Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18498
Pagina 1 van 10

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 12:27 ]
Berichttitel:  P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Aantal weken geleden is deze storing begonnen met inparkeren. eigenlijk laten uitrollen van de auto en de rem gebruiken. De auto reageert valt in storing (noodloop) en pingelt dan tussen 1000 en 1500 toeren. Gas geven gaat niet meer. opnieuw starten lost de storing tijdelijk op.

De volgende storing verschijnt in beeld P1160 , Inlaatspruitstuk, Opbrengst Samenhang. De inlaatdruk staat op 400 milibar. Gasklephuis is uitgewisseld , schoongemaakt en nieuwe pakking eronder. Met de oude pakking leek hier wat lucht te zitten maar dit is nu niet meer. Bij de garage is getest op een vacuüm lek maar niets verder gevonden.

Wat mij opvalt is dat op deellast of vollast het prima gaat zodra de gasklep op stationair wil gaan , gaat dit vaak gepaard met de fout zoals hierboven.

Vorige week kon ik niet meer met de auto rijden, hierop heb ik opnieuw uitgelezen en toen had ik er nog een P0107 storing bij. De MAP vervangen en de adaptieve waarden gereset. helaas tijdens de procedure alweer de fout.

in een ander topic las ik iets over hoge druk carterventilatie. als ik de oliedop los haal is het net een giga stofzuiger. Hierop heb ik gisteren een oil restrictor toegevoegd wonder boven wonder heb ik 25 km kunnen rijden maar helaas nu weer een storing (P1160).

kan iemand mij helpen hoe ik dit nu het beste stapsgewijs kan aanpakken mogelijk ook met uitlezen van bepaalde waarden. ik heb er nog een C5 EW10J4 bij om dagelijks in te rijden maar kan ik natuurlijk ook goed vergelijken.

de C5 in kwestie is een 2.0i 16V 2003 automaat Exclusive. nu 187000 km gereden.

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2017 13:34 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Zoekend op jouw foutmelding vond ik op een Peugeotforum hetzelfde bij een 2 liter RFN.

Na een hoop gezeur en gezever was hier het probleem opgelost na het vervangen en correct inleren
van de gasklep.

Citaat van dat forum:

Inmiddels ruim1000 mee gereden en geen problemen meer.
Dus ik kan concluderen dat het is opgelost.

Wat is er in de tussentijd allemaal gedaan.

1 - de luchtpomp met alle slangen waren vervangen.
2 - EGR klep schoon gemaakt.
3 - smoorklep schoon gemaakt.
4 - mechanische luchtklep vervangen.
5 - timing distributieriem gecontroleerd.
6 - smoorklep wederom schoon gemaakt. Nu was er niet meer mee te rijden. Continue het probleem.
7 - smoorklep vervangen. Nu was het probleem weer sporadisch terug.
8 - smoorklep opnieuw ingeleerd. Nu op een speciale manier. Hij wilde niet zeggen welke.

Dit laatste was bij mij dus de boosdoener.

Ik hoop hier anderen mee te kunnen helpen echter is het jammer dat de garage niet wil vertellen wat hij nu met smoorklep heeft gedaan.

Al met al heeft hij toch in totaal 2 weken bij de garage gestaan en heb ik 4 maanden met het probleem gereden.


Met deze wetenschap zou jij geholpen moeten kunnen zijn. Het moet in de gaskleppositie gezocht worden.

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2017 13:42 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Beoordeel ook even je injector afdichtingen, bij draaiende motor even wat wd40 bij de injectoren spuiten. Gaat je toerental dan omhoog en draait de boel beter?
Even nieuwe o-ringen om de injectoren plaatsen.
Hier valse lucht kan ook deze storing geven.

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 14:20 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Hoi,

dank je wel, die had ik ook gezien. andere smoorklep / inleren ed heeft niet geholpen. ik heb wel gezien dat de gasklep in verkeerde stand komt te staan maar ik krijg geen P1161 alleen P1160

viewtopic.php?f=5&t=13149

die had ik ook gevonden. een andere gasklep met inleren haalde niks uit. het werd alleen maar erger. eigenlijk tijdens het inleer proces ging het al mis bij de eerste bocht om de snelweg op te gaan om de 5000 toeren te halen.

het beste gaat het nu met de restrictor erin maar mogelijk moet ik deze nog wat dichter maken. zonder restrictor kan ik nog geen 2 km zonder storing rijden na een adaptieve waarde reset.

