Auteur |
Bericht |
VenemanM
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 dec 2016 00:34 Berichten: 6
Auto: C5 Berline 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
Motor blijft koud.
Hallo allemaal,
Onze HPI uit 2001, geeft sinds de aankoop 4 jaar geleden de melding "Storing uitlaatgas". Omdat de lokale Citroën dealer dit niet op kon lossen maar de auto wel door de emissietest kwam hebben we er verder geen aandacht aan besteed. Bijna alle HPI's zouden Dieze melding geven ivm een slechte sensor. (volgens de de dealer).
De laatste keuring bij een algemene garage laten doen, dit ivm de kosten. Deze garage vertelde me dat de motor lang niet warm genoeg werd omdat de radiatorkoeler meteen vol aanslaat en lang na blijft blazen nadat de motor uit is gezet. Gelukkig net de APK gehaald, met de hakken over de sloot.
Zijn er meer mensen die dit euvel kennen, en nog belangrijker, een oplossing hiervoor hebben?
Alvast bedankt!
|
31 dec 2016 12:43 |
|
|
AaronKers
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25 Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Dat klinkt bij mij als een Defecte Thermostaat
_________________ Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Huidige auto's Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km) Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km) Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km) Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021
|
31 dec 2016 13:50 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Wat geeft de meter aan?
_________________ Zeg maar André
|
31 dec 2016 13:53 |
|
|
VenemanM
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 dec 2016 00:34 Berichten: 6
Auto: C5 Berline 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
De koelwater meter staat na een paar minuten mooi in het midden, 50%. De olietemperatuur gaat heel langaam, na 30 kilometer, na iets onder het midden, 40%. Direct na de start, zowel in de zomer zomerals in de winter slaat de fan aan en blijft tot 2 a 3 minuten draaien nadat de motor uit is gezet.
|
31 dec 2016 14:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Dat is een gevolg van een motor storing. In bepaalde noodloop strategieën gaat de koeler vol aan. Wat zijn de foutcodes? En de eventuele klachten? Niet oplosbare storingen bestaan in mijn ogen niet
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
31 dec 2016 15:56 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Zou het ook een van de relais naast de fan kunnen zijn BJG? dat deze blijft "hangen/plakken" ?
_________________ Zeg maar André
|
31 dec 2016 16:00 |
|
|
VenemanM
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 dec 2016 00:34 Berichten: 6
Auto: C5 Berline 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Ik zal de codes binnenkort uitlezen, kom er nog op terug.
Alvast bedankt en iedereen een fijne jaarwisseling!
|
31 dec 2016 16:34 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Check ook even je koelvloeistof niveau. Een te weinig aan koelvloeistof kan ook hele rare storingen geven. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
31 dec 2016 17:46 |
|
|
VenemanM
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 dec 2016 00:34 Berichten: 6
Auto: C5 Berline 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Sorry dat het even duurde, soms zijn er belangrijker zaken.
In ieder geval, de foutmeldingen : - P1416 (Port Air Circuit Malfunction/ (AIR) System Bank 2 ) - P0115 (Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction ) - P1411 (SAI System Incorrect Downstream Flow Detected )
Ik ikheb deze deze meldingen uitgelezen met een Autel autolink AL301.
|
05 jan 2017 23:42 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
je moet ze is wissen ,en terug gaan rijden en dan terug uitlezen maar de sensor van de KVS zou ik eerst vervangen daar zijn soms problemen mee ,en kost enkele tientjes.
|
05 jan 2017 23:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Ik ben een voorstander van meten in plaats van vervangen, maar ben het verder wel met Willy4 eens:
Meet eens de spanning op beide draden van de koelvloeistoftemperatuursensor, ten opzichte van de accu min. En koppel deze terug. Wil of kun je dit niet, vervang dan de temperatuursensor (met een kans dat het voor niets is).
In eerste instantie zou ik inderdaad focussen op P0115, deze eerst oplossen, daarna wissen en kijken wat er eventueel terug komt aan fouten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 jan 2017 00:36 |
|
|
VenemanM
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 dec 2016 00:34 Berichten: 6
Auto: C5 Berline 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 235000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver. Ik zal de sensor door meten wanneer het weer dit toelaat, de auto staat buiten en ik heb geen schuur/garagebox. Zodra ik de metingen heb gedaan meld ik me weer!
|
06 jan 2017 01:08 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor blijft koud.
willy4 schreef: maar de sensor van de KVS zou ik eerst vervangen daar zijn soms problemen mee ,en kost enkele tientjes. Die kvs sensor is een bekend probleem, ik heb daar ergens een technisch bulletin van (niet van PSA), weet niet meer welke Citroen's er precies vermeld worden, ging wel specifiek om PSA. Mijn oom had een probleem met zijn Xsara, temp. meter op het dashboard doet het prima, alleen net na het starten, meteen de fan aan en melding "stop motor temp. te hoog" in het display. Met de Lexia uitgelezen, deze gaf aan dat de ontvangen waarde van de betreffende sensor incorrect was, nieuwe sensor er in en opgelost, het verbruik werd ook meteen wat lager.
|
06 jan 2017 02:46 |
|
|
|