Auteur |
Bericht |
Janjaap1974
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 apr 2016 10:27 Berichten: 26 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: Citroën C5 V6 Break Automaat (2-2004)
Opties: Pack Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09872CJ
Productienummer: 10233
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 217000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Inwendige vervuiling V6
Gegroet medecitrofielen! Ik heb sinds het voorjaar tot mijn grote plezier een PH1 V6 break exclusive. Nu 298.000km gelopen. Nu had ik als enige mankement af en toe het "storing uitlaatgas" probleem. Nu heb ik er laatst een nieuwe thermostaat ingezet en viola! Geen last meer mee gehad! Nu heb ik een ander probleem... Omdat ik een tikkende stoter had heb ik het kleppendeksel gelicht om de stoter schoon te maken. Op zich goed gelukt, maar... Ik schrok van de hoeveelheid troep die er onder het deksel zat. (zie foto) Is dit een vaker voorkomend probleem bij de PH1 V6? Het is zo erg dat ik het blok niet zonder meer durf te spoelen. Dat levert gegarandeerd verstoppingsproblemen op... Graag uw wijsheid over wat te doen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Life is like a box of chocolates...
|
17 nov 2016 22:17 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
De V6 weet ik niet, maar we hadden dat bij een vorige auto, subaru legacy. Ik heb de kleppendeksels schoon gemaakt, en een reiniger(van Forte) bij de warme olie gevoegd. Motor 20 minuten stationair laten draaien. En de olie onder aftappen en weg laten lopen. Ook het filter vervangen. NIET afzuigen via de pijlstok!!!!! Daarna een goedkope olie erin en weer even stationair laten draaien en een stukje rijden. En weer aftappen EN filter vervangen, 2e filter dus. Toen de goede olie er in gedaan. Daarna was en bleef het schoon. Let er wel op dat je een goede reiniger neemt. De Subaru boxer ging er ook stukken beter van lopen.
|
17 nov 2016 22:34 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
|
17 nov 2016 22:41 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
Ja inderdaad. Controleer eens je carterventilatie of die wel goed open is. Maar ook de kwaliteit van de olie en de verversingsinterval zijn van invloed.
Ik zou hem zsm flushen. Voorzichtig, warmrijden, er in gooien en geen gas geven. Daarna verversen met de juiste olie.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 nov 2016 23:09 |
|
|
Janjaap1974
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 apr 2016 10:27 Berichten: 26 Woonplaats: Leeuwarden
Auto: Citroën C5 V6 Break Automaat (2-2004)
Opties: Pack Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09872CJ
Productienummer: 10233
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 217000
Kleur: Zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
Op sommige plekken is de is de drab zo droog dat het verpoedert. En op andere plekken is het al behoorlijk korrelig. Daarom ben ik bang dat flushen meer ellende geeft dan het resultaat oplevert... Mijn ervaring heeft geleerd dat je sommige oude motoren met rust moet laten. (jaren oude Opels gerestaureerd.) En als het dan toch schoon moet: Demonteren op de werkbank... K*tklus bij zo'n dikke V6.
Weet iemand of flushen (welk middel?) ook die aangekoekte poederrommel veilig kan oplossen? Vroeger deed ik het met een mengsel van 75% ATF en 25% diesel.
Maar kunnen de "moderne" pakkingen daar tegen...
De carterventilatie is overigens open.
_________________ Life is like a box of chocolates...
|
17 nov 2016 23:34 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
Zo dat is niet niks, ik ga dit draadje met belangstelling volgen, ik wil namelijk mijn motor ook flushen, gewoon als preventie.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
18 nov 2016 08:04 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
De wassende werking van ATF olie is nog steeds erg goed. Dat werkt zeker. Van de "merk-artikelen" zou ik Forté aanraden of spullen die bij Toralin verkocht worden. Zie www.toralin.nl
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
18 nov 2016 09:13 |
|
|
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 783 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
WoW, die zit goed vol met troep.
Misschien binnenkort mijn V6 ook maar eens laten flushen.
|
18 nov 2016 09:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
Was/is hiervan ook iets zichtbaar aan de binnenkant van de olievuldop?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 nov 2016 10:49 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
Die ESJ motoren staan niet echt bekend om de vervuiling. Ik heb er dire gehad, alle drie brandschoon, ook na 300k km. Voor je aan de slag gaat lijkt het mij daarom beter eerst de oorzaak te vinden. Op het eerste gezicht wellicht het gevolg van veel korte ritjes: Boodschappenwagen voor mevrouw geweest? En dan jarenlang geen olie verversen "want we rijden zo weinig". Op de koude plekken (kleppendeksels) slaat dan van alles neer. Als tweede optie werd al genoemd de carterventilatie.