Auteur:  JW-C5 [ 20 jan 2017 14:26 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Via de VIN kom ik een IR tegen De motor heeft te weinig vermogen over het gehele toerentalgebied ; Aanwezigheid van één of meer van de storingscodes 1160/1161/1623
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Na werkzaamheden aan de distributie

Daarin is te lezen:
Citaat:
1. HERKOMST

Verkeerde afstelling van de uitlaatnokkenas.

2. AFTER-SALES-INTERVENTIE

Controle van de afstelling van het tandwiel van de uitlaatnokkenas.

Zou dit hier het geval kunnen zijn?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 20 jan 2017 14:31 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

En nog een IR De motor levert te weinig vermogen ; Schokken ; Afstelling ; Inhouden bij weer gasgeven - Met of zonder branden van de verklikkerlamp motor
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Na werkzaamheden aan de distributie

Daarin staat een referentie naar de storingscode P0170:
Citaat:
HET OPTREDEN : Na werkzaamheden aan de distributie


1. HERKOMST

Onjuiste afstelling van de distributie.

2. AFTER-SALES-INTERVENTIE


Uitlezen van storingscodes of storingen - Controle afstelling distributie .


2.1. Bewerking

Lees de storingscodes uit : Indien (een van) de volgende storingscodes P0170 / P03XX / P133X of een storingscode gerelateerd aan een verplaatsing van de nokkenas t.o.v. de krukas aanwezig is; controleer dan of deze niet zijn opgetreden na een bewerking aan de distributie.

Als dit het geval is : Controleer de afstelling van de distributie.

Afstelprocedure van de distributie : •Neem de volgorde voor de montage van de distributieriem in acht : Krukaspoelie met borgklem , geleiderol , inlaatnokkenastandwiel , uitlaatnokkenastandwiel , koelvloeistofpomp , en als laatste de spanrol
•Gebruik de in de werkplaatsdocumentatie voorgeschreven blokkeerpennen (Met een boor kan de distributie niet nauwkeurig worden afgesteld)
•Plaats de distributieriem in lijn met de contactvlakken van de verschillende geleiders en poelies
•Draai de krukas beslist de 10 voorgeschreven omwentelingen met de sleutel rond, waarbij de spanrol op maximale spanning is gebracht
•Stel de spanning definitief af ; Draai de krukas opnieuw 2 omwentelingen rond met de sleutel
•Breng de blokkeerpennen aan om de afstelling van de distributie te controleren


OPMERKING : Aan het einde van de procedure moet de bout van de krukaspoelie worden vervangen en moet de boring aan poeliezijde worden gereinigd


Groet,
JW

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 14:38 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

ik heb alle injectoren aan met name de aansluitpunten getest evenals het gasklephuis op lekken. niets maakt dat de motor anders gaat draaien. bewust een monteur ook laten kijken omdat ik mijn eigen kunnen ook in twijfel trek :oops:

wat nu het meest concreet is, met restrictor kan ik verder rijden met dezelfde condities als zonder restrictor. De storing treedt echt op met overgang van rijden naar stil stand. waarbij even met mijn GBV de gasklep terug moet gaan in stationair stand maar in storing dus op 70 graden blijft hangen. herstart maakt dat de auto weer ff goed rijdt. ander gasklephuis maakte niet uit.
wat ik niet snap is waarom ik geen P1161 fout krijg alleen maar een P1160. :|

wat bij mij wel het probleem is, is het afronden van de adaptieve waarde reset de eerste 3 stappen gaan goed dus resetten vd waarde, stationair draaien tot fan inslaat maar dan de 3e versnelling 5000 toeren kan ik elke keer niet afgerond krijgen is dit strikt noodzakelijk?

Auteur:  JW-C5 [ 20 jan 2017 14:50 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

In je openingspost lees ik:
Citaat:
in een ander topic las ik iets over hoge druk carterventilatie. als ik de oliedop los haal is het net een giga stofzuiger. Hierop heb ik gisteren een oil restrictor toegevoegd wonder boven wonder heb ik 25 km kunnen rijden maar helaas nu weer een storing (P1160).


Bij een viercilinder kan er een beetje overdruk ontstaan, maar als ik dit zo lees is dit heel veel meer.
Afsluiten met een nog nauwere restrictor dan er nu al in zit lijkt me geen goeie aanpak, je neemt de oorzaak dan niet weg.
En als daardoor de te hoge carterdruk niet weg kan, blaas je mogelijkerwijs de keerringen uit je motor of laat je een slang knappen.
Just my 2 cents.......

