzaakt). Door KVS langs de cilinderwand spoelt de smeerfilm weg waardoor de schraapveer harder schraapt en gaat klapperen in zijn groef waardoor hij breekt. Verder voor de gereden km inderdaad nog erg netjes, afgezien van dat krasje op de lagerschaal. Al met al dus een goede keuze geweest inderdaad
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2017 14:05 |
|
|
ikkie
C5club Fan
Geregistreerd: 21 maart 2014 00:29 Berichten: 87 Woonplaats: Extremadura (Spanje)
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
indrukwekkend om dit allemaal te lezen
|
22 apr 2017 20:33 |
|
|
chris1985
C5club Fan
Geregistreerd: 06 feb 2016 17:34 Berichten: 76 Woonplaats: München
Auto: C5 Break 2.2 Hdi HX4 DW12TED4
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10373
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 262000
Kleur: Gris Orageux Metallic
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Hallo allemaal,
ik zag dit weekend toevallig dat bij (0384G9) inlaatlucht verwarmer de aanvoerleidingen voor de koelvloeistof doorgelust zijn. dit doet mij vermoeden dat deze lek is anders lijkt me geen reden om dit te doen.
verder zie ik ook geen zwarte roetaanslag in de koelvloeistof aansluitingen dus ik twijfel toch een beetje.
is dit een vaker voorkomend probleem en zou dit ook voor extra turbo geluid kunnen zorgen?
groeten, Chris
|
20 nov 2017 17:46 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Het verband ontgaat mij een beetje, maar ik heb weer genoten van de foto's van André.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
20 nov 2017 19:08 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Over Andre gesproken, heb hem al een tijdje niet meer gezien hier op het forum, is alles ok met hem ?
|
21 nov 2017 01:52 |
|
|
|