C5 slechte start en traag op gas.
Al langere tijd heb ik een probleem met onze C5. Over dit onderwerp is al veel geschreven, ik heb al een en ander gedaan maar kom er allemaal nog niet uit.
Probleem: Als ik onze C5 start en hij staat dan op gas dan komt hij heel lastig op gang, ik moet dan vaak gas bijgeven voor hij start. Als hij dan is gestart loopt hij de eerste minuten/paar kilometers erg stoterig. Als je gas wil geven gebeurt er weinig, je geeft dan gas bij en dan schiet hij vooruit. Dit probleem zit er altijd al in (die 1,5 jaar dat wij de auto hebben), maar met de koud van de laatste dagen is het start op gas en weg rijden ermee haast niet te doen. Paar keer starten en gas geven voordat de auto aanslaat, als dan overschakelt naar benzine is het wel goed.
Als je op gas rijdt en je geeft gas dan duurt het altijd even voordat de auto oppakt, alsof je een gaspedaal met elastieke verbinding naar de motor hebt. Ook dit effect merk ik niet als ik op benzine rij. Soms merk je ook dat als je rijd en je geeft veel gas dat de motor soort van heel even overslaat, dat is heel kort en dan is het ook over.
Wat heb ik de afgelopen tijd al gedaan:
Vorige jaar december nieuwe accu, nieuwe bougies en nieuwe bobine. Bougies leken iets te helpen maar de vorige waren ook echt af dus dat had waarschijnlijk meer daarmee te maken dan een echte oplossing van het probleem. De garage waar de APK vorige jaar is gebeurd had toen al gekeken maar kon niets bijzonders of afwijkends vinden, en volgens hun was dat gewoon zoals het gaat met een auto op gas. Deze garage is mijn "vaste" garage maar niet een echte gas specalist. Mijn vorige auto's op gas hadden dit niet, nu begreep ik dat dit een andere soort gas inbouw is (LPI) en dat het daardoor anders zou reageren, maar dan nog heb ik mijn twijfels.
Omdat het mij nog steeds niet lekker zat heb ik 2 maand geleden het gasklephuis en de map sensor goed schoongemaakt (met dank aan de stappen op dit forum), maar ook dat heeft weinig geholpen.
Deze week is de auto voor APK gegaan, dit heb ik bij een garage gedaan die ook gasinstallatie's inbouwt gedaan. Hij heeft de installatie nagelopen, heeft metingen gedaan en volgens hem loopt alles goed. Deze instalaltie heeft geen droog...filter dus die hoeft dan ook neit vervangen te worden. Het slechte starten heeft hij niet zo duidelijk kunnen constateren, de vertraging in het gas geven ligt volgens heb aan het feit dat de injectors vrij ver van het spruitstuk (als ik het goed heb onthouden) zijn gemonteerd. Daardoor duurt het langer voordat de gas tot ontbranding komt. (Zie foto's). Dit was gewoon zoals het werkte en aanpassen zou meer geld kosten en dan het probleem volgens hem waard was. Ik heb afgesproken nog even na te denken en te proberen een duidelijkere probleem omschrijving te krijgen waarna ik nog eens langs zou komen.
Ik heb op dit moment mijn lexia uitgeleend, maar nog wel zo'n universeel OBD lezer, die geeft op dit moment deze code's (op het moment van uitlezen had ik net de radiator opnieuw aangesloten en iets te weinig koelvloeistof erin vandaar die melding):
P1337
P0170 Brandstof Trim Storing Bank 1
P1622
P1671
P0172 Systeem te rijk, Bank 1
P0115 Koelvloeistoftemperatuur circuit storing
Laatse fout code:
P0170 Brandstof Trim Storing Bank 1
Naar mijn gevoel is er meer aan de hand dan alleen injectors die te ver weg gemonteerd zijn. Ik heb al veel topics gelezen maar vind het lastig wat ik verder moet doen.
Zouden deze klachten veroorzaakt kunnen worden door een defecte injector van de gas installatie? Hoe zou ik dat kunnen constateren? Niet met de lexia denk ik zo?
Welke stappen kan ik verder nog uitvoeren, of wat kan ik specefiek laten doen door de garage?
Alvast bedankt.