Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre
Pomp op de foto heeft zowel een aanvoer als een retourregeling, dus tweepuntsregeling. L en R zijn beide drukregelaars, maar de ene regelt de toevoer (lagedruk) en de andere regelt de afvoer (hogedruk). De meeste moderne motoren hebben deze tweepuntsregeling. Die van TS heeft alleen aanvoerregeling.
knackor schreef:
Als een dieselspecialist met een drukmeter vaststelt dat de brandstofdruk te laag is, hoe zou hij of zij dan erachter komen of de regelaar of de pomp daar de oorzaak van is?
Dat is niet zo moeilijk, een versleten pomp haalt minder druk. Een regelaar regelt niet goed af
Jouw pomp geeft problemen bij 400 bar druk is dan 78 bar. Terwijl onder andere omstandigheden (rijden) de raildruk prima hoger wordt. Je hebt dus een probleem dat af en toe optreedt, en dan bij lagere raildruk. Niet bij vollast. Dus als er weinig aanvoer nodig is hapert er iets. Dit betekent dat het zit in de aanvoer. Dat kan zijn luchtlekkage, filter, maar ook een slechte werking van de klep. Die is bij Siemens namelijk in tegenstelling tot de meeste andere in rust gesloten. Dus bij lage raildruk wordt hij nauwelijks aangestuurd, is hij dan vuil of klemt hij wat dan gebeurt er even niets zodat slechte werking vrijwel altijd resulteert in lagere druk. Soort van logica zeg maar.
Het kan ook zijn dat de retourlekkage aan de hoge kant is, maar dan heb je vaak ook startproblemen.