Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defecten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18442
Pagina 3 van 5

Auteur:  JW-C5 [ 08 jan 2017 15:31 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Vergis je niet, er zijn ook nog de zeer gevoelige piëzo injectoren. Dat zijn super-precisie stukjes fijn-mechanica.

En de drukken lopen bij deze systemen op naar iets meer dan een paar honderd bar: 1600 om precies te zijn.

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 08 jan 2017 15:33 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar wat er inmiddels al vervagen is ........

Auteur:  JanSr [ 08 jan 2017 15:43 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Klopt JW.
Dat zijn er vier bij zo'n ding.
Voorheen zaten er vier verstuivers in met hoogprecisie stalen onderdelen, die ook sleten.

Naar mijn ervaring kan ik alleen maar zeggen dat zo'n HDi systeem mij in alle opzichten beter bevalt dan welk mechanisch systeem ook. Qua lawaai, slijtage, prestaties, rendement storingsvrijheid, noem maar op.

Meerdere auto's met kilometrages van meer dan 400.000 km met onaangeroerde originele verstuivers.
Welk mechanisch systeem kan dat navertellen?

Wat is daar voor nodig: Nog iets regelmatiger filters wisselen en zorgen voor grote reinheid.

Auteur:  BJG [ 08 jan 2017 17:25 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Ik was eerst niet van plan mij met deze discussie te bemoeien. Toch kan ik het nu niet laten. Ik lees enige technische onjuistheden.
Ik wil hier geen theorieles common rail techniek geven maar volstaan met een aantal opmerkingen:

Slijpsel is altijd gevolg van slijtage meestal van de opvoerpomp (ja die zit in de hd pomp)
Slijpsel zorgt altijd voor gevolgschade het hele systeem moet worden gereinigd. Inderdaad dodelijk dus.
De hd pomp is geen domme pomp en zeker niet te testen door simpel de druk te meten.
Diagnose is hier een vrij complex iets waarbij een aantal metingen en controles moeten worden gedaan waarbij behoorlijk wat systeem kennis nodig is.
De hd pomp als defect aanwijzen kan slechts door alle andere oorzaken uit te sluiten. Doe je dat niet dan gok je de diagnose.
Uitbouwen en testen op een speciale pompen testbank daar gelaten.

Niet betweterig bedoeld overigens ;)

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 16:03 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Interessant dit te lezen.
Die HD pomp heeft dus ook een aanzuigkant, een twee-in-een dus als ik het goed begrijp.

Je merkt daarbij op dat het slijpsel vaak ontstaat bij de aanzuigpomp kant, is daar een reden voor te bedenken?
Zou dat iets te maken kunnen hebben met slijtage door te weinig smering, die normaliter door de diesel zelf verzorgd wordt?

Ik herinner me discussies over het gebruik van minder zwavel in diesel, met gevolgen voor de smering.
En als er in dit geval nou een nog veel schralere diesel gebruikt is, zou zoiets dan kunnen gebeuren?
Als dat zo is, is een link met die "verkeerde diesel" in Frankrijk misschien tóch gelegd.......

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 09 jan 2017 16:24 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Mijn oude 100kW hdi met siemens pomp had op een gegeven moment ook slijpsel in het filter.
Zelfaanzuigende HD pomp was overleden.
Schijnt vaker voor te komen bij dit type. De Bosch systemen met aparte opvoerpomp hebben er schijnbaar geen last van. In ieder geval niet de mijne en andere in vriendenkring.

En Jan sr: Juist die Piezo verstuivers met meerdere inspuitingen per slag slijten wel harder dan de "ouderwetse".
Maar daar staat een leuker verbruik en mooier laufkultur tegenover.

Auteur:  goudfrank [ 09 jan 2017 16:32 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

@:Inspecteur Vlijmscherp, m.a.w. JW-C5. Goed doorgedacht JW, ik denk dat je daar een punt hebt. :smt023
Ook blijf ik met André nog steeds benieuwd wat er inmiddels allemaal vervangen is in het kader van de "gesprongen ketting". :smt017

Groet, Jan :citrofiel

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 18:39 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Bij de diesel in het buitenland heb ik soms mijn bedenkingen :?
Tegenwoordig zit er een hoeveelheid biodiesel in, heb het idee dat het percentage in het buitenland hoger dan in NL ligt.

Interessant leesvoer: Pas op met Biodiesel!

Auteur:  BJG [ 09 jan 2017 21:07 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Slijtage
Slijpsel in het brandstoffilter komt altijd van slijtage van iets in het brandstofsysteem. Vaak (niet altijd) is het de opvoerpomp die gaat slijten. Dat kan onder andere komen door verkeerde brandstof (inderdaad!). Vaak ook is het brandstoffilter vervuild waardoor er minder doorstroming is en daardoor minder smering waardoor de slijtage langzaam maar zeker ontstaat.