Mijn aanpak zou zijn: Met een kwast en diesel de nokkenasruimtes zo goed mogelijk schoonsoppen. De troep loopt dan via de afvoergaten naar het carter. Vervolgens olie aftappen en twee keer vervangen. Toevoegingen zou ik vermijden, wanwege het risico dat er nauwe oliekanaaltjes dicht komen te zitten. Nog los van het punt dat niemand weet wat die dure troep doet. ("Wij van WC Eend....") Volgens mij had je stom geluk dat er maar één klepstoter tikte.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
18 nov 2016 15:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
@Jan jouw motoren hebben vermoedelijk altijd prima onderhoud gehad.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat forte deze zooi in twee keer verwijderen kan. Deze Black Sludge is het gevolg van uitgewerkte dopes in combinatie met hoge temperaturen. Maw slechte olie of lange verversingsinterval. Evt in combi met hoge temperaturen. De methode met diesel werkt wel maar slechts bovenin op oppervlakken en daar kan het het minste kwaad. Het kan kwaad juist in de kanalen waar je niet bij kunt.
Daarom: neem geen risico. Gebruik een goede flush. Die lost de zooi op. Dan vormt het geen risico in olie kanalen. Juist als het wat zacht wordt door diesel en ATF gaat het los en komt het daar waar je niet wilt. Met mogelijke schade als gevolg. Echt waar neem hiermee geen risico.
Ik heb evt voor en na foto's van een flush in dergelijke situatie.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 nov 2016 21:22 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
ik kan je de beschrijving van FORTE sturen/plaatsen
|
18 nov 2016 21:38 |
|
|
rene hoekstra
C5club Veteraan
Geregistreerd: 08 nov 2015 12:50 Berichten: 1258 Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
@Willy zou je dat willen doen, ik wil ook graag flushen.
_________________ Citroën C4 Picasso Exclusive. Lexia/Diagbox (7.60). ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
|
18 nov 2016 21:49 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
08/13 ALG.01.049/1 ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Gebruik van Forté Motor Flush bij onderhoud Probleem: Inwendige motorvervuiling. Oorzaak: Door o.a. een afwijkende mengselbereiding zal de motorolie vervuilen door verbrandingsresten, vocht en brandstof. Door veroudering van motorolie en brandstof vormen zich afzettingen op de diverse oppervlakken die de smering nadelig beïnvloeden. Bij het verversen van de motorolie blijft er vervuiling achter in de motor waardoor het additief pakket van de nieuwe motorolie al deels verbruikt wordt.
Behandeling: 1 x Forté Motor Flush per 2 liter oude motorolie toevoegen. Voor specifieke behandelingen zijn meerdere producten noodzakelijk. Raadpleeg het werkplaatshandboek voor de juiste toepassing. NIET RIJDEN als Forté Motor Flush is toegevoegd aan de motorolie! Motorolie is onderhevig aan verschillende belastingen waarbij met name de chemische belasting z’n grootste uitwerking heeft op de kwaliteit van de motorolie. Verbrandingsresten als kool en roetdeeltjes vervuilen de motorolie waardoor deze indikt. Brandstof en vocht kunnen de motorolie verdunnen waardoor mogelijk de smering in gevaar komt. Door o.a. de na-inspuiting ter regeneratie van roetfilters kan 20 - 25% olieverdunning ontstaan. NOx dat tijdens de verbranding gevormd wordt zal via blow by in het carter terecht komen en bij een slecht functionerende carterventilatie de motorolie chemisch belasten. Uiteindelijk zal hierdoor zwarte drab oftewel black sludge ontstaan. Door de motor inwendig te reinigen met Forté Motor Flush zullen de te smeren oppervlakken in de motor gereinigd worden zodat aansluitend een goede opbouw van de smeerfilm verkregen wordt mits de mechanische staat van de motor en de diverse onderdelen in orde is. Controleer het motoroliepeil. Er moet voldoende ruimte zijn om de voorgeschreven hoeveelheid Forté Motor Flush toe te voegen! Indien het oliepeil hierdoor te hoog wordt eerst wat olie aftappen! Voeg de voorgeschreven hoeveelheid Forté Motor Flush toe aan de oude motorolie en controleer nogmaals het oliepeil. -2- van 2 A WORLDWIDE COMPANY 08/13 Vervolg Algemeen Technisch Bulletin ALG.01.049/1 Start de motor en laat deze met verhoogd stationair toerental draaien. (ongeveer 1.500 min-1) Laat de motor minimaal 60 minuten draaien met Forté Motor Flush.
Verhoog om de 5 minuten het toerental tot 3.500 min-1 om de maximale oliedruk te verkrijgen en o.a. de nokkenasverstelling en de hydraulische klepstoters effectief te reinigen.
Bij diverse merken is het noodzakelijk om eerst het oliefilter te verwijderen zodat het oliefilterhuis leeg kan lopen. Als dit niet gebeurt blijft er onnodig veel oude motorolie in de motor achter. Tap de oude motorolie af en vervang het oliefilter. Als nareiniging en ondersteuning van het additiefpakket 1 dosering Forté Top End Treatment per 4 liter nieuwe motorolie toevoegen. Om vervuiling van de motorolie te beperken moet ook het brandstofsysteem gereinigd worden door toevoegen van 1 dosering Forté Gas Treatment of Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner aan de tankinhoud
|
18 nov 2016 21:57 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Inwendige vervuiling V6
als iemand het in PDF wilt , stuur een PB met mail adres
|
18 nov 2016 23:48 |
|
|
|