Groet,
JW

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 14:56 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

jw, thnx
wat zou jouw advies zijn? ik zal eens bij mijn andere C5 gaan "voelen"

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 14:57 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

is er een standaard wat de inlaatdruk zou moeten zijn stationair bij een "gezonde" motor?

Auteur:  JW-C5 [ 20 jan 2017 15:14 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Het enige dat ik er over kan vinden staat in het CitDoc B1HA4DP0 Werking : Luchttoevoer :
Citaat:

6. Sensor inlaatdruk (1312)


6.1. Taak

Door de druk in het inlaatspruitstuk te meten kan de computer de hoeveelheid lucht bepalen die in de motor komt om de hoeveelheid benzine juist te doseren.


OPMERKING : De dichtheid van de lucht neemt af onder invloed van de hoogte.


6.2. Beschrijving

De sensor bestaat uit een aantal rekstrookjes.

Het elektrisch signaal dat door dit element wordt afgegeven aan de computer varieert met 0 à 5 volt, afhankelijk van de gemeten druk.


6.3. Bijzonderheden elektrische installatie

Dit element krijgt een 5-volts voeding van de computer.

Bestemming van de aansluitingen van de stekker :
•Aansluiting 1 : Signaal
•Aansluiting 2 : Massa
•Aansluiting 3 : + 5 -volts voeding


6.4. Montageplaats

Op het inlaatspruitstuk.


Geen waarden dus van de druk daar, helaas.....

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2017 15:21 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Ik vat die "hoge overdruk" en dat "giga stofzuiger" niet. Heb je nu een enorme overdruk of wordt er enorm gezogen als je de oliedop eraf gooit.

Die restrictor moet je er echt eerst even uit halen. Die verbloemt nu misschien iets wat je juist wilt achterhalen. Wat zijn je compressiewaarden? Zijn alle cilinders gelijk? Is er ergens een klep verbrand?

Normale waarde is ongeveer 300-450mbar voor de MAP sensor stationair.

Lijstje om te controleren:

- Valse lucht door een lekkage in het inlaat traject vanaf de gasklep. (denk bijvoorbeeld aan defecte pakkingen, inlaatbuis, slangen enz.)
- Defecte uitlaatkleppen
- Lekkende rembekrachtiger
- Lekkages in het vacuümsysteem (zoals vacuümbediende actuatoren, rembekrachtiger, vacuumleidingen, etc.)
- Defecte EGR-klep(pen) (permanent open)
- Defecte stationair toerental actuatoren
- Stationair toerental wordt niet herkend door de regeleenheid (defecte gasklep-potentiometer, gasklepschakelaar)
- Defecte of vervuilde gasklep(pen)
- Verkeerde of niet goed functionerende luchtfilterelementen
- Koolaanslag of andere verstoppingen in het inlaatspruitstuk


Mogelijke foutbronnen in de motor

- Zuigerveerslijtage of zuigerschade (vastlopen van de zuiger of soortgelijke schade). Kenmerkend is de hoge carterdruk die waarneembaar is bij stationair toerental bij verwijderde olievuldop.
- Lekkende inlaat- en uitlaatkleppen
- Onvoldoende klepspeling
- Versleten klepzittingen (in het bijzonder auto’s op LPG)
- Onjuist functioneren van hydraulische klepstoters
- Verkeerd afgestelde kleptiming of overgeslagen distributieriem
- Lekkende cilinderkoppakking(en)
- Verkeerde of versleten nokkenassen

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2017 15:39 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Bij de garage is getest op een vacuüm lek maar niets verder gevonden.
met wat is dit gedaan?

Auteur:  Sep1983 [ 20 jan 2017 16:12 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Hoi Willy,

dat durf ik niet precies te zeggen heb er niet heel de tijd bijgestaan. ik heb zelf ook met wd40 en remmenreiniger de meeste punten nagelopen.

wat ik vreemd vind is dat de inlaatdruk 400 milibar is maar toch een storing geeft.

Afbeelding

inmiddels is de permanente storing na adaptieve waarden reset weer een tijdelijke storing

Auteur:  d-super [ 21 jan 2017 01:55 ]
Berichttitel:  Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4

Ik had deze problemen ook vandaag, na een paar uur zoeken, storingen wissen en de auto regelmatig starten was de accu van het een op het andere moment leeg.
Tot mijn verbazing waren, na het plaatsen van een andere accu, alle storingen als sneeuw voor de zon verdwenen....en de auto loopt weer als vanouds.

Pagina 1 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/