Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 226 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
 Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Dat maakt eigenlijk niet uit, als de motorcodes gelijk zijn is het allemaal om te zetten,
maar toevallig zit er ook nog een automaat aan.

De motor is helemaal compleet, op de vacuum slangen na.

_________________
Zeg maar André


13 feb 2017 18:05
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2012 13:59
Berichten: 185
Woonplaats: De Westereen
Auto: Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Geen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 250.000+
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Aan de linker zijkant van de motor, boven de versnellingsbak, onder de inlaat buis, zit een kunststof thermostaathuis. Deze kan broos worden en dan scheuren. Ook zit er een papieren pakking tussen welke kan gaan lekken.
Als dit gebeurt dan lijkt de koelvloeistof uit de motor te lopen, maar dan is het het thermostaathuis wat lekt, maar dat is lastig te zien.

Zo'n thermostaathuis is tweedehands goed te verkrijgen en niet duur.
Altijd het controleren waard!

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/6295010/

Afbeelding

_________________
2001 - Citroën C5 Break 2.0-16V
2004 - Chrysler PT Cruiser 2.4 GT Turbo
2007 - Mitsubishi Colt CZ3 1.5Di-D


13 feb 2017 20:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
:idea: Het gaat dus alleen om uitwendige koelvloeistof lekkage?

Zo ja dan is er geen man overboord, dat is echt goed te diagnosticeren in relatief weinig tijd, door het systeem af te persen.

Is er olie en koelvloeistof door elkaar gekomen, dan pas mag je iets bang worden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 feb 2017 22:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2012 13:59
Berichten: 185
Woonplaats: De Westereen
Auto: Break 2.0-16V Ligne Prestige
Opties: Geen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 250.000+
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Hollywood schreef:
Hollywood schreef:
...

Logische vragen zijn dan:
Loopt er een koelvloeistofleiding boven of dusdanig langs de motor en kan het zijn dat deze lekt?
Is het mogelijk dat er koelvloeistof uit de motor komt?
Komen mijn eerdere problemen met de airco/clima hier (= lekkage in de motor) ook vandaan? En waarom dan pas maanden later motorklachten?


1) Zie mijn reactie hierboven; ja, dat thermostaathuis loopt langs de motor. Dat thermostaathuis kan gescheurd zijn.
Verder kan je het volgende controleren:
In de grote aansluiting van het thermostaathuis (aan de linkerzijde op de foto) komt vanaf de achterzijde van het blok vanaf de onderzijde een metalen koelvloeistof-buis die in die aansluiting wordt gestoken samen met een O-ring. Die buis wordt er eigenlijk alleen 'ingeduwd' totdat hij tegen de O-ring drukt. Montage bouten houden de buis op zijn plek. Als die buis los zit (bouten los?) dan kan hij gaan lekken aan de bovenzijde bij de aansluiting.
2) vrijwel onmogelijk; de kanalen zitten vrijwel in het midden van het materiaal. Dan zou het blok echt een forse scheur moeten hebben of een lekke koppakking.
3) Nee, waarschijnlijk niet; er is weinig tot geen verbinding tussen de airo en de koeling.

_________________
2001 - Citroën C5 Break 2.0-16V
2004 - Chrysler PT Cruiser 2.4 GT Turbo
2007 - Mitsubishi Colt CZ3 1.5Di-D


14 feb 2017 00:16
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef:
Dat maakt eigenlijk niet uit, als de motorcodes gelijk zijn is het allemaal om te zetten,
maar toevallig zit er ook nog een automaat aan.

De motor is helemaal compleet, op de vacuum slangen na.


@Bart_Banaan,
Als ik de reactie lees kan de schade nog wel eens meevallen en is het zinvol om dit nader te onderzoeken.

@André,
In dat geval lijkt het me een uitdaging om er een nieuw project te starten.
Via FB een vriendschapsverzoek gestuurd, voor verder contact.
Begrijp ik dat de automaat en motor gescheiden systemen zijn?
De motorcodes kan ik wel navragen.


14 feb 2017 23:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Mag ik je adviseren het systeem te controleren door af te persen en niet door wat losse onderdelen te controleren? Als je dan niets ziet weet je nog niets.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je het systeem af perst zie je waar het lekt en controleer je daar waar het lekt. Is echt niet moeilijk, ook zelf te doen door bijvoorbeeld een autoventiel in een oude reservoirdop te monteren en er dan 1,5 bar druk op te zetten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 feb 2017 23:42
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Dank je BJG,

Ik snap dat visueel niet alles is te zien er dat er door druk op het systeem te zetten meer zichtbaar en hoorbaar wordt.
Het advies neem ik zeker mee, zodra ik de auto bij de garage vandaan heb gehaald.
Tot die tijd kan ik zelf weinig zelf testen of bekijken, zonder de monteurs regelmatig lastig te vallen.

