Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Auteur |
Bericht |
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Kleine historie, voordat ik de auto bij de garage heb laten brengen. Twee maanden geleden de turboslang laten repareren vanwege een scheurtje last van een haperende motor en verminderd vermogen. Een maand geleden probleem met de airco/clima, waarbij er alleen koude lucht wordt ingeblazen en een licht haperende motor bij het wegrijden. Klaarblijkelijk heeft het systeem de keuze voor inblazen warme lucht uitgeschakeld. De temperatuurmeters (buitentemp., olietamp. en watertemp.) werken allemaal normaal. Na het bedienen van de keuzeknop voor de luchtinlaat (voeten, hoofd, midden) blaast zij weer warme lucht en lijkt alles normaal te werken. Een week later: Bij het wegrijden to ca. 2km rijden, een witte wolk achter de auto. Volgens de garage normaal bij koud weer. Ikzelf heb het in al die jaren nog niet gezien. Een paar dagen later een haperde de motor. Dit keer erger en deed me denken aan de lekkage in de turboslang. Na in totaal zo'n 10 kilometers te hebben gereden schoot de naald van de watertemperatuur vol in het rood en rook ik een lichte oliegeur in de auto komen. Gelijk de auto aan de kant gezet en een sleepdienst gebeld om haar naar de garage te brengen.
Volgens mijn Citroën dealer is mijn C5 ph.2 met 2.2 HDi Exclusive uit 2005 rijp voor de sloop, aangezien de olie en het koelwater van de motor bij elkaar zijn gekomen. Volgens hun duidt dit op een intern probleem in de motor. Het opsporen en verhelpen van het probleem zal volgens hun niet opwegen tegen de huidige waarde (ca. €3.000,-). Ofwel, ik zou er verstandig aan doen om een andere C5 te kopen en deze door een sloper te laten ophalen.
Vraag: Is de schade inderdaad zo dramatisch of zijn er alternatieven die ik in overweging kan nemen om een andere motor er in te plaatsen?
|
12 feb 2017 16:42 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
wat is waar gekomen?
|
12 feb 2017 16:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
De olie/water warmtewisselaar is wel te controleren, als die lek is geraakt dan is het nog wel te overzien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 feb 2017 17:19 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
In ieder geval niet door een sloper op laten halen.........(maar door mij ) Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen.........
_________________ Zeg maar André
|
12 feb 2017 17:42 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Heb je een autoambulance Kooiman?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
12 feb 2017 17:48 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Die zijn te huur......
_________________ Zeg maar André
|
12 feb 2017 18:03 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Ja dat klopt, ik kon het ook voor een halve dag huren, scheelt in prijs.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
12 feb 2017 19:48 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
willy4 schreef: wat is waar gekomen? Dat zal ik specifiek verder moeten navragen. Mijn kennis over motoren gaat niet zover.
|
12 feb 2017 20:43 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
@akooiman
Ik sta er voor open om hier off-topic verder contact over te hebben. Als er een andere motor in kan tegen een schappelijk tarief, dan wil ik dat wel overwegen.
|
12 feb 2017 20:48 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Herman schreef: Ja dat klopt, ik kon het ook voor een halve dag huren, scheelt in prijs. Dank je. Dat zijn goede tips om mee te nemen in verdere (financiële) overwegingen om de dame te behouden
|
12 feb 2017 20:51 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Ik voel een nieuw André project aankomen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 feb 2017 23:06 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef: Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen......... Dat "ergens".........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 feb 2017 08:49 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
@BJG , De C6 nadert de voltooiing......Dus......... @GW, Sterker nog.......het zijn er zelfs 2
_________________ Zeg maar André
|
13 feb 2017 11:04 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Hollywood schreef: willy4 schreef: wat is waar gekomen? Dat zal ik specifiek verder moeten navragen. Mijn kennis over motoren gaat niet zover. Toelichting van de dealer: Werking:Bij een koude motor start het korte circuit, zodat de motor snel opwarmt. Zodra de motor op temperatuur is, gaat er een klep open voor het lange circuit en dus via koelradiator aan de voorkant DiagnoseDe monteur bij de dealer heeft waargenomen dat er koelvloeistof uit de motor komt. Volgens hem betekent dit dat de motor gescheurd moet zijn. Waar de lekkage precies plaats vindt hebben ze niet uitgezocht. Om dat uit te zoeken rekenen ze al gauw 6 uur arbeid. Mijn boeren verstand:Ze hebben geen olie in de radiateur aangetroffen. Als ze constateren dat het koelvloeistof is, moet het nog redelijk helder zijn. Logische vragen zijn dan:Loopt er een koelvloeistofleiding boven of dusdanig langs de motor en kan het zijn dat deze lekt? Is het mogelijk dat er koelvloeistof uit de motor komt? Komen mijn eerdere problemen met de airco/clima hier (= lekkage in de motor) ook vandaan? En waarom dan pas maanden later motorklachten?
|
13 feb 2017 16:53 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 22:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
akooiman schreef: In ieder geval niet door een sloper op laten halen.........(maar door mij ) Eerst de dingen checken die aangedragen worden, en als het echt kapot is, heb ik hier nog ergens een 2.2 motor liggen......... @André Is die 2.2 toevallig een automaat? In mijn omschrijving ben ik nog vergeten te melden dat het om een automaat gaat.
|
13 feb 2017 16:56 |
|
|
|