Auto's die nog de oude vervangingsinterval hebben van het brandstoffilter, gebaseerd op de toenmalige brandstofkwaliteit zijn er gevoelig voor. Door algvorming in het brandstoffilter als gevolg van biodiesel en vocht. Daardoor moeilijker aanzuigen en daardoor slijtage. Het opvoerpompje heeft een breekasje, dat is bewust gedaan. Om bij slijtageproblemen te voorkomen dat de boel echt in de soep draait. Nu ben je relatief goed af als je asje breekt. Dan kun tenminste nog de pomp en het filter vervangen, en de tank reinigen.

Een advies is om het brandstoffilter ook bij oudere auto's om de 30 a 40 k te vervangen.

Vervuiling van het systeem
Een brandstoffilter gaat er wit of geelwit in. Voor de doe het zelvers de tip: snijd of zaag hem eens open na vervanging. Is hij zwart, dan is dat alg en bacterie-groei. Zoals hier te zien.
Bijlage:
Brandstoffilter oud en nieuw.png

Dit is zeer zeker een steeds meer voorkomend probleem bij moderne auto's afhankelijk van waar en hoe vaak er wordt getankt. Afvalproducten van bacteriën in combinatie met verouderde bio-diesel zeker als er wat vocht bij komt, kan echt voor ellende zorgen in met name verstuivers. Reden waarom af en toe branstoftoevoegingen bepaalde problemen kunnen oplossen.

Het is zelfs zo dat in de agrarische wereld waar veel eigen tanks in gebruik zijn waaruit wordt getankt extra toevoegingen in de tanks worden gedaan om bacteriën te doden en ellende te voorkomen.

Er is zelfs verband tussen bio-diesel en sludge in motorolie, oa hier staat daar iets over:
http://www.edwardtdodge.com/2014/07/25/fuel-stability-problems-challenge-fame-biodiesel/

Ook die sludge kun je vrijwel niet voorkomen, maar moet preventief worden gereinigd met flush bij motoren die opereren onder dit soort omstandigheden.
Waar ik voorheen tegenstander was van toevoegingen kom ik meer en meer situaties tegen waarin het gebruiken van soortgelijke middelen noodzaak is geworden. Voor de normale shell-tankende veelrijder die netjes onderhoud doet zal het wel mee vallen. Maar niet alle auto's en machines behoren tot die categorie, waarbij het aandeel biodiesel in de toekomst naar verwachting nog wat gaat stijgen.

Auteur:  Hans Dekker [ 09 jan 2017 22:20 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Heren Heren Heren,


De motor draait EINDELIJK (nieuwe dieselpomp ingedaan). Gelukkig kosten het mij maar 150E. Wel helaas een tegenvaller wat betreft het volgende. De icoontje die behoren tot mijn automaat staan allemaal vel aan op het dashboard. Weet iemand wat dit kan betekenen.?

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 22:26 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

@ BJG,
Als zo vaak: weer een lezenswaardige en zeer belangwekkende bijdrage :smt023
De tijd van de simpele diesels waar je ook nog goedkope, bij Aldi en LIDL in bulk ingekochte zonnebloemolie in kon gooien is echt wel voorbij :idea:
Dieselrijders met de nieuwe generatie motoren kunnen, en naar ik denk zouden hun voordeel hiermee moeten doen.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 09 jan 2017 23:25 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Thx JW

Hans Dekker schreef:
De motor draait EINDELIJK (nieuwe dieselpomp ingedaan). Gelukkig kosten het mij maar 150E. Wel helaas een tegenvaller wat betreft het volgende. De icoontje die behoren tot mijn automaat staan allemaal vel aan op het dashboard. Weet iemand wat dit kan betekenen.?


Mooi dat het is opgelost!!
Is er ook gekeken in de tank of er metaaldelen zijn achtergebleven, en zonodig gereinigd?

Er is een storing in de versnellingsbak, dat kan het gevolg zijn van de motorstoring die je had, is hij niet schoon (dwz alle systemen storingsvrij gemaakt) afgeleverd? Of is het later ontstaan?

Auteur:  Hans Dekker [ 09 jan 2017 23:29 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Dank BJG


Alles is schoon gemaakt. De storing is ontstaan nadat de moto weer aansloeg. Wat kan dit betekenen >? Trouwens de verstuivers is het verstandig die ook te gaan ontvangen, wil namelijk volgende week al weer naar Frankrijk rijden als het kan.

Auteur:  BJG [ 09 jan 2017 23:56 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

Ik zou de verstuivers laten zitten en even afwachten denk ik.
Zeer belangrijk is dat het filter is vervangen en de rest van het complete dieselsysteem is gereinigd, als dat zo is dan zit je redelijk safe.

De foutcodes van de gehele auto (alle systemen) zou ik nog even laten uitlezen. En kijken wat daar uit rolt. Kan echt van alles zijn, ook bv een te lage accuspanning tijdens starten oid.

Auteur:  Hans Dekker [ 10 jan 2017 00:14 ]
Berichttitel:  Re: C5 Break start onregelmatig na opgeloste motorische defe

OK. Ok al wordt het een trip van bijna 3000 KM?

Pagina 3 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/