Zodra ik weet waar ik met de auto heen kan, zal ik hem op een autoambulance laden en wegbrengen.


15 feb 2017 00:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Mag ik je adviseren het advies van BJG op te volgen, die man weet echt waar hij over praat......

Je huidige probleem kan vele oorzaken hebben, zowel de motor als de automaat hebben een warmte wisselaar, als er een lek raakt, gaan olie en KVS mengen......
De inlaat van de motor heeft een warmtewisselaar lucht/KVS, als deze lek is, witte pluimen en KVS verlies. Lekke koppakking. Gescheurd blok, Rotte turbo geeft ook witte rook, maar weer geen KVS bij de olie.....

Laat eerst een goede diagnose stellen, een motor vervangen lost bijna alles op, maar is wel erg "last option"

De motor die ik hier heb is een DW12TED4 met 4HP20 Automaat......

_________________
Zeg maar André


15 feb 2017 01:38
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Ik ga straks langs bij de garage, waar ik hoop op een nog duidelijkere uitleg. De vragen / opmerkingen / suggesties (dank hiervoor) die hier zijn voorgelegd neem ik mee in het gesprek. Wordt vervolgd .....


15 feb 2017 09:55
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25
Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef:
Mag ik je adviseren het advies van BJG op te volgen, die man weet echt waar hij over praat......



Jij niet dan? :smt190 :smt190 :smt017

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


15 feb 2017 20:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Nope, hij heeft er echt voor geleerd...........

_________________
Zeg maar André


15 feb 2017 21:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Wat een geluk dat ik hier te maken heb met geleerden, kenners, amateurs en goedwillende mensen.


16 feb 2017 17:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Al nieuws?

_________________
Zeg maar André


16 feb 2017 17:28
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Zojuist terug van de garage en uitgebreidere antwoorden gekregen van de monteur die naar de auto heeft gekeken.

De lekkage van de koelvloeistof (=KVS?):
Het reservoir van de koelvloeistof is leeg. Zodra ze het bijvullen loopt het net zo hard weer leeg en komt het bij de uitlaat er weer uit. Volgens de monteur duidt dit op een lekke koppakking of cilinders.

Om vast te stellen wat er werkelijk aan de hand is zou hij het bovenste deel van het motorblok moeten verwijderen. Aangezien de motor (volgens de temperatuurmeter) te heet is geweest, verwacht hij meer ellende.

Voor mij vallen veel puzzelstukjes op z'n plaats.
Een week voordat ik de auto bij de garage is beland, zag ik een witte pluim achter de auto. Waarschijnlijk is dit gekomen door lekkende KVS en het begin van de ellende is geweest.
De dag dat de temperatuurmeter in het rood schiet en ik een olielucht rook, was waarschijnlijk de koelvloeistof op en rook ik geen olie maar verbrande KVS.

Olie/water warmtewisselaar.
Volgens de monteur ligt de oorzaak niet bij de olie/water warmtewisselaar

Kunststof thermostaathuis.
De monteur heeft het thermostaathuis onderzocht en is stellig overtuigd dat deze in orde is.

akooiman schreef:
Mag ik je adviseren het advies van BJG op te volgen, die man weet echt waar hij over praat......

Je huidige probleem kan vele oorzaken hebben, zowel de motor als de automaat hebben een warmte wisselaar, als er een lek raakt, gaan olie en KVS mengen......
De inlaat van de motor heeft een warmtewisselaar lucht/KVS, als deze lek is, witte pluimen en KVS verlies. Lekke koppakking. Gescheurd blok, Rotte turbo geeft ook witte rook, maar weer geen KVS bij de olie.....

Laat eerst een goede diagnose stellen, een motor vervangen lost bijna alles op, maar is wel erg "last option"

De monteur die de diagnose heeft gesteld is stellig overtuigd dat het in het motorblok, via de koppakking/cilinder KVS doorlaat en via de uitlaat de auto verlaat. Daar eindigt zijn verhaal en heeft geen andere diagnose gesteld, aangezien hij dan het motorblok open moet maken (€€€).


16 feb 2017 17:57
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20
Berichten: 89
Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef:

De motor die ik hier heb is een DW12TED4 met 4HP20 Automaat......

Volgens de magazijnmeester zijn de codes overeenkomstig met die van mijn auto.


16 feb 2017 18:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 226 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.