Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Aha hij verrijkt dus stationair en bij het rijden verarmt hij (ingeleerde waarde = lang). Dat verschil is kleiner bij meer onderdruk (afgedopte slang).
In dit geval zou ik het als volgt doen: Het bovenste distributiedeksel is er eenvoudig af te halen. Verwijder deze. Verwijder ook de bougies van cilinder 3 en 4. (en evt 1 en 2)
Verdraai de motor en zet stelpennen in de nokkenastandwielen. Vergelijk vervolgens de zuigerhoogte van 1 en 2 met even lange draadeinden, of afgeknipte lasdraadjes of een ander lang voorwerp. Het gaat om het vergelijk onderling, alle zuigers moeten exact even hoog staan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2017 14:34 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Waar wil je naartoe BJG? Want dat besteed ik uit aangezien ik zelf er geen kaas van gegeten heb
|
18 feb 2017 15:13 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Een distributie die niet op tijd staat.........
_________________ Zeg maar André
|
18 feb 2017 16:23 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Ah oke. Maar het probleem deed zich al voor voordat de DB vervangen is. Of kan die door die kapotte trillingsdemper van tijd geschoten zijn?
|
18 feb 2017 17:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Zie pagina 1 van dit draadje, met de twee IR's die hierover gaan Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 feb 2017 17:15 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Ik zal het laten checken door m'n garage of Fokker
|
18 feb 2017 17:22 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Laat het wel doen zoals ik aangaf en niet met een afstelpen in de krukas.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2017 17:30 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Kan je me dan ook uitleggen waardoor die in noodloop schiet door stationair draaien en remmen?
En mocht de timing niet goed zijn moet alles dan weer vervangen worden?
En kan het kwaad om een deel van de Carterventilatie af te doppen? Niet alles is afgedopt alleen de slang aan de bovenzijde van het gasklephuis.
|
18 feb 2017 17:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Een paar dingen op een rijtje:
Het motormanagement vergelijkt gasklepstand met druk, die relatie klopt niet. Dat betekent: a. valse lucht onder de gasklep waardoor gasklep te ver dicht staat in vgl. met druk b. problemen met ademhaling waardoor de gasklep te ver open gaat om het toerental te halen
Je hebt a vrijwel uitgesloten, Weet je zeker dat de carterventilatie slang zelf niet ergens lek is? Afdoppen van carterventilatie zorgt voor een groter vacuüm waardoor de verhouding gasklepstand/druk weer klopt. Het motormanagement houdt rekening met een verlies aan vacuüm door afzuigen van de cartergassen. Je carterdampen worden nu minder goed afgezogen, je olie zal hierdoor iets sneller verouderen. Lastig te zeggen hoe snel dit gaat en hoe schadelijk dit is, ligt ook aan het gebruik. Je druk kan altijd nog weg, dus dat gaat wel goed, een heel groot probleem zal het niet zijn.
Dat de fout er bij het remmen inkomt kan zijn omdat je dan wat vacuüm gebruikt waardoor de schommelingen groter zijn.
Gaan we naar b. Door een mindere ademhaling wordt er minder lucht aangezogen en is het vacuüm minder groot. En gaat de gasklep verder open om het toerental te kunnen halen. Dit in combinatie met een wat vreemde mengselregeling-waarden doet daar aan denken. De eerste stap is dan de timing, die hoeft niet te zijn versprongen. Wat onnauwkeurig handelen bij vervangen is voldoende, en dat kan ook al veel eerder zijn gebeurd, ik meen dat je hem kocht met een probleem? Dan hoeft de boel niet opnieuw te worden vervangen, nauwkeurig afstellen is dan voldoende.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2017 17:54 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Dank voor je verheldering. Ik ga maandag de timing laten checken zoals bovenstaand beschreven. Zoals ik al eerder zei heb ik daar geen kaas van gegeten dus zal dit uit moeten besteden.
|
18 feb 2017 18:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Als je je spruitstuk kunt vervangen kun je de timing ook wel checken denk ik. De juiste paspen moet je even zelf maken of ergens regelen. De distributiekap zit met 5 inbus 4 boutjes vast. En de bougies krijg je er ook wel uit denk ik.
Afstellen als dat nodig is zou ik wel uitbesteden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2017 18:26 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
|
18 feb 2017 19:24 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 781 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
Link werkt niet Willy
|
18 feb 2017 19:31 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
dat is een foto van de nokkenassen. ik krijg geen fotos meer geplaatst sinds er bij picasa wat veranderd is. bij mij werkt hij maar ik ben er ingelogd.
|
18 feb 2017 19:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: P1160 C5 Break 2.0 EW10J4
willy4 schreef: denk je dat de nokkenassen niet goed staan
In die eerste IR waar ik in het begin van dit draadje aan refereerde staat dat er een fout gemaakt kan worden bij het afstellen van de distributie, omdat er in de uitlaatnokkenas tandwiel twee gaten zitten bij deze auto. Citaat: 1. HERKOMST
Verkeerde afstelling van de uitlaatnokkenas.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Controle van de afstelling van het tandwiel van de uitlaatnokkenas.
2.1. Bewerking Bijlage: IR Distributie EW10J4.jpg Citaat: OPMERKING : In het geval dat de uitlaatnokkenas niet kan worden geblokkeerd : Breng de distributieriem correct aan Als je daarbij het verkeerde gat gebruikt krijg je een foute afstelling, met alle ellende van dien Bij latere productie is dat gewijzigd en is gat (1) dichtgemaakt. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 feb 2017 01:44 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|